Storebrand renew energy a2 - billigare alternativ till HB hållbar energi?

Häromdagen upptäckte jag fonden storebrand renew energy a2 med en avgift på endast 1.08% vilket är betydligt mindre än HB hållbar energi på 1.61%. De verkar liknande men har lite olika bolag, tror ni det kan vara värt att byta för att få ner avgiften?

1 gillning

Både Storebrand Renewable Energy A2 och Handelsbanken Hållbar Energi (A1 SEK) har vikt på medelstora tillväxtbolag och betecknar sig själva som branschfonder inom ny energi.

För mig är fonderna dock väldigt olika eftersom Storebrand Renewable Energy har 99,5 % av innehaven i sektorerna teknik, industri och allmännyttigt (typiskt för ny energi) medan Handelsbanken Hållbar Energi enbart har 65,8 % av innehaven inom samma sektorer. Utöver det har SHB Hållbar Energi 16 % av innehaven inom råvaror och 14 % inom stabila konsumtionsvaror.

Som har du har noterat så har de lite olika bolag i fonden. Tittar man på innehavslistan så sticker det ut i jämförelse och branschen att SHB Hållbar Energi bland de 10 största innehaven har tre livsmedelsbolag varav två fisk- och skaldjursodlare.

Om du är ute efter att investera i en fond med fokus på ny energi så skulle jag absolut säga att det kan vara värt att byta till Storebrand Renewable Energy, att fonden dessutom har lägre avgift är ytterligare ett plus. Om du vill ha majoriteten i ny energi och få en del annat på köpet samt står ut med en högre avgift så kan du stanna i SHB Hållbar Energi.

4 gillningar

Tack för en härlig genomgång!
Detta fick mig att fundera nu när fonderna var mycket mer olika än jag trodde. Kan bli att jag eventuellt byter nu då eftersom storebrand riktar sig mer exakt mot ny energi som jag vill åt. Har redan proethos som ger mig en bredd inom ”hållbarhet” så det kanske är den bästa och billigaste alternativet. Det enda som ger mig en lite osäkerhet är historiken på fonden men sen ska ju historiken inte säga något om framtiden.

Annars skiter jag i avgifterna och kör alla tre och hoppas att jag får valuta för det men det lär jag väl inte få antagligen :sunglasses: svårt detta med att få till ett så ”bra” sparande som möjligt.

1 gillning

Ja, historiken är dessutom kort.

Håller med, när det kommer till sådana här lite mer spännande spekulationer är det svårt, men roligt!

Jag är själv investerad med en mycket liten position i både Storebrand Renewable Energy A2 och i Proethos fond (<1 % av mitt investerade kapital) bara för att det är roligt och intressant att hänga med, men har undvikit SHB Hållbar energi på grund av att den inte är lika “nischad” som Storebrand, trots sitt namn.

1 gillning

Kanske en lekhink på ca 10% där du kan köra dina energifonder eller andra nischfonden ifall du känner FOMO kring dessa :slight_smile:

2 gillningar

Utan att utvärdera fonderna kan man ju påminna om att SAVR har SHB hållbar energi prissatt till 0,95%. Tror det fortfarande kräver inflytt dock. Det är bara att skicka PM om du vill ha inbjudningslänk till SAVR. :wink:

1 gillning

Om du är långsiktig i dina investeringar så kan även etf:er vara ett bra och billigt alternativ. Men går oftast åt att man äger innehaven i några år för att tjäna på den låga avgiften.

1 gillning

Tror hårt på denna trend så har en stor del i den (ca 20%) vilket är mer än de flesta. Savr är inte värt tycker jag då endast HB hållbar energi är den ”dyra” fonden jag äger i dagsläget (all andra har avgifter mellan 0,26-0,69) vilket ger mig snitt på ca 0,5 på fonderna nedan.

Min portfölj:
Storebrand global PLUS 50%
Spiltan investmentbolag 10%
Plus mikrobolag 10%
Amf småbolag 10%
Proethos 10%
Handelsbanken hållbar energi 10%

Avgiften kanske inte är så viktigt då detta är mitt sparande till lägenhetsköp i framtiden vid rätt tidpunkt och alltså inte mitt pensionssparande där jag bara har index då jag vet att aktivt förvaltande inte slår index på lång tid som 40 år.

2 gillningar

Tack för tipset! :grinning::+1:

Lustigt att både heter på temat hållbar energi men ändå så pass olika intriktningar. Storebrand passar mig bättre :slight_smile:

2 gillningar