Spekulera i Hemnetnedgång

Analys

Basscenario

P/E är 270, den svenska marknaden är mättad, och Hemnet har ingen USP utanför Sverige, så tillväxtpotentialen är begränsad. Av detta följer att priset på sikt bör falla med runt 90% för att nå en mer normal värderingsmultipel.

Bullscenario

Om man accepterar Hemnets eget tillväxtmål om 15%–20% och optimistiskt gör antagandet att vinsten kommer växa med 20% årligen kommer det dröja ungefär sexton år innan man når P/E 20 med nuvarande värdering. I detta optimistiska scenario är aktien idag, om man räknar med en diskonteringsränta på 5%, övervärderad med drygt 100%, så vi bör förvänta oss ett fall på 50%.

Bearscenario

Boneo skärper till sig och allt mer trafik migrerar över dit. Tillväxtförväntningarna på Hemnet blir negativa och P/E sjunker därmed på kort tid till 10, ett fall med över 95%. Därtill tvingas Hemnet i konkurrensen sänka sina priser, och kursen faller därmed ytterligare.

Genomförande

På Avanza finns minifutures som man kan använda för att gå kort i Hemnet. Jag har placerat 10k var på den med hävstång kring 3 och den med hävstång kring 2.

Diskussion

Har jag tänkt helt fel eller är marknaden totalt irrationell här och kommer ni alla hänga på och shorta Hemnet?

6 gillningar

Att gå kort ingår aldrig i min strategi, men hade det gjort det tycker jag att Hemnet är utmärkt kandidat.

6 gillningar

Hmm… Spännande.
Finns det något skäl att tro att någon skulle vilja köpa upp hemnet?

Hade ju svårt att förstå Hemnets starta uppgång vid introduktionen så tror inte du är helt fel ute när du säger att det är övervärderat!

Jag tycker också värderingen har åkt till månen. Men samtidigt har jag ingen lust att gambla heller. Marknaden kan vara irrationell bra mycket längre än jag kan vara likvid…

Det läskiga är om vi får extremt kraftig inflation de kommande åren och tillgångspriser ligger still. Effektivt minskar ju värderingarna kraftigt, men en kortning (som sker nominellt) kan gå åt pipan.

Hur ser motsvarande marknad ut i grannländerna? Jag tänker framförallt på Danmark och Norge då vi delar mycket språk- och kulturmässigt och det redan idag finns mycket pendlande över gränserna till både fast boende och fritidshus. Kan hemnet expandera eller på annat sätt ta marknadsdelar där?

I övrigt en stark kandidat för att ha nått vägs ände s a s.

Danmark har boligsiden.dk. I Norge har jag förstått att man använder Blocketmotsvarigheten finn.no. I bägge fallen finns alltså starka nätverkseffekter som verkar som inkörströsklar mot konkurrens (precis som Hemnet har i Sverige), så det torde krävas någon killer feature för att slå sig in på de marknaderna. I Sverige har jag förstått att Hemnet lyckades bli dominerande delvis tack vare att de hade mäklarhusen som ägare, vilket blir svårt att upprepa vid en utlandsexpansion.

Både heimnet.no och hjemnet.no är tillgängliga, medan domänen hjemnet.dk ser ut att vara ägd av en privatperson. När jag ögnade igenom prospektet såg jag inga tecken på att en internationell expansion skulle vara planerad. Däremot nämndes risken för konkurrens från internationella aktörer, vilken jag dock själv ser som liten, av samma skäl som jag tror att Hemnet kommer att ha svårt att expandera utomlands.

1 gillning

Intressant case. Vad är det för argumentation som de som hävdar att priset är rimligt kommer med?

Jag har länge velat prova att korta aktier, men har inte vågat mig på att göra detta på grund av den obegränsade nedsidan. Med en mini future, är det möjligt att förlora mer pengar än det man sätter in så att säga?

1 gillning

Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag tycker Nordnet förklarar det bra.

(jag markerade relevant mening)

2 gillningar

Tack! Ska kolla vidare på Nordnet. Avanzas förklaring lämnade en del att önska.

1 gillning

Du kan inte förlora mer än ditt investerade belopp.

Det finns en inbyggd stop loss i minifuturen som gör att futuren ögonblickligen förfaller om den nivån nås. Utfärdaren försöker då avveckla de underliggande värdepappren så snabbt det går. Om du har tur får du tillbaka kaffepengar efter ett tag, annars ingenting. Men utfärdaren bär risken, så du kan inte bli skyldig något.

Det är viktigt att förstå att minifuturen förfaller ögonblickligen när stop loss nås. Under Corona-kraschen var det många som köpte minifuturer med riktigt kraftig hävstång och som tänkte att de kunde vara uthålliga om börsen tillfälligt går åt fel håll, men det funkar inte så. Futuren blir i princip värdelös så snart stop loss har nåtts och avnoteras. PANG BOM! Botemedlet mot detta är att inte använda alltför kraftig hävstång.

Det finns ett antal fördelar med minifuturer också. Du blir beviljad kredit utan kreditprövning, då den är inbakad i själva värdepappret. Och du slipper den urholkningseffekt som finns i certifikat med dagligt ombalanserad hävstång.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att hävstången försvagas om futuren utvecklas enligt din marknadstro.

Men hävstången blir kraftigare om kursen går åt fel håll. :grimacing:

2 gillningar

Jag tycker vare sig Avanza eller Nordnet har speciellt bra förklaringar av hur minifuturer fungerar.

Den här broschyren från BNP Paribas tycker jag är mycket mer pedagogisk:

1 gillning

Det sägs att man aldrig skall shorta enbart på värdering. Däremot bedrägeri osv kan vara ide. Typ Enron, Wirecard.

1 gillning

Jag har aldrig gått kort, MEN, jag skulle följa Tobias Carlisle råd där: att inte bara titta på värderingen, utan se över trenden i bolagets kurs också. Precis som den bästa investeringen är billig, bra kvalitet och påväg uppåt, bör den sämste (därmed bästa kandidaten att blanka) vara övervärderad, dålig framtida tillväxt och påväg nedåt i pris. Skulle jag vara intresserad av att blanka Hemnet skulle jag:

• gå in med ca 1/3e del av det tilltänkta kapitalet för den positionen utifrån ditt case
  • Öka med 1/3e del till om kursen viker under MA200
  • Öka med 1/3e del till om institutionella blankningsandelen rör sig markant i “rätt” riktning
3 gillningar

Jag tror inte på teknisk analys (trender osv), men jag tänkte till lite efter att ha läst ditt inlägg och kom fram till att mitt genomförande var suboptimalt, så jag sålde av den med lägre hävstång (vinst SEK 219) för att ha lite större chans att vara likvid längre än marknaden är irrationell, dvs för att kunna gå in igen om aktien stiger.

Idag har kursen på Hemnet gått upp tretton procent!

Att förutse marknaden utifrån gällande nyckeltal är i princip omöjligt. Titta bara på vad som hände med Veoneer. Trots urusla nyckeltal kom ett högt uppköpserbjudande.

Personligen gör jag inga aktieköp på bolag som jag inte är beredd att behålla.

Undantaget är nyintrduktioner på börsen. Mina IPO har gått 20 000 kr plus i år. Många har säkert gjort bättre, men jag tröstar mig med att om jag inte gjort några affärer så hade det heller inte blivit någon vinst över huvudtaget.

2 gillningar

Kursuppgången tycks denna gång inte komma ur tomma intet. Pinpoint Estimates skriver:

Bostadsplattformen Hemnet redovisar idag en kraftig ökning i omsättning och vinst jämfört med föregående års motsvarande kvartal. Omsättningen uppgick till 212,5 miljoner kronor, en ökning med 47 procent. Enligt en sammanställning av breda marknadsförväntningar på estimatplattformen Pinpoint förväntades omsättningen uppgå till 184 miljoner kronor för det andra kvartalet. Justerad EBITDA mer än dubblas och uppgår till 110,9 miljoner kronor, med en justerad EBITDA-marginal på 52,2 procent, att jämföra med förväntningarna på 82 MSEK.

Likväl kan man tycka att Hemnet är galet övervärderad till nuvarande kurs, men det kan bli dyrt att tycka fel.

1 gillning

Jag tycker också att detta känns högt. Men ingen vet vad framtiden innebär. Företag lyckas och misslyckas hela tiden.

Jag kommer ihåg Lunarstorm, en föregångare till sociala medier. mellan år 2000 och cirka 2006. Det kändes som varenda unge höll på med Lunarstorm. Nu är detta nedlagt.

En yngre generation har inte ens hört talas om fenomenet.

1 gillning

Håller jag inte med om sett till lång sikt. Kortsiktigt är ju hopplöst. Men ett fundamentalt dåligt företag i relation till dess pris kommer i snitt prestera sämre avkastning än ett fundamentalt bra företag i förhållande till dess pris. Kortsiktigt behöver de dock inte korrelera alls.

1 gillning

Hade helt glömt bort Lunarstorm. Men jag säger samma om Facebook. Helt ofattbart vilken värdering de har. Bara min generation (och deras pensionerade föräldrar som vill hålla sig updaderade om vuxna barnens liv) som har Facebook. Garanterat inte många riktiga nya konton. Visst, de diversierar sig i WhatsApp och kassa online spel, men jag ser inte hur de ska kunna behålla sin värdering.

1 gillning