Tips på hållbart sparande till Lekhinken

Hej!

Jag är ganska ny här, och har börjat spara i 4 hinkar. Jag vill hitta ett bra sätt att investera i grön omställning till låg avgift (i lekhinken). Någon som har en tankar och idéer kring hur jag ska göra? Jag funderade på fonden handelsbanken hållbar energi, men avgiften är 1,6%. Hittade också iShares Global Clean Energy ETF, men jag förstår inte riktigt hur den prissätts (valutaväxling, köp/säljavgift?)? Finns det något annat värdepapper som på ett lite bredare sätt (alltså inte enskilda aktier) inriktar sig på grön energi till låg avgift?

Tacksam för all input!
/Therese

1 gillning

För att få exponering mot ”gröna” bolag kan du kolla på Proethos, de har förhållandevis låg avgift. Enligt mig har de en bra strategi och inriktning. Har själv ca 10% av kapitalet där som komplimenterar index placeringar.

2 gillningar

Tack för tipset! Den hade jag inte hittat själv. Jag har läst på och jag gillar tanken bakom (även om jag inte är expert på något vis) Jag har lagt en köporder så den landar i lekhinken till veckan :slight_smile:

AuAg Precious Green gillar jag. Den är också lite dyr på Avanza/Nordnet men kostar 0,79 på Savr.

2 gillningar

Även Robur transition energy och SPP global solutions kan kanske vara intressanta.

Kan vara värt att använda sig av Savr för att få rabatt på ca 30-50% av avgiften. Handelsbanken hållbar energi finns dock inte där men upplever att robur transition energy är väldigt lik. Har dock inte jämfört dem rakt av.

2 gillningar