Jag har 100k som jag vill ha in i något under komma vecka och funderar på Handelsbankens Hållbar energi A1. Vad är er åsikt om denna förutom att den har haft en makalös utveckling under 2020, vad tror vi om de komma de 2-3-5 åren?
Tror att denna fond är en “småspararfälla”. Den har gått fantastiskt senare tid. Men kollar man mellan 2015-början av 2020 så har den inte ens slagit breda stockholmsbörsen. Den har ju faktiskt bara exploderat under år 2020. Men då kan vi ställa en kritisk följdfråga, varför har den gått som en raket? Är det för att det ligger fantastiska bolag i fonden, eller är det för att bolagens värdering har ökat ofantligt?
Har inte tillgång till alla marknader på börsdata, men jag kollade in Vestas & Scatec och där stämmer tesen om att värderingarna har ökat rejält. (Se bild där orange linje är P/E:
Sen tycker jag att många av bolagen där är riktigt bra, men det är inte riktigt min poäng här. Att gå in i denna fond nu är mycket högre risk än tidigare då underliggande bolag är väldigt högt värderade.
Jag kommer att avstå ifrån att spekulera kring framtiden. Mitt råd är bara att vara försiktig, investera gärna i denna fond om du tror på branschen, men jag hade inte lagt alla mina pengar här.
Bra feedback, får ta mig en funderare, tack!
Många marknader, Kina, Europa (ECB) och USA (Biden) har signalerat under hösten att man kommer öka grön energi/klimatinvesteringarna, vilket lär ha gjort att dessa rusat. Eftersom börsen även tar ut goda nyheter i förskott kan det mycket väl komma en baksmälla, det är som vanligt jättesvårt att säga något om framtiden. Jag har själv slängt in lite från min lekhink i HB-fonden. Jag försöker vara diversifierad även där och satsa på flera olika brancher/bolag jag gillar och tror på.
Hur lång sparhorisont har du? Generellt sett så är rekommendationen här att investera i en global indexfond med en avgift på lägre än 0,4%. Forskning och empiri stödjer det.
Har man en fem års sparhorisont kan man köra 50% på sparkonto och 50% global index. 2 år 20% global index 80% sparkonto osv. Lysa underlättar detta.
Jo jag vet, jag har en medveten mer riskbenägen strategi. Jag har heller inget alls i sparkonto eller liknande utan allt i aktier eller fonder. Men jag följer upp på daglig basis.
Jag skulle sprida riskerna på flera fonder.
Ex portfölj med övervikt i grön energi:
20% Handelsbanken Hållbar Energi
20% Proethos
10 % Tin Ny teknik
10% Enter småbolagsfond
20 % IKC Avkastningsfond (fyll upp med vinster så du kan köpa i nedgång).
20% AuAg Precious Green (Grön USA och guld exponering).
Jag använder 4 fonder och 2 aktier.
TIN står för ca 20% och Handelsbanken A1 ca 8%, MS Global Advantage ca 35%, just nu.