Jag är 34år och ska precis börja med mitt långtidssparande i fonder. Mitt startkapital är 20.000kr och därefter tänker jag månadsspara 3000kr/mån. Jag är helt grön inom området och behöver tips av er mer kunniga!
Jag är ute efter en mer riskbenägen portfölj som kan ge en bättre avkastning. Tanken att pengarna ska ligga orörda i många år framöver. Jag tycker det är väldigt svårt att kombinera ihop en fondportfölj men av det jag googlat mig fram så har jag lyckats kombinera detta:
TIN Ny Teknik A 20%
Swedbank Robur Ny Teknik A 20%
Proethos 12,5%
Öhman global growth 10%
MS INVF Global Opportunity A 10%
JPM China A (dist) USD 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Handelsbanken Hållbar Energi A1 7,5%
Tycker ni detta är en bra portfölj att börja med?
Rekommenderar ni ta bort /lägga till något?
Är % fördelningen bra? Har jag spridit risken bra?
Jag tror på grönare omställning/digitalisering och kina framöver vilket jag tror denna portföljen täcker bra fast det känns som att jag har ingen koll.
Är tanken att du ska köpa fonderna för att behålla i många år eller tänker du att du är tillräckligt duktig för att lyckas tajma att hoppa över till andra fonder när Kina/Digitalisering/Ny teknik inte är det hetaste längre?
Jag vet inte hur du har tänkt när du valt ut dessa fonder, men det ser ut som att du hittat det som har ökat mest i värde det senaste året. Det är väldigt svårt att säga om dessa typer av bolag kommer fortsätta öka mycket i värde i framtiden och i så fall hur länge, därför är det att rekommendera att du lägger majoriteten av ditt sparande i en billig, bred global aktiefond. På så sätt äger du alla (utom de allra minsta) bolagen i världen och slipper själv gissa vad som kommer gå bra framöver. Dessutom är det vad forskningen pekar på att ge best odds över en längre period.
Ja man undrar om alla dessa poster där man har bägge ny teknik+ngra grön teknik med enda motiveringen att man tror på teknik/grön omställning. Frågan är om det låtit likadant om dessa inte gått så bra senaste åren.
Märkte att tonen kanske var lite dålig Menade inte så, kan säkert vara bra om man är medveten risken etc
Tanken är att behålla det i många många år. Men så klart, det är inte så att jag kommer stoppa in pengar och inte bevaka utvecklingen. Tanken är att lära sig med tiden och på så sätt finslipa portföljen hela tiden.
Ja, det är väl precis det som händer just nu. Man pratar ständigt om klimatkrisen och att världen går mer mot en teknisk utveckling. Det skulle jag fortfarande tro på långsiktigt även om fonderna inte hade gått så bra. Nu är jag lite sen med mitt sparande men någonstans måste jag börja!
Eftersom grönt/teknik ökat så mycket i värde verkar det ju som att alla andra också fått för sig att dessa företag kommer att gå bra i framtiden. Frågan är alltså om du har själ att tro mer på dessa branscher än vad resten av börsen redan gör.
Till exempel skulle det kunna vara så här:
Hela världen säger att vi måste ställa om till förnybar energi.
Investerare förstår att bolag som håller på med detta kommer tjäna pengar i framtiden och köper dessa.
Beroende på hur mycket investerare tror att företagens verksamhet kommer expandera i framtiden ökar priset till en viss nivå. Man kanske gissar att ett bolag som bygger vindkraftverk kommer bygga dubbelt så många vindkraftverk om 5 år och värdet på aktien dubblas därmed.
Detta är typ vad som redan hänt. När du nu investerar i vindkraftverksbolaget genom din fond tror du på en ytterligare värdeökning, alltså att gissningen att byggandet kommer att dubblas är för låg. Genom att investera i exempelvis grön energi måste du inte bara vara övertygad om att bolagens vinster kommer öka i framtiden utan att de kommer öka mer än vad marknaden i stort har räknat med.