Orezone +14 % p.g.a. det här?

Hej!

Idag dök det upp en nyhet från ett av de bolag som jag investerat i och jag förstår inte hur denna kan göra att aktiekursen hoppar upp. Det är förvisso en finansiering på US$35M (10% av market cap) men det innebär väl också en lika stor eventuell utspädning? Input någon? (Det kan ju också vara något annat som påverkat kursen.)

May 20, 2021 – Vancouver, BC - Orezone Gold Corporation (TSX.V: ORE OTCQX: ORZCF) (the “Company”) announces that the Project Debt Package is progressing well and the Company is working to finalize documentation on the Senior Debt Facility, the Convertible Note Facility, the Silver Stream Agreement and the related intercreditor agreement.

As required by the policies of the TSX Venture Exchange, the Company is issuing this press release as part of the application to the TSXV with respect to the Convertible Note Facility.

The 8.5% Convertible Note Facility included in the Project Debt package will be convertible at the option of the lenders at any time at a conversion price of US$1.08 (the “Conversion Price”), representing a 30% premium to the offering price of the bought deal equity offering that closed on January 28, 2021.

The Company expects to call and hold a separate special shareholder meeting to approve the issuance of the Convertible Note Facility to Resource Capital Fund VII L.P. (“RCF VII”). RCF VII and Beedie Investments Ltd. have agreed to subscribe for US$25 million and US$10 million, respectively.

På Yahoo finance verkar företaget ha en market cap på 300 Miljoner dollar.
Det är inte så mycket. Nu har de fått ett lån ​på 35 (25+10) miljoner dollar.
Mer än 10% av market cap.

Långivaren kan omvandla sitt lån till aktier , men till ett överpris från den 28 Jan. Om det sker så försvinner ju skulden och företaget kan räkna det som en tillgång istället. Räknat från den 28 januari så blir utspädningen begränsad eftersom de köper till 30% överpris. Räknat från gårdagens pris på runt 1 dollar, så fick de de nya aktierna till marknadspris. Men utspädning sker.

Gruvdrift är extremt kapitalintensivt och tar 6-10 år att komma till produktion,
stora risker för förseningar, och större kostnader, eller dåliga borr-resultat.
Finns ingen chans att få lån i vanlig bank, till så höga risker. Inte med vanliga räntor i alla fall. Vanliga lån medför också en risk. Man måste ha in kapital för att betala räntor.

Jag köpte in mig i Lundin Gold för många år sedan.
Blev “upprörd” när de hela tiden skapade nya aktier för att ta in mer kapital.

Hörde sedan i en intervju där de fick frågan om varför de tog in fler investerare och sålde royalties, och gick från at äga 100% till låt säga 60%. Svaret var att det kostade otroligt mycket pengar att bygga infrastruktur och komma i produktion. Banklån var för dyra eller omöjliga att få, det var förenat med förstora risker och kostnader.

Familjen Lundin har nog pengar, men vill inte sätta alla ägg i samma korg. Ett vanligt sätt att finansiera är att ta in mer kapital genom att sälja ägarandelar. Royalties/Streams nämndes också, och de anses “dyra” för gruvproducenterna men de får pengar som de inte behöver betala ränta på, eller som kan likvideras i förtid. Det är bättre att äga 20% av en stor producerande gruva än 100% av en gruva som inte är i drift.

Ett företag som har en tom kassa och behöver mer för att komma i produktion, ligger risigt till. Man får väl se det som en bra nyhet att de får in kapital så att de kan fortsätta. Utan kapitaltillskott alls går väl företaget under. Jag skulle spekulera att det är viktigare att få in kapital än att aktierna inte späs ut. I sin förlängning så är det ofta så att befintliga investerare skjuter in mer kapital om det behövs. Första steget är att få in foten. 300 Miljoner i market cap är inte så mycket. Små bolag har kraftiga kursrörelser. Idag kan det gå ner 10% eller upp ytterligare 10%. Det blir svårt att förklara det också.

Du får räkna med mer utspädning och försäljning av streams/royalties som en del av finansieringen för att komma i produktion. Trots utspädning, så ökar ju värdet ju närmare produktion de kommer.

Tack förresten för alla tips om uran jag fått av dig.

2 gillningar

Bra utläggning där. Jag är investerad i ett antal gruvbolag och de finansierar sig ofta genom equity raise (typ nyemission) men kursen brukar inte röra sig för det. Det här är nog första gången jag stöter på convertible notes. Det kan nog vara som du är inne på också, att det är svårt att förklara alla kursrörelser. Det kan vara en slump, eller så kan det vara något annat bolag som borrat guld i närheten. Jag har inte koll på alla som är i B-F och letar guld.