Jag kom in på miljöfonder vid helt fel tillfälle. Köpte Handelsbankens Hållbar Energi och Proethos i januari då de låg på topp och de har sen dess tappat ca 18% av sitt värde. Min tanke har varit att bita i det sura och sitta still tills jag i alla fall hämtat hem förlusten eftersom jag inte behöver pengarna nu. En annan del av mig vill sälja nu och slicka mina sår innan de tappar ännu mer med tanke på att oron för börsras verkar växa.
Min helt oinitierade tankebana är ju att miljöfonder på sikt kommer att återhämta sig eftersom klimathotet kommer att vara fortsatt högt på agendan och det här är teknik som det kommer att satsas på även fortsatt. Dippen nu beror på att de blev för högt värderade för snabbt och nu korrigeras det. Vad tror ni?
Att bara hålla kvar och sälja vid ±0 är inte så vettigt, du kan ju hämta hem förlusten i vilken tillgång som helst.
Men fundera på varför du investerade för 5 mån sedan. Var det ett försök till trejding/momentum eller för att du tror på dessa bolag? Om du tror på dessa bolag ska du nog behålla, inget har ju ändrats fundamentalt sen dess
Miljöbolagen är överlag övervärderade idag, och det är svårt för fonderna att hitta guldkornen just nu. Hörde detta på en pod från en förvaltare för en av dessa miljöfonder.
Svensk politik har också börjat prata en hel del om kärnkraft nu också, då vindkraft och solkraft inte anses vara tillräckligt.
Sen om du kollar innehållet i dom där fonderna så kommer du också hitta företag som sysslar med varmvattenberedare, fiskeodling och lite ditt och datt. Ta en titt på innehållet och bestäm dig för om du tror på dom eller inte.
Du ansåg att de var köpvärda för några månader sen då de var mycket dyrare. Varför skulle du då inte hålla kvar och rent av öka nu?
Å andra sidan finns det absolut ingen anledning att sitta och kvar och ”vänta på att få tillbaka insatsen”, om du inte tror att just dessa fonder är det som kommer avkasta bäst framöver.
Tack för era svar! De fick mig att förstå att frågan är ställd med fel mindset. Frågan är ju inte om jag ska hålla kvar vid just dessa fonder eller inte, utan hur jag får de pengar jag valt att använda för att investera i fonder att växa snabbast just nu.
Jag var med under större delen av förra årets uppgång, men såg det krympa betydligt. Har sålt av en del under början på året. Funderar nu också på om jag ska sälja resten och lägga dem i globalfond istället tills vidare. Tror dock på ny energi framåt. Men den är dyr.
Har också kikat på den mer grundligt, och den verkar väldigt spretig.
Finns det någon mer renodlad fond som fokuserar på ny energi av olika slag, men inte så mycket på en massa företag runtomkring som energioptimerar?
Jag har fortsatt att spara i två fonder av denna typ (Proethos och Schroder ISF Glbl Engy Tnstn). Jag behåller även mitt tidigare sparande i Handelsbankens Hållbar Energi. Dessa fonder har stigit kraftigt det senaste året och att de faller tillbaka lite nu när börsen tvekar att fortsätta uppåt och 10-åringen rört på sig lite oroväckande är helt naturligt. Jag är inte orolig för att framtiden inte kommer att gynna hållbar energi, speciellt inte nu när Biden tagit över i USA. Om du inte behöver dessa pengar under kommande år så skulle inte jag vara orolig. Sjunkande kurser gör bara att man får mer i kommande månadsköp.
Det finns nischade ETF:er på den amerikanska marknaden. Kolla TAN och FAN. Tyvärr får vi inte köpa i Sverige pga EU-regler. Men en ETF som går att köpa på Avanza och som är relativt koncentrerad är denna:
Marknaden för miljöteknik kommer nog vara relevant de närmaste 5 åren, om man är långsiktig. Jag tror på den.
När jag får svårt att känslomässigt klara en nedgång, då brukar det betyda att tillgången har för stor proportion i förhållande till alla placeringar.
Jag har lätt att klara 25% tillfällig nedgång i en tillgång som varit värd 20000 kr.
Jag har svårt att orka med 25% nedgång om tillgången varit värd 1000000 kr.
Teknikfonder är volatila så jag ska ha små positioner av dem för att stå ut vid nedgångar, men jag ska inte sälja dem helt för jag älskar när de stiger.
Marknaden är rätt så effektiv, så någon överavkastning utan att ta större risk finns inte, speciellt efter avgifter.
Har man en sparhorisont på i alla fall 6 år eller mer skulle en bra hållbar portfölj vara 60% SPP Aktiefond Global A (påverkan) / 40% SPP Grön Obligationsfond A (gröna obligationer, hög kreditvärdighet). Det är en nybörjarportfölj med 60% aktier / 40% räntor.
Jag talar här efter min egen investeringsfilosofi när jag investerat i några “hållbar energi”-fonder. 1. Titta på hur behovet ser ut i framtiden (nu menar jag mer än 1 år! ). Hur jag än resonerar så kommer jag fram till att behovet av hållbar energi radikalt måste öka i framtiden. Men hör finns också olika vägar som utbyggnad av kärnkraft (men det tar lång tid och kärnkraften har också sina risker/problem), ökad urtbyggnad av framförallt havsbaserad vindkraft (innebär säkrare energiförsörjning, men också större initiala kostnader), geotermisk energi (som jag tror kan vara på frammarsch). solenergi, olika lagringsmetoder när effekten är högre osv… 2. utvecklingen av dessa fonder hålls tillbaka av världsläget. Krig och en ökad hotbild leder istället pengaflödet till säkrare och försvarsrelaterade områden samt hälsoinriktade fonder (i min analys). 3. Ränte- och inflationshotet: Ja, höga räntor och inflation är mycket kostnadsdrivande vid stora investeringar så energifonder tar där stryk.
Om du har råd att vänta 1 - år tror jag att din förlust kan vara inhämtad och ha gett en viss, om inte mindre vinst. Men kan du vänta mer än 2 år tills ränteläget stabiliserat sig och kanske sjunkit så tror jag att det, tillsammans med det stora behvet av utbyggnad, kan leda till en ny boom…
Det jag tycker talar mest för mörkgröna fonder är att mänskligheten ännu inte fattat vad som krävs för att ställa om. Forskarna vet och berättar, men stora delar av samhället förnekar forskningen mer eller mindre medvetet. Stora delar av samhället håller med forskningen men vill inte göra några uppoffringar. Så jag har svårt att se hur omställningen skulle kunna vara inprisad.
Lysa sägs ju vara på gång med mörkgröna fonder så om de känns vettiga lär jag lyfta över hela sparandet dit från Bred/Hållbar som jag kör idag. Jag tror att det kommer smaka mumma om 20-30 år.
Det är också budskapet jag får från alla nyhetsbrev och experter jag följer. Finansiella aktörer saknar kunskap om hur de översätter hållbarhetsaspekter till nyckelvärden för investeringar. Därför har det inte gjorts ännu. Samtidigt rasar klimatförändringarna på för fullt.
Tycker att du kan ta lärdom av dina misstag som småinvesterare och sälja av fonder du inte tror på. Lägg pengarna i en passiv global indexfond. Om du är -18% så spelar det ju ingen roll om de fonderna du har går upp igen, eller om de pengarna du placerar i Index går upp motsvarande. Det ända som händer är att du tagit ett bra beslut och sover lugnare om natten, samtidigt som att du kan sitta still i den nya båten en längre tid och inte känna stress över att behöva tajma ett byte.