Investera i kraftförsörjning

Hej! Jag vill exponera mig mot företag som är inriktade mot kraftförsörjning, alltså snarare El/kraft-infrastruktur än solcells- eller vindkraftsbolag. För mig är detta en intressant sektor eftersom det allt oftare pratas om el och effektbristen som kommer uppstå i Sverige (och förmodligen på fler ställen) pga elektrifieringen och de stora satsningarna på “gröna” industrier (Northvolt, Hybrit mfl). Har ni några tips på hur man kan exponera sig mot detta område?

1 gillning

Det går ju alltid att köpa en korg aktier inom sektorn. Kanske ABB med konkurrenter såsom General Electric och Schneider Electric. Det finns även en rad mindre bolag som inriktar sig på olika typer av infrastruktur. I Sverige har vi Garo (laddstolpar) och Ferroamp (tekniska plattformar för energilagring). Det finns säkert fler som jag inte känner till.

1 gillning

Med risk för att låta som en fanboy så skulle jag säga att Tesla är en rätt bra investering när det kommer till energiförsörjning.

När det kommer till elnät/handel är Dala energi och Fortum börsnoterade.

Fortum är noterade i Finland vilket tyvärr kan innebära att det blir finsk skatt på utdelning även om investeringen ligger i svensk ISK!

1 gillning