Jag tänkte kolla om det är någon här som har tankar omkring aktien Beowulf?
Fick tipset från en bekant för några månader sedan och kollade bara väldigt fort då. Köpte för någon tusenlapp för den såg intressant ut och sedan har jag inte tänkt så mycket på den. Det sista så har jag läst lite mer om den och finner den högintressant.
Jag är ingen expert på vare sig den eller gruvindustrin på något sätt men jag puttade in lite mer pengar då allt jag läste om den pekade positivt.
Har gått mer än 100% plus på de pengar jag har satt in i den än och min högst personliga tro är att den kan skjuta som en raket om gruvan i Kallak får positivt besked (no financial advice ). Om beskedet istället blir negativt så kommer den nog snarare dimpa ner mot 0 så det är helt klart en chansning men för min personliga del så känner jag att jag är villig att ta den risken med de pengarna. Det är ändå pengar i ”lekhinken” jag har satt in där och jag försöker se det som att jag bara blir av med det jag satt in om det går åt fanders och inte allt jag har där nu.
Någon som äger aktien eller har några tankar kring den?
Gruvindustrin är lika svårmanövrerad som läkemedelsindustrin fast dubbelt upp. Du bettera på fyndigheter och tillstånd, vilket är orsaken till den stora volatiliteten. I ditt fall rör det sig om tillstånd som orsakat kursuppgång. Möjligen risk för kursfall när det väl är klart med tillståndet, “sell the news”, då det sedan tar lång tid från tillstånd till inkomstbringande brytning. Jag skulle inte satsa mer än små lekpengar i denna typ av bolag, och hade de gått upp 100% hade jag börjat skala av.
Tack för inputen, jag tar den till mig och ska fundera på hur jag ska gå vidare.
Jag har läst mycket inne på Avanzas forum om den och där känns det nästan som att det är en manisk inställning till aktien. Det är lätt att dras med i det och inte tänka klart. Jag kan behöva någon som ser lite sunt på det och plockar ner det några pinnsteg.
Det är ju som sagt en del av min “lekhink” och alla pengar jag har i den ser jag som “pengar jag inte har”. Men med det sagt, det är ju ett vägskäl man tar. Att man har gått upp över 100% på någon månad på en enskild aktie borgar ju för att man borde vinstsäkra iaf en del av det. Men om (och det är ju just det om) den fortsätter uppåt så kommer det kännas dåligt att inte ha plockat ut en del av vinsten.
Det är ju samtidigt den “Fomo:n” som gör att man kanske förlorar 100% av det man satte in i den aktien om den tokdyker.
Aktien är faktiskt ett levande meme i min bekantskapskrets. Har en polare som haft den aktien som största innehav med bred marginal sedan typ 2017
Då är det inte som en del av någon lekhink utan majoriteten av vederbörandes privata sparkapital (dock ung). Han sålde dock av en betydande del nu vid den sensaste rushen för att säkra lite vinst efter alla dessa år.
Han har nog slagit index men till sjukt hög risk över åren.
Hehe, ja det är ju inte bara om utan när… “Svar innan sommaren” är det springande internskämtet då det har sagts så länge vid det här laget.
Men nu ser ju förutsättningarna kanske (?) bättre ut än någonsin med ministerskiftet. Han valde dock att “sälja på nyheten/hoppet” tills vidare.
Nu ska det ju ges ett besked i första veckan av feb. Har vi någon som är mer insatt i denna typ av bransch som kan spekulera i hur stor sannolikhet det är för just ett “ja” ?
Om man ska tro de som skrev på Avanzas forum före det stängde för att göras om så är det extremt troligt att det blir ett ja. Tolkar man ministerns “vi älskar gruvor” så känns det som att det bör bli ett ja. Även de Facebookgrupperna som vänder sig mot gruvan verkar tro att det kommer bli ett ja, även om de hoppas på ett negativt besked.
Jag har valt att låta mitt innehav stå kvar i aktien så får det bära eller brista. Är upp 181% så jag borde ta hem lite vinst. Men jag har valt att stå kvar med hela innehavet och chansa. Det är inga pengar jag måste ha som står där.
Den står just nu strax över 2kr och de som är mest Bullish pratar om 15-20kr per aktie vid ett ja och eventuellt mer i framtiden. Sant eller inte… ingen vet, men man kan ju alltid hoppas.