Undvika tech och det som är hett just nu

Tjaa, patent son sådant är ju egentligen inte viktigt så länge ingen annan har kapacitet att ta fram tekniska motsvarigheter. Instegströskeln kapitalmässigt kan vara för hög också.

Jag tycker det är helt vansinnigt, jag förstår inte varför folk vill hoppa på techtåget längre.

Frågan är bara om det är vi som tycker så som är idioterna i rummet eller om det är alla andra?

Trenden kan nog hålla i sig ett tag, men jag skulle inte gå in med mycket NYA pengar i t.ex. ny teknik-fonder eller enskilda aktier. Men dom jag redan har får ligga ett litet tag till. :slight_smile:

Är inte det en form av irrationell mental bokföring att göra så? Om du hade haft pengarna som cash, hade du verkligen handlat de där teknikfonderna då?

Eller varför inte, om du har mer cash så öka din position?

Sannolikt, ja. :slight_smile:

Halvledarbrist en får Volvo att stänga sin fabrik några veckor och Ford servar en fabrik.

Huawei bygger upp lager.

Fler datorer såldes för hemarbete under Corona som gav brist på halvledare.

Kommer halvledarbristen lösas efter corona och mindre hemarbete?

Kommer EUs och USAs politiker lösa halvledarbristen?

Eller kommer fler och fler industrier stängas p g a halvledarbrist?

Blir det handelskrig China vs västvärlden?

Nånting säger mig att det är bra att ha gruvbolag i portföljen i framtiden :slight_smile: Någon som har en bra Kisel-ETF på lager? :smiley:

Microsoft på PE 35 kontra ex. Atlas Copco på PE 38 och Sandvik på 34? Jag vet vad jag skulle välja :slight_smile: