Värdering av företag, gruvbolag (Auag silver bullet)

Hur fungerar egentligen värderingen av gruvbolag? Jag har fått för mig att jag ska kolla lite på innehaven i de fonder som jag handlar med, och bestämde mig därför för att kolla upp Auag silver bullets innehav. Jag kan inte så mycket om analys, men har förstått att P/E motsvarar hur många år det tar för bolaget att dubblera sitt värde, givet nuvarande pris och vinst, samt att normala P/E för S&P 500 traditionellt har varit runt 15, vilket motsvarar ca 7% avkastning utan ränta på ränta effekt.

Mitt antagande var då att gruvbolag, iom sin ökade risk och vad som borde vara potentiellt stora problem med att utöka sin verksamhet då det innebär betydande investeringar på ett sätt som t ex mjukvarubolag inte behöver till samma grad, eventuellt politiska risker, risken i att råvaran som de utvinner kan tappa i värde, att P/E värdet skulle vara lägre.

I de top 10 fonder som auag silver bullets innehavslista på Avanza, ser jag inte någon som har P/E värden som ligger där jag hade förväntat mig. De flesta är negativa, någon står det bara ett streck över, någon ligger på över 200 P/E. Det finns en som ligger runt 20, och en annan som ligger runt 60. Minst en av de negative P/E värdena var ensiffriga vilket jag antar betyda att de gör stora förluster. Ändå har fonden gått bra sedan starten. Vad kan detta bero på i sammanhanget? Jag förstår att siffror som dessa är normala i företag som är på väg uppåt. Så av någon anledning verkar marknaden, och Auag, se dessa gruvbolag som innehavare av stor potential. Vad kan den potentialen bero på? Finns det några andra siffror som är ännu mer intressanta än P/E?

Det är tyvärr mer komplicerat att värdera gruvbolag än att kika på P/E tal.

Säg att man köper en tillgång imorgon där ett mineralfynd gjorts. Vid det här laget har man ingen egentlig aning hur mineralrik tillgången är. Faktum är att man inte ens vet om man får tillstånd att bedriva prospektering här men vi säger att vi fått grönt ljus.

Nu blir nästa steg att ta reda på om gruvdrift ens kommer att vara lönsamt i framtiden. Man behöver därför “bevisa” vad tillgången består av och det är detta som kallas prospektering, en lång process. En del företag fokuserar enbart på den här fasen och driver aldrig gruvorna själva. Deras P/E värden kommer att vara negativa hela vägen till de säljer tillgången/licensen till den som kommer att utvinna gruvan.

Bolaget kommer under prospekteringsfasen alltså värderas efter sina tillgångar. En del mineraler, inklusive silver, är oftast enbart en biprodukt när man bryter andra mineraler (guld, koppar, zinc etc). Halterna av varje metall kommer att spela stor när det kommer till värdet på bolagets tillgångar.

När det kommer till bolag som redan bedriver gruvor så spelar även tillgångarna här stor roll. Har man en enorm gruva med höghaltig koppar kommer värdet på bolaget att vara högre än ett bolags vars lilla gruva innehåller låghaltig koppar som kanske har någon månad kvar före man behöver stänga ned.

En annan faktor som har stor inverkan på bolagets värdering är den politiska risken. Lundin Mining har exempelvis som nisch att driva gruvor i länder som de flesta andra håller sig borta ifrån. Det motiverar ett lägre P/E tal än exempelvis statsägda LKAB. Det händer att korrupta regimer tar över privata tillgångar. Jag investerade en gång i ett Lundinbolag som prospekterade olja i Syrien. Hela bolaget blev uppköpta före kriget bröt ut men man kan ju bara föreställa sig hur bolaget hade gått annars.

Så bolagens tillgångar kan ofta vara mer intressanta än P/E-tal. Att läsa på om ett enskilt bolag med många tillgångar kan vara mycket arbete. Att bedöma hur alla gruvbolag i en fond bör vara värderade är ett heltidsarbete och ingenting jag skulle ge mig på. :wink:

3 gillningar

Ja, de har studsat upp rätt rejält senaste året - se tex en lång graf över First Majestic, AaAg silver bullets största innehav (bild nedan). Det beror sannolikt på att silverpriset gått upp mycket senaste året (se andra bilden).

Varför har silverpriset gått upp? Ja det kan man ju egentligen bara gissa men det som framförs är:

1. Ökade investeringar i silver som ädelmetall för att skydda sig mot inflation. Samma drivkraft som guld
  2. Ökad förbrukning av silver eftersom det används i nästan alla elektronik, smart devices etc. Tex en iPhone innehåller drygt 0.3 gram silver.
  3. Förväntad snabbt ökad förbrukning av silver inom “grön energi” som solceller.

Det som är rätt unikt med silver är att det både är en ädelmetall och en viktig industriell metall. Kickern för framtiden är ev. storskalig solkraft. Då lär inte nuvarande pris eller supply räcka långt, men det är ju ren spekulation.

Just nu ser det ut som att man förväntar sig kraftigt höjda vinster för silverbolagen. Det höjda silverpriset har kanske inte riktigt slagit igenom i deras resultaträkning än, typ.

Normalt värderar jag inte råvarubolag på P/E eftersom vinsten hoppar upp och ner väldigt mycket tex. beroende på tunga investeringar som krävs för att öka produktionen. E/earnings är ju vinsten på sista raden och den påverkas av en mängd faktorer.

Jag brukar mer titta på P/OCF dvs pris/operativt kassaflöde dvs. intäkter minus direkta kostnader. Alltså hur mycket kassaflöde skapar bolaget före man drar bort kostnader för kapital, investeringar mm. Men för att skapa sig en vettig bild av det krävs oftast en betaltjänst som tex Börsdata (Pro version eftersom mestadels utländska aktier) eller FASTgraphs vilket kostar ett par tusen om året.

Det är med andra ord varken lätt, snabbt eller gratis att värdera gruvbolag :slight_smile:
Efter en 20+ år med aktieinvesteringar så vågar jag mig på lite gruvbolag i lekhinken. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har men om den är relativt kort så är mitt råd är att du börjar med något mindre svårt som tex. stora stabila industri eller tjänstebolag i Sverige och lär dig därifrån (tex genom att använda gratisdelen hos Börsdata - superbra tjänst). OCH framförallt håll det i lekhinken åtminstone tills du gått på dina egna minor … för det gör alla, inte bara i början :slight_smile:

First Majestic prisgraf
image

Silverpris

Ingen större erfarenhet, nej. Inte heller tillräckligt stort kapital för att det ska vara värt med aktier i utländska bolag, i alla fall inte så riskfyllda som detta. Men som tur är behöver man ju inte vara så duktig på sådant om man tar rygg på någon som verkar duktig. Jag har ingen aning om hur duktig Auag-folket är egentligen, men något kan dom säkert, så om betet på silver är bra borde nog den fonden vara bra också. Jag har i stort sett bara en bufferthink och lekhink just nu iom att jag har litet kapital och liten inkomst som kommer att öka drastiskt när jag har studerat klart.

Tack! Okej, ja det låter ju som en hel del. Jag får väl räkna med att sådana betänkligheter redan är inräknade i priset då, helt enkelt.

Jo, Eric Strands kunskap om både guld och silver är nog snudd på unik i Sverige, så det är inget att tveka på. Jag har själv en liten andel Silver bullet i mina portföljer :slight_smile:

1 gillning

Okej, jag var lite rädd för att han mest var en god säljare, för talets gåva saknar han då inte. Men det låter ju betryggande ändå!

1 gillning

Hur man värderar och bör tänka med gruvbolag står här:

Viktigaste lärdomen är att det finns olika nivåer av gruvbolag. De med en gruva färdig för produktion är i sista steget och har minst risk.

Hej! jag vill ha en liten andel Silver bullet i mina portföljer, men jag har ingen aning vilken jag kan köpa. Jag har hitat på listan AuAg Silver Bullet med avgift 1,4. Kan jag investera på den.? Eller kan du ge mig tips? Hälsningar…

Ja klart du kan köpa den men lite dyr och så är det ju aktier i bolag som utvinner silver som den innehåller.

Vill man ha fysiskt silver så finns det ETCer där man köper i börshandlade certifikat där ”fonden” innehåller silver som ligger i bankvalv. Tex WisdomTree Physical Silver som kostar 0,49% om året men eftersom det handlas i EUR så tillkommer 0,25% i växlingsavgift plus courtage plus spread men dessa är engångskostnader vid köp respektive sälj. Ska avgifterna inte dra iväg så måste man hålla ETCer länge. Ju längre man håller dem desto närmare kommer man ”bara” den årliga avgiften.

Sen ska det ju noteras att silver kan vara väldigt volatilt. Kan gå snabbt upp och ner. Men visst är det en intressant metall som kombinerad ädelmetall och industriell metall som ingår i nästan all elektronik. Man bör nog inte ha mer en liten liten del av sitt kapital i sådant. Typ lekhink

Lycka till :+1:

1 gillning

Tack så mycket för ditt svar. Trevlig kväll!

1 gillning