Undvika tech och det som är hett just nu

Är det vi ser just nu en ny techbubbla? Har alltsammans bara eldats på av Corona som gav en enormt snabb tillväxt för techbolagen när resten av ekonomin gick kräftgång?

Finns det mer pengar att tjäna långsiktigt i mer mogna delar av ekonomin?

Kan det vara så att vi är inne i fas 3 enligt den modell Ben Felix beskriver här:

3 gillningar

Snacka om att röra om i ens tankegryta! Jobbiga typer. Underbart!

De tech-bubblor de pratade om hade ju ganska distinkta teknologier. Tåg, förbränningsmotorn typ. IT kan vi tycka nu är ganska brett men DÅ var ju IT en nytt smalt område av trollkarlar.

Vad har vi idag? Räcker “Digitalisering” som distinkt teknologier? Eller klimat/hållbarhet, är det distinkt nog? Eller är det bara att vi har vridit hela samhällets fokus till dessa områden?

Robotorna från Boston Dynamics skulle kunna bli en sån techbibbla om 5-10 år :slight_smile:

Skulle nog säga att det som är väldigt distinkt denna gången till skillnad mot IT-bubblan i början av 20-talet är den breda appliceringen av kommunikation via LTE/5G/WiFi. Ersätta butiker med webshoppar (Amazon, ICA/COOP, Zalando o.s.v.), uppkopplade konsumentprodukter (IoT), uppkopplade industriprodukter (IoT) och även Netflix/Amazon prime/sociala medier (all form av media till privatpersoner). Allt har blivit möjligt då trådlös uppkoppling blivit så billigt på så bred front.

Det vill säga internet till allt vitt, brett och trådlöst. 2000 var det fasta IT-lösningar som krävde tråd, man behövde fysiskt vara på plats med en uppkopplad dator.

Skulle säga att det är ganska snarlikt bl.a. tåg. Det fullständigt revolutionerade transport av såväl gods, information (tidningar) och person över längre sträckor. Nu är det bara transport av information istället som blivit möjligt på bred front direkt i näven på folk och direkt till varje enskild liten pryl.

Först tror alla det kommer bli revolutionerande, inflödet av kapital till den typen av teknik är nästan gränslöst. Sen plötsligt kommer en pandemi och det mesta kommunikation/media som kan ske över nätet hamnar där. Alla försöker flytta in sin specifika affär på nätet, allt från upplevelser till gaming.

Samtidigt sticker omsättningen för FAANG bolagen i taket. Hypen på börsen blir ännu värre då de allra högsta tillväxtförväntningarna infrias p.g.a. Corona. Småspararna över världen vill köpa tech och tech-fonderna har presterat extremt de senaste åren.

Det känns väldigt orimligt att dessa bolag är undervärderade, även om den tekniken kommer ta över världen. Det råder ju verkligen inte brist på folk som vill köpa aktier i FAANG bolagen.

Om det ser ut som en anka och låter som en anka. Då kanske det är en anka?

Mmmm, kanske. Oavsett tror jag det är svårt att förutse när sker. Förhoppningsvis kan man känna igen det när det tar fart men innan det tippar över. Eller är det den ultimata marknadstajmingen :slight_smile: vilket ska vara omöjligt ?

Jag tror det är i princip omöjligt att veta när det sker. Om det sker.

Men jag tycker mycket talar för det, kapital är billigt, aktierna är volatila, branschen har gynnats extremt av Corona. Enligt resonemanget i videon ovan så kan tom osäkerheten i framtida avkastning (för ett par år sen drivit upp aktiepriset då). Corona slog in och bekräftade de högsta förväntningarna marknaden. Då blev marknaden återigen blir väldigt osäker på kommande avkastning då ingen kunde tänka sig sådan hög tillväxt. Vilket även det driver upp priset ännu mer.

Samtidigt som många har kastat sig på börsen för första gången med pengar över, allmän tristess (Corona effekter) och de känner sig trygga då det var lång tid sen förra kraschen. Småsparare som dessutom satsar på det som de tror på är framtiden. Som inte hänsyn till att börsen prisar in förväntad framtida avkastning direkt (eller t.o.m. prisar in för mycket potentiell framtida tillväxt med förhoppning om extrem avkastning).

This time is different :wink:

EDIT: Fejkartikel från 2006. Ändå underhållande.

Denna gången kanske är annorlunda? :wink:

1 gillning

Man kan ju ligga kvar med en del av innehavet i tech för att åka med ännu en tid på pengatryckning osv men jag har börjat växla över halva portföljen till ädelmetaller och andra råvaror. Tittar på en gödseltillverkare i Ryssland nu i dagarna. Ryssland är ganska lågt värderat överlag. USA är skållhett med väntad avkastning på 3-4% framöver. Dags att byta marknad.

Kolla här på en interaktiv karta:

Även om nyhetsartikel från the onion är rolig så är det nog bra att veta att dne är fejk och skrevs nångång på 2000 talet. The onion är en humor sida, icke riktiga nyheter och fanns inte på 20talet :smile:

3 gillningar

Det kanske inte tillför så mycket till diskussionen, men lägger in dem ändå.

Michael Batnik

The 12 most dangerous words in investing are, “The 4 most dangerous words in investing are: it’s different this time”.

John Templeton

“The four most dangerous words in investing are: it’s different this time”.

Jag tror man kan se att det har tagit fart, speciellt om man håller ögonen öppna och lagom skeptiska (oh oh :slight_smile: ). Men det stora problemet är ju ofta inte när man ska gå in, utan när man ska kliva av. Då kan man ha blivit väldigt kär i uppgången och det är svårt att se att ens älskade sviker en. Själv håller jag stenkoll, så mycket det nu går, på läget m.h.a. TA. Siffror vaccinerar en till stor del mot allt för mycket känslor.

Haha fattar inte hur jag kunde missa det. Nån slags bias antagligen -man letar efter vad man vill se. Tack för upplysningen.

1 gillning

Det är så jag tänker också. Har svårt att se varför det skulle vara “different this time”. Men det gör inte att jag inte är i marknaden. Bara lite annorlunda positionerad.

För en som verkar i mjukvaruindustrin är det svårt att se annat än möjligheter kommande 5 åren.

Den stora massan vill inte tillbaka till hur det var innan pandemin, utan snarare accelerera digitaliseringen

1 gillning

Det som får mig att dra åt öronen lite är sådant här, när det börjar komma i nyhetsmedier. Jag läser enbart SVT ibland (minst sensationell media av alla medier).

Har aftonbladet gjort något liknande på sista tiden?

Övriga saker som får mig att bli mer fundersam:
Brorsans f.d. arbetskompis blev av med jobbet i Coronakraschen. Började daytrada Tesla med sina sparpengar.

Men det kan ta något år till innan det händer något dramatiskt.

edit:
Även att jag sett ett inlägg på Bogleheads om en person från Österrike som tog ett privatlån och köpte Tesla för allt.

Jag jobbar med både mjukvara och hårdvara inom en del av det som är hett. Utan tvekan att det skriks efter produkterna och utveckling av mer.

Just därför alla på marknaden vet detta kan vara en orsak till att bolagen inom tech skulle bli övervärderade. Helt enkelt för hög förväntan på ekonomiskt prestation. Såg du klippet i första inlägget?

Man kan ju roa sig med att kika kika på p/e-talen för dom stora techbolagen:

• Tesla = 1317 (extremfallet)
  • Facebook = 24 (för ett företag i något som liknar monopolställning på marknaden)
  • Amazon = 93
  • Microsoft = 35
  • Netflix = 84

Och då har vi inte ens tagit med alla förhoppningsbolag inom tech med negativa p/e-tal.

Jag tycker det talar sitt tydliga språk när så här stora, i några fall relativt mogna företag handlas på nivåer som dessa.

Jag uppfattar det som att du tycker det är väldigt höga P/E? Men det kanske så dessa bolag kommer prissättas i framtiden? De kanske har väldigt värdefull IP som inte syns så tydligt under bokförda tillgångar?

Det bygger i så fall på att det finns patent eller liknande som (i en framtid) kommer att kunna generera mycket högre avkastning än den bolagen har idag eller att marknaden är omogen och kommer bjuda på mycket högre avkastning i framtiden. Det finns naturligtvis sådana bolag också, framförallt i utvecklingsfasen, men för att prissättningen ska betraktas som rationell så behöver kunskapen om denna IP vara publik och i någon mån kunna prissättas.

Självklart är detta en förenkling och förändringen över tid i p/e- och p/s-tal och balansen mellan dom behöver tas med i beräkningen. Men om vi tar extremfallet Tesla så skulle en tiodubbling av vinsten (givet att aktiekursen inte påverkas) ändå ge tresiffrigt p/e-tal. Rimligt? :slight_smile: