Fonder Elbil/Laddstolpar

Hej,

• Har ni några tips på fonder där Elbilstillverkare eller tillverkare av laddstolpar utgör stor del av fonden?
  • Samt vad tror ni om att investera i tillverkare av laddstolpar? Bör väl vara en marknad som kommer öka då behovet av laddstolpar ökar snabbt.

Tack för bra forum!

//Erik

Hej Erik,

Garo är t.ex en Svensk tillverkare av laddstolpar, visst det utgör väl ca 10% av deras verksamhet, men det är iaf en del av deras verksamhet.

Svolder, ett investmentbolag, är ägare i bolaget iaf.

Hej Erik!

Har investerat i SBE i höstas som ska slå ihop med Chargepoint vilka äger 70% av laddstationer i Amerika och breddar internationellt. Hade turen att hoppa in på 17 dollar och den pendlar mellan 35-50 dollar, extremt volatil och kanske dippar efter ihopslagningen så då kanske du kan ta en liten position? Chargepoint tror på stora ökningar närmsta decenniet så jag ska testa att hålla dessa till 2030 kanske.

Finns även ett företag vid namn Blink, mycket mindre än Chargepoint men de tar säkert en bit av kakan också, inget jag har investerat i.

Vill du ha en bredare fond kan du kika på:

Allt gott!

Frågan är om man inte är lite sent ute bara. Det har varit makalösa uppgångar i många av dessa bolagen och sektorn har varit otroligt het. Jag var inne en sväng i Blink, som @Spola nämnde. Den har nu stigit nära 3000 % på ett år. Garo är inte direkt en billig aktie heller och jag tyckte det var skönt att läsa att Svolder viktade ned sig i bolaget nyligen (då jag äger Svolder).

I’m afraid so. Vad det gäller ESG, ”nyteknik, ”klimat” osv…det börjar vara jättedyrt redan.

Vill nån överprestera med megatrender, bör hen vara in tidigt.

Är kanske som ni säger, lite sent ute.
Var inne på bolagen och kollade och såg att aktierna rusat rätt bra den senaste tiden.

Dock tror jag Swedbank har Garo i deras fonder så det kan vara ett alternativ