När ska man sälja förlorare

Hej
När ska man sälja “förlorare”. Jag har som säkert många andra gått in i en investering (när den är på topp) med hopp om att göra vints men istället backat.
Hur tänker ni? När säljer ni era förlorare och börjar kämpa tillbaka med andra fonder/aktier. Eller stannar ni kvar på era förlorare och hoppas att du hade rätt från början och snart kommer rycket?
Mvh Henrik

Jag skulle säga att det beror på varför den har blivit en förlorare från första början. Ibland kommer man in i en för het marknad som resulterar i att man prickar lite fel. Det kan gälla även det bästa tillgångsslaget. Det behöver inte bli ett argument för att sälja.

Jag säljer när det finns en fundamental anledning att sälja. Man får samtidigt alltid vara beredd på att ompröva sina beslut. Ibland gör även den bästa fel.

Tillägg: Ibland kan det även vara nyttigt att ställa sig själv frågan “Om jag inte redan hade ägt den här, hade jag köpt den idag?”.

1 gillning

På kort sikt är det svårt att förutsäga om en aktie kommer gå upp eller ner.

Frågan om man skall sälja eller ej beror på vad värdet är.
Om du bedömer att Aktie A är köpvärd på 100kr.
Ligger på PE 15 och vinst och omsättning växer med 20% per år, och har gjort det de senaste åren.
Om den sedan backar 20% så får man fråga sig om något har hänt med bolaget.
Kanske är den ännu mer köpvärd nu.

Låt säga att jag köper ACME aktier för 300kr och de backar till 250kr. Om jag inte kan något om bolaget är det svårt att säga om man skall köpa mer, sälja, eller sitta kvar.

Fördelen om man har ett 15 tal aktier och känner dem väl är att man kan vikta om mellan dem.Det finns aktier jag gärna vill äga. Tex Franco Nevada, Wheaton Precious Metals, Berkshire, Investor. Problemet är att jag inte vill ligga alltför tungt i någon och de är nästan aldrig billiga.

När mina First Majestic aktier gick upp motsvarade de 20% av portföljen.
En vinnare som jag då minskade i till <10%.
Nu i dagarna åkte silver på däng och också First Majestic. Då passade jag på att öka innehavet.
Jag tycker $16 är billigt. Jag sålde även av delar av innehavet i några förlorare för att skrapa ihop pengar. Jag tror fortfarande på mina losers, men potentialen har blivit större i First Majestic.
Jag har ett uranbolag jag tror mycket på, men som jag låg lite för tungt i, det backade pga att en deal som fick förändrade villkor. Jag behåller det men minskade innehavet till hälften.

Jag sålde faktiskt ett annat bolag innan dess som hade backat 10%, men jag köpte andra bolag i samma branch. De lanserade ett alltför generöst optionprogram enligt mitt tycke. Det verkade som om marknaden också tyckte det. Bra affärsmodell för företaget men jag har tappat förtroendet för ledningen. Jag sålde eftersom jag nu bedömer det som ett dåligt bolag. Det är bättre att realisera förlusten och byta till något bättre.

Bra fråga och fundering. Jag agerar mest i det som ibland kallas lekhinken då mitt större sparande är i indexfonder, fondrobot och sparkonto. Jag har under åren insett att känslan att mina aktier går ner och att vänta på att de kommer tillbaks är värre än själva beloppet som jag förlorar. Så därmed väljer jag att sälja relativt omgående och ta smällen. Går det ner mer än säg 10% så var det helt enkelt fel och då är det bara att sälja. Använder lite grann samma metod uppåt. Dvs om de går upp runt 10% så säljer jag.

Jag vet att det låter skumt men jag älskar att i lekhinken ta en vinst eller förlust och sedan stå utanför marknaden ett tag.

Innan jag var så pass snabb på säljknappen så hade jag ett par innehav som jag satt på ett par år och de kom aldrig tillbaks. Jag hade helt enkelt kommit in runt toppen och det var fruktansvärt.

1 gillning

Rätt svar är att helt känslolöst ignorera om aktien hittills varit en vinnare eller förlorare och bara behålla en aktie om du tror att det kommer kommer att gå bättre än alla alternativa investeringar. Tror du inte längre på en aktie, sälj den, oavsett om den gått +500% eller -50%.

Men frågan kanske är mer när man ska börja omvärdera aktier som backat, och det är svårare.

Var det UEX och dealen med JCU/Denison? Kursen fick stryk men UEX gick ändå från att ha magert med tillgångar till att ha del i flera Tier 1- och 2-tillgångar. Jag tror det rätar upp sig på sikt så jag sitter kvar där.

EDIT: jaha hej, såg inte att det var du som skrivit inlägget först :slight_smile:

Jag kör en helt annan takt…

Satsar mycket på kvantitet istället för kvalitet. Då jag vet mina begränsningar satsar jag mer på branscher än enskila företag.

Tror jag att bankbranshen i Sverige kommer utvecklas bra så köper jag aktier för ungefär samma belopp i alla svenska banker. Sen övervintrar jag smällarna eftersom de kommer ex, panammadokumemten eller swedbankaffären.

När jag säljer aktier beror detta på att jag överger branshen och inte pga enstaka förlorar.

De gånger jag investerar i förhoppningsföretag ser jag det mer som oddsspel än bra/dålig affär som medför att jag i princip aldrig säljer dessa aktier…

Japp det var det. Jag tror fortfarande starkt på uran och uex. Jag ligger tungt i guldsilver och uran. Men inom de segmenten vill jag inte ligga för tungt i något bolag. Jag låg lite tungt i uex. Fram till den extra omröstningen i Augusti kommer nog inte mycket hända. Ser däremot en möjlighet till en swingtrade på kort sikt i First Majestic. Silvret blev otroligt pressat i veckan, det tror jag inte är hållbart.