Ny portfölj men bolagen finns inte på avanza :-(

Hej!

Jag håller på att sätta ihop en portfölj med företag inom råvarusektorn (metall) och det visar sig att bara ett fåtal finns på Avanza. Hur gör ni när ni går på såna nitar?

Går det skaffa ett konto hos en amerikansk mäklare?

Jag köper inte enskilda aktier men jag har hört att man kan kontakta sin mäklare och de går och köper aktien åt dig. Självklart kostar det extra, men fråga Avanza kan du göra.

2 gillningar

Skulle du vilja dela med dig av några intressanta bolag? Då är det lättare för oss att hitta en eventuell annan lösning.

Joo, på sikt men inte än. Håller på med ett tankefrö som jag ska vattna ett tag först.

1 gillning

Hej
Jag har sparat i enskilda aktier i ca 10 år och har några aktier här nedan:
Ericsson
Latour
Kinnevik
EQT
Investor
Wihlborgs
Getinge
Nibe
Swedbank
SCA

Dessa har jag på lång sikt, de är min ”lekhink” för mig fungerar det strålande. Jag har köpt in mig från början genom att satsa ca 5000 kr per bolag lite då och då. Kontot gick drygt 20% plus under förra året.

1 gillning

Jag löste det så att det blev bolag på kanadensiska börsen och två utländska bolag där avanza kunde ta en köporder via telefon (högre courtage).

Om någon vill se kan jag dela med mej av portföljen.

2 gillningar

Ja, gör gärna det. Det är kul att inspireras av andra. :+1:

Okej här kommer kärntruppen. Mycket smal portfölj. Förskräcklig volatilitet. Hög uppsida.
Cameco
Nexgen Energy Ltd
Denison Mines Corp
Fission Uranium Corp
Isoenergy Ltd
Fission 3.0 Corp

Och så ett gäng bolag med ännu högre risk.
CanAlaska Uranium Ltd
Forum Energy Metals Corp
Plateau Energy Metals Inc

Det finns ett antal tänkbara bolag till oxå men de håller jag på så länge :slight_smile:

3 gillningar

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade. Jag fick hög puls av att bara läsa namnen. :joy:

4 gillningar

Rysk roulette :shushing_face::pensive:. Nedsidan värkar vara låg :joy:

Det sköna med nedsidan är ju att den alltid är konstant. Antingen är den 100 % eller 0 %. Inget där mellan. :joy:

2 gillningar

Tack :slight_smile:
Sömnpåverkan står i exponentiell relation till andelen ägg man lägger i den korgen.

Var rädd om “dina” ägg :joy:. Det är högrisk korgar då är det lätt få många ägg krossade . :grin::joy::+1:. Jag hade sovit med öppna ögon om jag ägde din portfölj :joy:!

Två månader senare. Volatil resa. Upp 27 % totalt och har sovit bra :slight_smile: Uranpriset har inte rört sig än så det är inte för sent att titta åt det här hållet.
Plataeu blev uppköpta av American Lithium eftersom de har två bra deposits -en uran och en litium. Den ena är värderad till $1.6Mdr men ligger bakom lås och bom pga en tvist. Den “otvistade” delen av bolaget var värd mer än bolaget självt men marknaden förbisåg det (Tack nyhetsbrevet!). Am Lith betalade en premium på ca 75 % :slight_smile: Nu får vi hoppas att de har ännu större muskler och kan låsa upp den andra delen av bolaget.

1 gillning

De flesta mining bolagen hittar jag - UK, Australiensiska och även chilenskt listat som ADR i USA, amerikanska och kanadensiska såklart.

Ryska bolag är svårt men de har jag inga problem att hålla mig borta från :slight_smile:

Hittar det mesta på min bank, Nordea faktiskt, som åtminstone har varit billigast men nu är på par med Avanza.

Öppna depå i USA låter mycket svårt att få till och enorma frågetecken hur du ska hantera det skattemässigt både i USA och Sverige. Det hade jag inte gett mig på.

Senaste månaderna har jag tagit steg in i koppar och nickel mining eftersom de drivs av ESG (mycket koppar i elbilar, nickel i batterier) också mycket koppar behövs i Asien när man elektrifierar landsbygden.

Ledande bolag är tex

• Boliden
  • BHP
  • Glencore
  • Freeport McMoran
  • Rio Tinto
  • Southern copper

Phosagro och Gazprom ligger på Londonbörsen

Fyra månader senare. Upp 47 % sedan start.

5 gillningar

Sex månader senare. Upp 43 % sedan start.

4 gillningar

Åtta månader senare. Upp 76 % sedan start.

5 gillningar

Grattis! Hoppas att raketen fortsätter för dig!