Som rubriken säger “När ska man sälja en aktie?”!
Aktien har gått upp rätt mycket redan (29% sedan köp) men jag tror den kommer öka ännu mer! Är en kanadensisk silveraktie “First Majestic Silver”.
Hur skulle ni göra?
Som rubriken säger “När ska man sälja en aktie?”!
Aktien har gått upp rätt mycket redan (29% sedan köp) men jag tror den kommer öka ännu mer! Är en kanadensisk silveraktie “First Majestic Silver”.
Hur skulle ni göra?
Sålt och köpt en indexfond! ![]()
Din fråga är omöjlig att svara på och den kan både gå upp och ner. Att lyckas sälja vid ATH är oerhört svårt. Så om du investerar långsiktigt, så är mitt råd att köpa en bra, billig och global indexfond. Så slipper man försöka tajma enskilda aktiers rörelser.
Utan att blanda in indexbibeln i svaret skulle jag vilja fråga dig: köpte du inte aktien för att den skulle gå upp? Har den nått din målkurs, om du hade någon?
Om inget fundamentalt har ändrats i varför du valde att köpa aktien från början, varför funderar du på att sälja den? Har du en annan investering som du tror ska avkasta bättre?
Det är pillet som gör att man förlorar pengar. Om du inte vet varför du köpte aktien tycker jag däremot att du ska ta hem pengarna och fundera på om det inte finns något mindre psykiskt påfrestande sätt att investera dem på istället.
Fast jag svarade på TS fråga, vad jag skulle gjort. Så ingen predikan inblandad! ![]()
Jag vet Melwa, men det var ändå det kollektiva svaret som ger frälsning från TS synder. Jag ville hjälpa TS hitta bättre tankebanor.
Hoppas TS kommer fram till ett beslut som passar bra. Sen saknas en hel del information kring sparhorisont, sparmål, risktolerans, % del av det totala kapitalet, osv.
Ibland är ett sparkonto bättre än en indexfond. ![]()
Jag skulle sälja nästa börsdag och peta in pengarna på lysa.
Jag köpte en aktie. Den gick upp 100%.
Sen kom coronakrashen och jag sålde 50% av aktierna för att bygga en permanent portfolio i panik, vilket var väldigt dumt för jag köpte när vissa delar var väldigt dyra.
Sen gick aktierna upp 700%
Hade jag behållt dom som tänkt hade jag varit ca 600 k rikare.
Så det är väldigt svårt att säga. Ingen kan ju förutspå vad som händer imorgon eller om en timme. ![]()
Du är iaf väldigt klok som frågar forumet. Hade jag gjort det hade jag kanske undvikit dumma panikmisstag.
Det jag gjorde rätt i coronakrashen var att jag rörde inte det som gått ner.
och det återhämtade sig.
Tack för alla svar!
Tyvärr var frågan egentligen felställd.
Egentligen handlar det inte om en specifik aktie utan mer generellt när och hur man ska sälja en aktie som har gått med vinst. Ska man sälja allt på en gång eller tycker ni man ska dela upp försäljningen av innehållet ex. sälja hälften nu och hälften senare?
Jag håller med om lysa/indexfond/bankkonto, men det här är “lekkapital”. Jag har köpt aktien för jag har tyckt den är undervärderad och för att jag tror guld/silverpriset är på väg upp.
Man skall sälja aktien när man tror man får bättre avkastning framöver på en annan aktie.
oavsett allt inte lyssna på RT, det finns en masa god kunskap här ingen har en kristall kula…
Jag ser detta som helt irrelevant.
Frågan du ska ställa dig är, om alla pengarna som cash på kontot, hur mycket hade du handlat av aktien?
Beroende på det svaret ska du antingen sälja alla, sälja en andel eller köpa fler.
Man vill gärna sälja när de gått upp för att de känns bra att ha gjort vinst. Men man behåller gärna sånt som går ner för att de inte känns som att man realiserar förlusten ![]()
Borde de inte vara bättre att behålla vinnarna och sälja förlorarna ![]()
Det finns nog lika många strategier som människor när det gäller det.
Först, tidshorisont. Jag köper inte en aktie utan att tänka minst 10++ år. Vill mitt framtida jag äga aktien även om minst 10 år? Viktig tanke IMHO att behålla så man inte hoppar runt i alla möjliga aktier som pushas i alla möjliga media. Så lätt hänt att man köper för någon annan tycker det. Oftast en riktigt dålig idé.
En del behåller bara aktien i ur och skur. Alltså aldrig sälja är ett alternativ. Kanske det bästa åtminstone om man tror på bolaget.
En del, speciellt om man vill diversifiera portföljen ytterligare, så kan man sälja av en del för att kunna köpa andra aktier.
Jag brukar sälja av 50% när en aktie dubblerats och så att säga ta hem satsat kapital för att investera i andra aktier jag vill ha
Andra skalar av på aktier som gått upp mycket. Tex sätter en regel att en aktie får maximalt vara tex 10% eller 20% av portföljen. Går den över det så skalar man av en bit.
I båda de sista fallen ska man också ha en plan för vad man vill lägga in pengarna i så man inte är utanför marknaden med för mycket kapital. Alternativt att man vill ta ut pengarna och använda dem istället.
Viktigast är nog att du själv sätter dina ”regler”
Lycka till ![]()
![]()
Gör man så här många gånger i rad kan man tjäna jättemycket pengar.
Detta tror jag är ett bra tips. Man tror man kommer ihåg och så glömmer man bort det. Såg att Nordnet nu hade lagt in så man kan lägga anteckningar på aktierna så det kan ju vara en bra plats att skriva upp det. Så tappar man inte bort det lika lätt.
Om någon ger dig sälj eller köpråd om specifika aktier ska du ställa dig till den personen likt du gör mot en skum gubbe i lång rock som försöker sälja dig ormgift i en mörk gränd.
Om du likt förbannat måste lyssna på personen bör du inte lyssna på delen där de säger “gör si eller så” utan endast på delen om varför du ska göra “si eller så”. Sen gör du en värdering tillsammans med egen undersökning och tar beslutet själv baserat på risktålighet etc.
Inte en enda människa i världen som säger med säkerhet att “den här aktien kommer gå upp/ner” talar sanning/ljuger för sig själv för inte en enda människa i världen har någon som helst aning om vad som kommer hända för de har inte en magisk siar-kula.
Det enda som ev går att påstå om värdepapper är att t.ex fonder ev är ett säkrare kort än aktier, men även det är ren spekulation. Bara för att det varit så förut betyder inte att det kommer vara så i framtiden.
Lite av ett icke-svar. Kort, det finns inget sätt att säga när du ska sälja. Jag säljer/köper pga en magkänsla/behov/gillar inte bolaget längre etc. Det är noll procent vetenskap.
Bolag som framställer ädelmetaller har precis börjat ta fart igen verkar det som. Jag hade en hel del First Majestic men allokerade om till andra likande bolag för några månader sedan. Du kan ju behålla exponeringen mot miners om du tror på det caset men sprida ut det lite på fler bolag.
Kolla typ Barrick Gold, B2Gold, Newmont osv. Ett tips är ju att kolla vilka innehav som ligger i Silver Bullet eller liknande fonder. Eller så köper du en silverfond så har du diversifieringen ordnad.