Har lite funderingar angående förnybar energi/miljö, vilket jag är väldigt intresserad av och tror starkt på i framtiden 5-25 år fram. Hittar dock ingen indexfond inom branschen(?)
Den jag har hittat som verkar intressant är “CB Save Earth Fund RC” med Förvaltnings avg. på 1.08%
Jag tycker det här är ett svårt område än så länge. De flesta fonder i området är dyra. Ett alternativ brukar vara att titta på de börshandlade fonderna (ETF) istället. De som jag vet om på rak arm och som går att köpa t.ex. via Avanza är:
Avgifterna är hälften mot ditt förslag. Även om avgifterna är superviktiga så är det inte allt. Jag själv gillar också den här typen av investeringar som är hållbara och långsiktiga.
Uppdatera gärna den här tråden om du hittar några nya fonder.
Är också intresserad att investera i detta område. Så pass intresserad att jag bestämde mig för att köpa i början av året. Tyvärr var jag på fel sida årsskiftet då nya europeiska regelverk satte stopp för handel i ovanstående ETF:er.
Därav tänkte jag ta upp frågan igen då denna tråd är 9 månader gammal.
Har du några tips på ETF:er, fonder eller indexfonder (såhär 9 månder senare) som fokuserar på förnybar energi/miljö. Är speciellt intresserad av solceller då jag tror denna marknad har en ljus framtid.