Jag sitter idag med en investering på ca: 100.000kr i fonden - Handelsbanken Hållbar Energi. Placeringen utgör ungefär 6-6.5% av portföljens värde och bör ses som en del av lekhinken. Jag är dock intresserad av ett billigare alternativ och gärna en passiv fond som följer index inom hållbar energi. Finns detta att köpa?
Hur är det med Proethos fond - är det något som skulle vara ett alternativ om det nu inte finns någon passiv fond som följer index kopplat till förnybar energi?
Handelsbanken och Storebrand känns ju som ganska rejäla spelar men själv vet jag väldigt lite om Proethos.
Proethos är en blandfond och håller en del räntefonder. Om man för denna allokering vill maximera sin exponering mot aktier och bolag aktiva inom förnybar energi blir denna suboptimal.
En reflektion är dock om du har bestämt dig för en passiv exponering, eller kan överväga en aktiv produkt? Det senare kan ge en mer koncentrerad exponering baserat på djupare analyser och kontakter med bolagen (vilket inom detta tema kan vara en styrka då det i mångt och mycket är mer framåtblickande än vad vissa indexkonstruktioner kan fånga upp).
På ämnet mindes jag en artikel från Investment Week från förra året angående tematiska fonder och vilken faktisk exponering man får mot ett tema (hur ”ren” exponeringen de facto är - benämnt som ”purity”). Rekommenderas varmt om man är nyfiken kring detta