Svårbegripligt erbjudande som jag behöver lite hjälp att tolka från kanadensiskt gruvbolag

Hej!

Nu har det åter ramlat in ett erbjudande som jag inte riktigt begriper. Om någon finner nöje i att läsa och förklara eller resonera så är det välkommet. Erbjudandet rör ett litet explorerbolag som söker finansiering för aktiviteter på sina förläningar.

Jag är inte på det klara med vad de olika varianterna/prisnivåerna av “units” är/innebär.

Vancouver, Canada, February 26, 2021 CanAlaska Uranium Ltd. (TSX-V: CVV ; OTCQB: CVVUF ; Frankfurt: DH7N ) (“CanAlaska” or the “Company”) announces that it proposes to undertake a non-brokered private placement of securities to raise total gross proceeds of up to $2,000,000 (the “ Offering ”).

The Offering will be comprised of a combination of: (i) non-flow-through units (the “ NFT Units ”) to be sold at a price of $0.50 per NFT Unit; (ii) flow-through units (the “ FT Units ”) to be sold at a price of $0.64 per FT Unit; and (iii) flow-through charity units (the “ Charity Units ”) to be sold at a price of $0.69 per Charity Unit. Each NFT Unit will be comprised of one non-flow-through common share and one-half (0.5) of one warrant. Each FT Unit and Charity Unit will be comprised of one flow-through common share and one-half (0.5) of one warrant. The warrants for all units will be the same with each whole warrant entitling the holder thereof to purchase one non-flow-through common share for a period of 2 years at a price of $0.75. The exact number of NFT Units, FT Units and Charity Units sold will be determined at closing.

The gross proceeds received from the sale of the FT Units and the Charity Units will be used for work programs on the Company’s exploration properties. The net proceeds received from the sale of the NFT Units will be used for general working capital.

The Company may pay finders’ fees comprised of cash and non-transferable warrants in connection with the Offering, subject to compliance with the policies of the TSX Venture Exchange. All securities issued and sold under the Offering will be subject to a hold period expiring four months and one day from their date of issuance. Completion of the Offering and the payment of any finders’ fees remain subject to the receipt of all necessary regulatory approvals, including the approval of the TSX Venture Exchange.

This news release does not constitute an offer to sell or a solicitation of an offer to buy any of the securities in the United States of America. The securities have not been and will not be registered under the United States Securities Act of 1933 (the “1933 Act”) or any state securities laws and may not be offered or sold within the United States or to U.S. Persons (as defined in the 1933 Act) unless registered under the 1933 Act and applicable state securities laws, or an exemption from such registration is available.

Bolaget är kanadensiskt. Registrerat på Toronto börsen.
Kanadensiska staten stödjer sin gruvnäring med skattesubventioner, stödjer de med rådgivare, och förmånsfria lån, och investeringsfonder.

Charity units är aktier som säljs till högre pris än andra.

Flow-Through stock är något som bara finns i Canada.
Det är pengar som öronmärkts till ett visst ändamål (exploration).
Flow-through är förenat med vissa skatteavdrag för både företaget och den som köper.
I praktiken köper de med rabatt har jag för mig.

Så låt säga att en kanadensisk fond/instutution köper dyra charity units, om de samtidigt är flow-through aktier, så köps de till rabatt, och priset blir väl kanske som en vanlig aktie. Man kan väl säga att det är en konstruktion att få in mer pengar för företaget. Genom att sälja vissa aktier dyrare, men de som köper får de billigare via skatteavdrag. Subvention av kanadensiska staten.

Men som vanlig investerare i Sverige kan man bara köpa vanliga aktier.
CVV.V har bara en market cap på 38M CAD.
Små explorers har tyvärr en jäkligt tunn handel.
Det försvårar att få ett bra pris vid köp och försäljning.
https://finance.yahoo.com/quote/CVV.V/key-statistics?p=CVV.V

Det är långt i från alla explorers som verkligen kommer till produktion.
Det tar mellan 6-9 år att komma till produktion.
Om du tror på en uran prisboom inom 2-3 år hinner inte produktionen komma igång.
Men så klart om du kan lägga den i byrålådan i 6 år och det blir lyckat, så är 10-20x inte omöjligt, men det kan också bli 0.

Jag har en liten position i uran jag med.
Har du hört talas om https://www.uraniumroyalty.com/
De har en liten procent av vinsten i många olika uran explorers / producers.
Betydligt lägre risk men ändå en bra upp-potential.

2 gillningar

Mycket bra sammanfattning! Tack! Jag hade inte koll på reglementet kring de olika typerna av värdepapper i Kanada och subventionerna av dessa.

Just CanAlaska har jag i portföljen för de ser ut att ha något riktigt bra på gång vid West McArthur River. De har även ett nickelsulfidprojekt ihop med Robert Friedman som verkar lyckas hitta fyndigeter i världsklass var han än går fram (Ivanhoe mines t.ex.). Om deras uranfyndighet visar sig vara en tier 1 deposit så blir det bra :slight_smile: Oavsett om den sedan blir byggd eller inte så kommer den att höja värdet på bolaget och kanske bli mål för uppköp av någon större drake. Jag har inga problem att hålla posten i flera år om det skulle behövas. Om den flyger till månen så kommer bina att flockas kring honungen så det ska nog gå bra att sälja också.

Det fina med uranbranschen är att det är så pass få företag som verkligen har något att komma med. Inte som i guldbranschen där det kanske finns 2000 bolag varav 1700 är luftslott. Börsdata listar 67 bolag och det mesta tyder på att kanske 15 av dem är rimliga investeringar/spekulationer.

Har sneglat på U royalty men inte köpt än. Kanske vid nästa dip :slight_smile:

Jag gick vidare och anmälde mej intresserad. Det resulterade naturligtvis i att jag fick ett långt dokument med ännu mer svårtolkad text.

Har ni förslag på var man kan vända sig för att få hjälp att kolla igenom det? Kan Avanza ha någon tjänst för det? Eller kanske någon här på forumet vill ställa upp? En fundering är t.ex. om det går att ha dessa andelar på ett ISK.
Det verkar som en no-brainer att gå in här. Man kan finansiera sina warrants i princip genom att bara gå in i finansieringen. Verkar lite för bra så här behöver jag nån som kan läsa sånt här.

Jag har också en hel del högriskaktier men jag har två principer:

1. Om jag inte förstår erbjudandet eller inte förstår på djupet hur företaget ska tjäna pengar inom rimlig tid så avstår jag.

2. If it sounds too good to be true, it normally is … så då avstår jag också

I detta fallet hade jag nog först kollat historiken, om de är en av de där börs-mjölkarna serie-nyemittenterna för det skulle vara en No Go.
Sen kan man ju undra hur långt 2 MCAD räcker mht urangruva.

I detta fallet är jag out på 1an :slight_smile:

1 gillning

Ja jag har ett helt batteri med frågor som jag ska avfyra till bolaget innan (om) jag går in mer här. Hur de ska tjäna pengar förstår jag bra och att de är på rätt ställe och borrar är jag också tillräckligt säker på.
Oavsett om jag går in mer eller inte här så tar jag det som en utbildning som jag lär mej något på och då får det vara värt att lägga pengar på för den sakens skull. En rimlig mängd förstås :slight_smile:

Så jag hoppas det dyker upp någon som vill ta på sig jobbet med detta. Mot betalning alltså.

C2M räcker inte alls till en gruva utan det är startkapitalet på utforskande av ett par relativt outforskade markområden som bolaget har. Även borrning av en spännande target där det gjorts flygmätningar där conducion/resistive/magnetic fingerprints liknar andra lyckade deposits i området. Tier 1 deposit hoppas man ju på förstås. Det är den borrningen som jag har många frågor om och är intresserad av att finansiera i så fall. Fin blandning av språk… :dizzy_face: :dizzy_face:

1 gillning

Jobbar på med det bökiga dokumentet och har kommit till följande. Kanske någon kan kasta ljus över det. Innebär det här någon form av begränsning för min del -som t.ex. att värdepappren inte går att sälja vidare?

The Subscriber, and each Beneficial Purchaser, if any, (i) has been advised to consult its own legal advisors with respect to resale restrictionsin the Shares and Warrants comprising the Units, and the Warrant Shares issuable upon the exercise of the Warrants and with respect to the resale restrictions imposed by the Securities Laws of the jurisdiction in which the Subscriberor each Beneficial Purchaser, if any, resides and other applicable securities laws, (ii) acknowledges that no representation has been made respecting the resale restrictions, including applicable hold periods imposed by the Securities Laws or other resale restrictions applicable to such securities which restrict the ability of the Subscriberor each Beneficial Purchaser, if any, to resell such securities, (iii) acknowledges that the Subscriberor the Beneficial Purchaser, if any, is solely responsible to determine applicable res trictions, (iv) is solely responsible (and the Company is not in any way responsible) for compliance with applicable resale restrictions, and (v) is aware that the Subscriberor each Beneficial Purchaser, if any, may not be able to resell such securities except in accordance with limited exemptions under the Securities Laws and other applicable securities laws.

Usch vilken text. Förstår bara hälften, och andra hälften orkar jag inte förstå.

Warrants är en slags optioner fast med lång löptid. Det ger ägaren rätten att köpa aktier.

“Unlike options, warrants are dilutive. When an investor exercises their warrant, they receive newly issued stock, rather than already-outstanding stock. Warrants tend to have much longer periods between issue and expiration than options, of years rather than months.”

Warrants späder ut antalet aktier om dem löses in.

Grundare och ägare av företaget kan ibland få Warrants.
Som ägare/grundare brukar man äga en betydande del av alla aktier.
Det är då vanligt att man har krav på sig att inte sälja dem de närmsta åren.
Om en enskild ägare skulle få för sig att sälja 20% av alla företagets aktier på den öppna marknaden, så sjunker kursen som en sten. Detta påverkar företaget mycket negativt.

Endel personer får både aktier och warrants.
Inom branchen finns det folk som ogillar at finansiärer får Warrants.
De kan casha in genom att sälja aktier och behålla sina warrants.
De minskar andelen pengar de har i företaget. De minskar sitt “skin in the game”.
Sänker kursen när de säljer sina akiter i förtid, och när deras Warrants löses in, så skapas fler aktier och späder ut.

Enligt Rick Rule så bör man se upp lite med explorers.
Bara för att de påvisat att det finns guld eller i detta fall uran,
så är det inte säkert att gruvan kommer till produktion 8-9 år senare.
Det kan vara ett politiskt instabilt land, svårigheter att få tillstånd för uppbyggnad av infrastruktur, problem med lokalbefolkning som inte vill ha någon gruva, etc.

Jag är också investerad i små explorers, men de ser jag som lotter. Köper jag 10 lotter,
vet jag at det blir någon nitlott, på vissa blir vinsten ok, och man går och hoppas på storvinsten. Jag känner mig lite lugnare med royalty bolag. Då ligger sannolikheten bättre till när de har fler bolag i portföljen.

Jag har lämnat in dokumentet till Avanza och får lite hjälp att titta på det där :slight_smile: Just den här passagen verkar vara ett slags friskrivningsklausul där den som går in i dealen har allt ansvar för vad som händer med värdepapperen. CanAlaska har finansierat sin exploration på det här sättet i många år och de är kända i branschen vilket är bra. Men det är många detaljer kvar att luska ut så det kanske inte hinner bli nåt den här vändan. Men man lär sig alltid något :slight_smile:

Jag tvekar inte på om erbjudandet är i sin ordning.
Att vara early investor är något man drömmer om inom explorers.
Finns ingen branch där hävstången är så stor.

Eric Sprott, strösslar pengar i minst hälften av alla projekt. Hälften kanske aldrig kommer till produktion, men en enda vinstlott kompenserar och täcker alla förluster och kan förändra ditt liv. Jag har pengar i 6-7 explorers som är nära produktion och har påvisade fyndigheter. Det kommer troligen inte bli någon 30-50x eftersom jag inte var med från början. Men 10-20x är inte omöjligt för någon/några i bästa fall.

Risken för nitlott är 30% skulle jag tro, men en riktig vinstlott ger dig säkert 30x.
Låt inte en enda nitlott kasta dig ur spelet.

Det är så jag tänker också! Jag har redan andelar i CAlaska men det vore skoj att komma åt warranterna också. Givet vad som hände förra varvet så kommer det säkert dyka upp nya spelare vars aktiekurs kommer att gå upp som en sol och ned som en pannkaka så det finns antagligen fler tillfällen.