Hej!
Tänkte jag skulle dela med mig av min portfölj då jag tycker det saknas förslag och vägledning på gröna fonder här i forumet när jag skulle uppdatera min. Egentligen är jag lite skepisk till gröna fonder, som jag tror de skrivit på blogen förut: det ger nog mer nytta för miljön om man investerar i globala indexfonder med låga avgifter och skänker det man tjänar extra, jämfört med en hållbar fond, till välgörenhet. Men grön hållbarhet ligger mig varmt om hjärtat och jag vill ändå stödja de gröna företagen. Dessutom tror jag det är där mycket av utvecklingen ligger så det finns definitivt mycket pengar att hämta där. Det tråkiga är att för att ha fonder som faktiskt gör någon påverkan måste de nästan vara aktivt förvaltade, vilket innebär höga avgifter och högre risk (indexfonder slår över tid majoriteten av de aktivt förvaltade).
Så hur ska man väga vinst mot så hög avkastning som möjligt? Såhär har jag gjort:
‐-----------------
65 % Globala storbolag (indexfonder, ljusgröna, artikel 8)
- 55% Länsförsäkringar global index (0,2%)
- 10% DNB global Indeks (0,2%)
(2 stabila globala indexfonder med låga avgifter (0,2%) som de flesta anser är de bästa. Det här är basen i portföljen, det är här de “stora” pengarna kommer in. DNB blev vald till den bästa 2024 här på rika tillsammans, men Länsförsäkringar har vunnit många tidigare år och det är den jag sedan tidigare har stort kapital i. Båda är så kalade ljusgröna fonder och de exkluderar de värsta men väljer inte aktivit in hållbara företag. Skulle säga att de är ungefär lika hållbara.)
‐---------------
20 % Gröna Globala (passivt-aktivt förvaltade, mörkgröna, artikel 9 fonder)
- 5% DNB Klimat Indeks (0,32%)
- 5% Swedbank Robur Global Impact (0,71%)
- 5% Storebrand Global Solutions (0,76%)
- 5% Proethos fond (0,85%)
( Här har jag valt 4 mörkgröna fonder som alla är bra och hållbara. Anledningen att jag har 4 fonder istället för att göra det enkelt för mig och ha 1 “grön fond” är (1) för att jag inte har något emot att ha många fonder, (2) beslutsångest, (3) för att de alla 4 har olika innehav och därmed ger det mig mer diversifiering. Som jag nämnde tidigare innebär aktivt förvaltade fonder högre risk och detta är mitt sätt att försöka minska denna risk något. Alla 4 har verkligen väldigt olika innehav och har olika diversifiering när det kommer till både region och branscher. Tycker också om att de går ojämt bra för dem, vilket gör att de kompletterar varandra.)
-
DNB Klimat är en passivt förvaltad fond. Innehav är väldigt likt de globala indexfonderna, jämför man tex. DNB indeks med DNB klimat är de top 9 största innehaven detsamma (även om de har olika viktning). Detta gör det lite svårt att motivera den högre avgiften, men då den är relativt billig för att vara mörkgrön, faktiskt har högre satta krav och väljer in gröna företag (vilket gör att innehavet skiljer sig något) behåller jag den. Ett alternativ till denna är Storebrand Global Plus, men då Global Plus tekniskt sätt är ljusgrön, endast har krav på 30% hållbara investeringar (jämför med 85% för DNB klimat) och dessutom har högre avgift rekommenderar jag inte den. Ska du utesluta någon grön fond är det DNB Klimat, då det är den som gör minst nytta av de 4.
-
Swedbank Robur Global Impact är en aktivt förvaltad fond. Den har inget krav på minimuminvestering men har idag 96% hållbara investeringar och har ett innehav som skiljer sig från de globala indexfonderna, vilket jag tycker är roligt.
-
Storebrand Global Solutions är också en aktivt förvaltad fond vars innehav skiljer sig från de globala indexfonderna. Den har också, till skillnad från de andra, innehav i tillväxtmarknaden i asien vilket jag tycker är roligt då jag tror hållbara lösningar snart kommer explodera där. Den har ett krav på 90% hållbara investeringar.
-
Proethos fond. Denna fond har jag en hatkärlek till. Jag började spara i den för 3 är sedan och det har gått neråt enda sen dess, dessutomhar den en otroligt hög avgift. Men jag håller i, och hoppas på det bästa. För er som vill börja spara i en hållbar fond är det gyllene lägge då den ligger så lågt. Är en aktivt förvaltad bland-fond. Den kan ha mellan 10-30% i räntor vilket kan tyckas högt för den höga avgiften. Då jag själv inte sparar i räntor gör det mig inte jättemycket att få lite räntor, och grönaräntor är dessutom ett av de bästa sätten att gynna miljön. Den har mycket innehav i Norden, vilket också kompletterar de andra fonderna och gör att man sparar i roliga aktier som Oatly.
5 % Globala småbolag (indexfond, mörkgrön, artikel 9)
- 5 % Handelsbanken Globala Småbolag (0,63%)
( Den bästa småbolagsfonden, som också råkar vara väldigt grön. Tvärr väldigt dyr, men finns inget bättre. )
5% Tillväxtmarknad
- 5% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index (0,4%)
(Inte vald p.ga. Miljö, men är ljusgrön)
5% Sverige
- 5% Plus Allabolag Sverige (0,2)
(Inte vald p.ga. miljö, är artikel 6, aka. Inget särskilt miljöfokuserad. Men de gröna företagen i Sverige stödjer jag genom Proethos.)
–‐-----------------
Utöver dessa 100% har jag också lite i guld (Xetra-Gold), men eftersom jag inte månadsspar det hamnar det utanför mina 100%.
‐--------------------
Detta är alltså min portfölj. Består kanske av lite onödigt många fonder, men det är så jag gillar det. Man kan absolut förenkla den avsevärt. Ex. 90% i Länsförsäkringar Global Index, resterande 10% på valfri grön fond, ex. Swedbank Robur Global Impact. Men jag sover bättre om nätterna när jag har många fonder med mindre andel.
Så vad tycker ni? Förbättringsförslag? Några fonder jag missat? Någon fond som inte är bra? Låt oss diskutera hållbara fonder och balansen mellan hållbara fonder och “låga räntor” fonder!