Gäller storebrand Plus fonderna som de hållbara alternativet 2023

Hej!
Jag har inte hört eller sett någonstans om det hållbara alternativet med Storebrand plus fonder fortfarande är det bästa eller om något bättre/billigare alternativ dykt upp?

Är det fortfarande denna rekommendation som gäller för 2023?

Mvh

Jag har ej sett eller hört om några andra fonder som skulle vara bättre eller billigare. Så om hållbara fonder är viktigt för dig så är nog dessa ändå bland de bästa alternativen :slight_smile:

1 gillning

De är fortfarande unika, i det att de både har en diger exkluderingslista, och samtidigt lägger 10% av innehavet i bolag med lösningar på klimat- och hållbarhetsutmaningar. Till det kan du kanske lägga Handelsbankens indexfonder som alla kör efter index i enlighet med Parisavtalet om begränsning av temperaturökningen.

2 gillningar

Intressant i sammanhanget är att dessa fonder inte klarar EU:s krav som mörkgröna. Men det har nog att göra med att det är just indexfonder som investerar i nästan alla branscher inte är nischad på enbart lösningabolag.

Från Storebrand finns dock den mörkgröna fonden Global Solutions. Frågan är om inte den är ett bättre ESG-val än Global Plus.

2 gillningar

Nordnet går det att screena alla aktiefonder som klarar kraven för mörkgrön (artikel 9):

1 gillning

Kikat på solutionsfonden och har den som komplement i tjänstepension men kan inte ha den som bas i mitt sparande då den inte följer index och är för smal (för få bolag). Kanske jag som är för orolig men måste ha en global indexfond som bas i mitt sparande annars kan jag inte sova haha……

En sak som är viktig för mig som Avanza har tagit bort (vilket man borde fråga om varför) är funktionen att sortera om fonder är fossilfria eller inte.

De kanske ingår i FNs mål på något sett istället men tycker de fortfarande är tråkigt då det är viktigare för mig att skippa fossila investeringar snarare än att äga förnybara bolag/ lösningsbolag men att man fortfarande äger fossila bolag/resurser.

Säkert ett sätt att folk mer ska välja deras egna fonder då få av dom är fossilfria…….

1 gillning

Dessa har jag inte kikat på men ska göra det.

Ja det är något jag också noterat att visst är avgiften hög mot andra liknande indexfonder så är deras upplägg unikt vilket jag gillar. Speciellt att de är tydligt ”fossilfria”

Spana in Handelsbanken och Öhman också. Bägge de bolagen satsar på hållbarhet och skulle inte förvåna mig om de också är fossilfria.

1 gillning

Efter att ha läst lite mer är alla Handelsbankens och Öhmans indexfonder väldigt nära om inte bättre vad det gäller ESG än Storebrands Plus-fonder. Marknadsföring är skillnaden och den lilla del som Storebrand använder för att välja in. Men det kanske är marknadsföring, för när jag läser informationsbladen framträder en annan bild.

Vill du ha hållbarhet är alla dessa tre bolag jättebra och har i princip identiska mekanismer för att säkerställa hållbarheten.

Storebrand

Handelsbanken

Öhman

Intressant. Då är de inte så stor skillnad mellan bolagen ändå.

Inte tillräcklig anledning att heller byta fond så jag ligger kvar i storebrand global plus i nuläget.