Sparar i dagsläget 8000 kr i månaden med följande fördelning:
70% LF Global Index
7.5% SEB Sverige Indexnära
7.5% AMF Aktiefond Småbolag
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Swedbank Robur Access Asien A
Jag funderar på att fördela om mitt innehav i LF Global Index till 60% och lägga resterande 10% i någon fond med högre risk. Min sparhorisont är 15+ år.
Funderar på följande fonder inom förnybar energi:
Handelsbanken Hållbar Energi (dyr men populär och innehåller en blandning av förnybar energi och bolag inom livsmedel).
Proethos (billigare än Handelsbanken hållbar energi, men inte funnits lika länge).
Storebrand Renewable Energy A2 SEK
Kan någon komma med lite tips/tankar kring hur ni hade agerat i min situation? Tack!
Jag personligen kör 90 global och 10 tillväxt, hade fler utgreningar innan, men jag valde att bara hålla det simpelt dvs låg avgift och bred exponering till hela världen, som är ganska nära ACWIs värden.
Inför ett investeringsbeslut behöver du nog fundera på och tydliggöra (för dig själv och forumet) vad som är dina syften. Alltså, är det viktigaste för dig tex enbart att maximera din ekonomiska vinst? Och isåfall på vilken sikt? Eller är det mer en etisk fråga, att du vill bidra till en bättre miljö? Eller nåt annat? Ditt syfte är en viktig del i att kunna avgöra vilket beslut som blir bäst.
För mig själv är det etiska en jätteviktig del, jag vill sova gott om natten. Därför undviker jag tex “vanliga” indexfonder utan hållbarhetskrav, då de innehåller en massa verksamheter som jag personligen inte vill gynna. När jag sen lyfte nån fråga om aktier här på RT fick jag nåt svar om att “du kommer aldrig att slå index”, men det var ju inte det som var min största prio… Så om vi inte förklarar våra syften/värderingar kan det bli svårt att få bra svar.
(En kul grej är dock att min tredelade regel att “jag vill ha aktier i svenska företag, som jag fattar vad de gör, och som har ett bra hållbarhetsarbete” gjorde att jag slog avanza-snittet rätt rejält. Fram till pandemin iallafall )