Skulle vilja ha lite synpunkter om Avanza Bank Holding. Bra? Dåligt? Värt att lägga liten summa pengar där?
Det är rimligen en utmärkt aktie. Samtidigt är serven aktie som tenderar att vara förhållandevis högt värderad. Så länge du ser till att köpa till bra pris är det ett bra alternativ.
Vad skulle ett rimligt bra pris vara…? Ungefär?
Ingen aning. Har inte bevakning på den aktien själv. Du behöver läsa analyser för att få en bild av det.
Eftersom aktien handlas på en öppen marknad kommer det aktuella priset alltid återspegla marknadsaktörernas genomsnittliga värdering av vad den är värd. Baserat på vad som för tillfället är känt om bolaget och omvärlden.
Om du har information som inte är känd av övriga marknaden, skulle du kunna göra en annan bedömning. Problemet i så fall är väl att det kan vara olagligt att handla på sådan information.
Du bör läsa in dig i bolag du vill köpa. Varför just Avanza och inte en annan bank?
Vad säger analyser som andra gjort?
Idag sänkte till exempel DNB sin rekommendation till att behålla Avanza och inte köpa just nu.
Första bilden visar senaste tre månaderna. Gått neråt. Kommer det fortsätta så eller gå upp?
Ingen aning.
Varför just Avanza? Varför inget annat av Stockholmsbörsens nästan 400 bolag?
Jag rekommenderar istället att köpa alla Stockholmsbörsens nästan 400 bolag.
Mitt argument för det är helt enkelt att man har oddsen mot sig om man stockpickar.
Om vi tar ett monsterår som 2021 där Stockholmsbörsen gick upp nästan 40%.
Av Stockholmsbörsens 407 bolag gick fler än hälften back trots en uppgång om 39 % för Stockholmsbörsen som helhet – apropå att köpa nålar.
Från https://rikatillsammans.se/borsaret-2021/
D.v.s. trots att Stockholmsbörsen gick upp 39%, gick fler än hälften av bolagen back.
Vi kan också titta på USA, här är utveckling över 20 år (1997 till 2017).
The above chart shows that from 1998 through 2017, the median stock returned about 50% cumulatively which is only a 2.0% annualized return! The average return of the 500 stocks over that time period was 228% cumulatively or 6.1% annualized. Thus, while every stock has a 50/50 chance of being above the median, each stock has much less than a 50/50 chance of being above average.
Och en annan statistik från USA när de tittade på en 90-års period (1926-2016)
The mean annual return of all stocks between 1926 and 2016 was 14.74%, while the median was a mere 5.23%. That is a HUGE difference.
Over half the stocks delivered negative returns during their lifetimes.
Just 4% of all stocks accounted for all the wealth created by the stock market from 1926 and 2016.
D.v.s., det är några få bolag som står för en väldigt stor del av börsens utveckling, medan majoriteten av alla bolag går sämre än index.
Haha lika roligt varje gång någon frågar om en specifik aktie och 7 av 10 svar är “INDEX ÄR DEN ENDA HELIGA VÄGEN HALLELUJAH!!!”
Jag har själv en mindre lekhink (kul att ha som hobby och att försöka slå sitt eget indexsparande!) - där jag köpte in mig i Avanza för inte så länge sen. Finns väldigt mycket som talat för bolaget långsiktigt (hög grad av digitalisering, brett kundunderlag, möjlighet att fortsätta ‘äta sig in i’ storbankernas stora pengamaskin bolån etc.). Det som är svårt kortsiktigt är att förra året var extreeemt vad gäller vinsttillväxt, så jämförelsetalen på kortare sikt är väldigt tuffa…
Jag visade data som pekar på svårigheten att välja rätt nål från höstacken. Inget hallelujah från min sida.
Och detta skulle inte vara inprisat redan menar du? Det är ju inte så att Avanza handlas till samme PE som storbankerna.
Ingen fara, jag vet att det är väl menat ![]()
Det är absolut inprisat vilket förklarar skillnaden i multiplar - absolut. Mer relevant är dock frågan hur snabbt Avanza’s multiplar kommer att sjunka relativt vinsttillväxten? Jag menar att jag har en stark tro på Avanzas vinsttillväxt över tid, och deras nuvarande multiplar är klart under deras historiska snitt ( deras nuvarande P/E tal börjar nosa på hälften av deras historiska snitt senaste 5 åren: ~17.5 vs ~30, vilket borde iaf delvis begränsa nedsidan från ev. ytterliggare multipelkontraktion), så allt som allt tror jag att det är en bra investering. Men som sagt: omöjligt att veta, men kul att spekulera! ![]()