Om en stund kommer jag att ha ett fondsparande även hos Folksam. Funderar om vi kan tänka ut en bra sammansättning av fonder från deras utbud, som också vem som helst kan ta upp för sitt sparande hos just Folksam.
Där hittas deras fondutbud. Det skall också påpekas att det finns både fast avgift (150 kr/år) och rörlig avgift (0,40%) som tillkommer ovanpå fondernas förvaltningsavgift. Den totala avgiften för portföljen blir helt enkelt dyrare än de platser man kan skapa en portfölj utan dessa omkringkostnader.
Jag vill inte ha extra avgifter, men ibland finns det inte något val. Det är därför jag startade tråden för att höra hur ni andra skulle komponera den bästa RT-lika portföljen på deras plattform. Med de avgifter och fondurval som de har.
Spännande kan man nog göra det men då blir det nog lägre avkastning och högre avgift
Ser bra ut det du tog fram. Möjligtvis om man inte måste ha ESG så kan man ta Storebrand Sverige (utan Plus) och få det till 0.2% avgift men gör ju inte mycket på totala portföljen.
Möjligtvis 10% Storebrand EM (0.5%) om man vill ha med tillväxtmarknader som SB Global Plus inte verkar innehålla
De som vill ha en räntedel, typ närmare pension så hade jag nog kört på
Storebrand Grön Obligation (0.3%) för Långränta
Danske Invest Sverige Kort (0.16%) för Kortränta om man vill ha det också
Nä det ska gudarna veta Våra ligger utspridda på Skandia, SEB, Kåpan, SPP, Futur Pension, Alecta, Länsförsäkringar, Avanza. Efter att ha jobbat på att förenkla det
Skall man ha något som liknar globalt index finns det kanske ett bra alternativ i:
Storebrand USA – 60%
Storebrand Europa – 20%
Storebrand Sverige – 13%
Storebrand Japan – 7%
Total avgift för portföljen är 0,20% vilket gör 0,60% på totalen. Överkomligt!
Lägger man till Plus på Europa och Sverige kostar den 0,24% för 0,64% totalt.