Har inte sett någon tråd där alla delar sina enbart hållbara/fossilfria portföljer här på forumet så tänkte att det kan vara kul att se. Skriv gärna lite motivering till varför ni valt de ni gjort och skicka gärna med % fördelning också så jag kan se hur ni tänker med er risk i de olika fonderna.
Tror starkt att investeringar i området kommer öka framöver vilket kommer ge överavkastning tillsammans med att man sover gott om natten. (men detta är ju bara min åsikt såklart )
Jag tycker att 0,77% i avg är dyrt och knappast värt avg långsiktigt. Skulle inte ens kunna våga sömna med en sådan dyr fond i portföljen . Bättre Storebrand Global Plus 100% i så fall om du vill ha det riktigt hållbart och max 0,40% i avg
Jag står egentligen i nuläget i följande val som jag suttit och funderat på:
Globalfond: Storebrand global solutions eller Storebrand global PLUS? (de enda fossilfria globalfonderna jag ser på avanza)
Sverigefond: Storebrand Sverige PLUS eller Spiltan investmentbolag?
Svenska småbolag: AMF aktiefond småbolag eller Storebrand sverige småbolag PLUS
Sedan tänker jag även lägga till både proethos och Storebrand renewable energy för dessa verkar bra att ha med som spets. Varför just dessa är just för de är de billigaste fonderna jag hittat inom området.
Det jag tänker med Proethos och Storebrand renewable energy är också att jag får med lösningsbolag via dessa fonder som kompletterar AMF småbolag och Spiltan investmentbolag som är båda fossilfria enligt avanza fast då inte innehåller några “lösningsbolag” på klimat frågan. Vad hade ni valt av dessa val?
Tack för din synpunkt, ja det är min fundering också nu när jag ska ha största delen av pengarna där. Samtidigt tror jag ändå på en eventuell överavkastning mot PLUS men det är ju bara spekulationer…
För att slippa tro på något och vakna mitt i natten vara orolig väljer man smidigt Storebrand Global Plus 100% med automatisk månadssparande och gör roligare saker i livet
Hur stor andel lösningsbolag vill du ha? Storebrand Global Plus har redan extra mycket lösningsbolag än andra globalfonder, och Storebrand Global Solution har ännu mer.
Det är därför jag rekommenderade en så billig globalfond som möjligt (Avanza Global) så att man kan trycka in extra mycket lösningsbolag (Proethos) utan att höja totalavgiften.
Tänker mig kanske ca 20% av portföljen. Sedan ca 20% sverige och resten globalfond. Har kikat på avanza global och Länsförsäkringar som alla rekomenderar men de båda har ju väldigt många ifrågasatta branscher + ej fossilfria så dessa är inte aktuella för mig tyvärr.
Tack Harvest! Denna hemsida var ju guld, som du säger så ligger ju flera av de bolag jag vill komma åt i Proethos tillexempel redan i Storebrand Sverige PLUS. Detta gav mig ju en funderare helt klart.
Är det så att storebrand Sverige plus och storebrand småbolag plus överlappar? Såg att båda innehåller ca 500 bolag vardera. Tänker att det är dumt att jag har båda isåfall?