Nu är den snart här, Avanza Sigma. Om prislappen är ok så tänker jag att det kan vara ett spännande komplement till indexsparande. Alternativ till lekhinken kanske?
Vad tror ni?
Nu är den snart här, Avanza Sigma. Om prislappen är ok så tänker jag att det kan vara ett spännande komplement till indexsparande. Alternativ till lekhinken kanske?
Vad tror ni?
Det är en fantastisk affärsidé.
De kommer att kunna ta ut en saftigare avgift som för en fond, men allt ansvar för om det går dåligt kommer ligga på kundens eget samvete, eftersom att det är kunden själv som bestämt inriktningen för aktierna
Aktiv förvaltning med fina ord. Hade inte velat ha ens om jag fick den gratis:
När det finns pengar att investera körs algoritmen på aktuell data och väljer ut de mest köpvärda bolagen.
Från sidan:
Förvaltningen bygger på forskning inom matematik och faktorinvestering. Algoritmen analyserar nyckeltal och marknadsdata för hundratals bolag vid varje investeringstillfälle
Låter intressant eftersom jag investerar på liknande sätt (låter iaf lite likt kvantitativa strategier), men de behöver vara väldigt transparenta med hur det fungerar.
Sen är jag inte aktuell som kund. Man måste vara Private Banking kund och investera minst 1 mkr.
Låter som bara ännu ett sätt att suga ut lite extra pengar från PB-kunder som inte vet bättre.
Som alltid: om aktiv förvaltning verkligen fungerar, varför placerar de kundernas pengar istället för sina egna?
Varför ska de tjäna pengar på avgifter och inte sin fantastiska placeringsförmåga?
Svaret är oftast att det är bullshit och att de inte kommer att lyckas med vad de påstår.
Äntligen en produkt för oss som tycker att indexfonder är för billiga och vill ge Avanza en hjälpande hand med deras nästa kvartalsrapport
Jag var kund hos Sigmastocks som blev uppköpta av Avanza och som den här tjänsten byggs på. Vad man kan läsa ur den lilla information som finns så har de gjort en kopia av tjänsten som Sigmastocks hade.
Baserat på mina erfarenheter så tycker jag nog att allt snack om matematik, algoritmer och forskning är väldigt mycket luft.
Hos Sigmastocks fungerade det så att man kunde välja huvudsakligt geografiskt investeringsområde, typ Sverige, Nordamerika, Världen.
Sen kunde man välja om man ville fokusera på utdelningsbolag eller tillväxt.
Det tredje valet var om man ville utesluta bolag på olika etiska grunder eller inte.
Baserat på dina val så blir du i praktiken placerad i en av deras indexfonder, även om det redovisas som att du äger enskilda aktier i bolagen. Under de år jag hade Sigmastocks så gjordes det inga försäljningar av aktier ur min portfölj.
Säkert blir det så men har vi någon indikation om de tänkta avgifterna?
Detta är lite intressant. Jag skulle vilja utesluta alla bolag som inkluderas i vanliga indexfonder och har ha oetiska innehav. På så sätt kan man neutralisera ESG i andra fonder, dvs. ta in denna oetiska position för att få med det som exkluderas av andra.
Men detta lär väl inte gå.
Gusten1,
Är det inte lättare att köpa en indexfond utan exkludering? Typ SAVR Global by Vanguard om man kan tänka sig att investera via SAVR eller om man är ok med courtage så kan man köpa någon ETF på Avanza som inte exkluderar bolag. Jag antar att man ändå måste betala courtage via Avanza Sigma? ![]()
Jo det är vad jag har valt att göra också, jag styr över alltmer till ETF’er utan ESG men ETF’er passar inte alla småsparare. Med valutakonton i ISK som nu har kommit blir det däremot ett bra alternativ för större grupper.
Jag föredrar att bygga upp mina tillgångar på mitt egna sätt tar gärna inspiration från andra men vill gärna att min portfölj ska kunna designas till stor del utav mig därför jag ej riktigt gillar fondrobotar etc där roboten delar upp andelen guld/räntor etc åt en samt bestämmer vilka typer av guldtillgångar man ska ha etc jag vill själv kunna välja ut vilka produkter jag placerar i en viss viss omfattning.
Va? Valutakonton på ISK? Hos Avanza? Det har jag inte sett något om tidigare. Har det kommit precis nu? Hittills har det väl bara funnits på deras vanliga depå, samt på KF för Private Banking-kunder.
Nja det är kanske bara nordnet som har det för PB men det lär väl komma för övriga snart också.