Energiaktier till leklådan

Jag vill investera i hållbarenergiaktier i lekhinken.
Jag funderar på Siemens Energy som knoppades av förra året. Det har dock inte gått så bra på börsen efter avknoppningen.

Tänker att de höga elpriserna som nu är (huvudsakligen pga brist på naturgas) kommer att driva på miljövänlig energialternativ så som vindkraft och att det därför kan vara en bra att gå in i marknaden. Även om Nord Stream 2 snart är i gång så tror jag Tyskland med flera vill minska sitt beroende av rysk gas.

Har ni förslag på energiaktier?

Vad ni tänker om att investera i energibranschen?

Finns etf om man gillar sånt, tex, iShares Global Clean Energy UCITS ETF.

Siemens Energy, är nog ett fint bolag att äga på lång sikt. Jag har den under bevakning men avstår tillsvidare pga andra investeringar jag gillar bättre.

Lycka till.

Handelsbankens fond Hållbar Energi är väldigt populär också!

Kommer krävas betydligt mer koppar. Där ligger mitt bet. Vänta bara till dessa aktier kommer in i ESG-värmen.

1 gillning

Artikeln nämner även aluminium, då tänker jag på norsk hydro, dom pysslar med vätgas med vill jag minnas. Bevakar även den, men avvaktar pga andra investeringar jag gillar bättre.

Läste artikeln. De verkar ju åtminstone förespråka en bättre syn kring gruvnäring. Att både utveckla, men även ha ett bredare perspektiv som tar hänsyn till olika faktorer, som sociala, klimat etc. Och en enda statlig myndighet istället för kommunala tjänstemän med högtflygande planer.

Detta är ju något som har fattats i Sverige.

Prospekterande eller utvinnande bolag har inte behövt betala några direkta skatter, försäkring eller böter för eventuella skador. Och när olyckan varit framme är det staten/kommunen som tvingats städa upp och betala för allt. Medan företaget dragit vidare.

Håller dock med om att Sverige kan ta ett större ansvar, då vi är några av de större användarna av modern teknik och strävar efter att bli fossilfria.

Funderar också på om det kanske är dags att investera i gruvaktier/fonder? Finns det några breda, billiga och bra gruvfonder någon kan rekommendera?

För exponering mot detta segment, äger jag själv “vanliga” fonden BGF World Mining Fund Class A2 samt ETF:en VanEck Vectors Global Mining UCITS ETF.

Också ETF:en WisdomTree Battery Solutions UCITS ETF ger viss exponering mot utbrytning och förädling av metaller som krävs för produktionen av batterier.

2 gillningar

Tack, intressant. Ska kolla in dem.

Tycker personligen att den bästa formen av exponering mot gruvbolag är via royalty & streaming-bolag. Är du intresserad av sektorn skulle jag rekommendera att läsa lite om dessa.