Miljövänlig investering?

Hej,

Jag är nybörjare på sparande och investeringar.
Jag vill spara miljövänligt och etiskt.
Därför har jag valt fonder och aktier som jag tycker verkar ta hänsyn till miljön, och inte främst efter vilka som tjänar mest pengar. Jag har valt mer aktier eftersom jag då själv kan välja företag.

Finns det något annat man kan göra?
Finns det någon annan som sparar/investerar med en miljövänlig strategi?
Stämmer det att företag är tvungna enligt lagen att bara fokusera på att tjäna pengar, och får inte ta hänsyn till miljön eller annat? Hur blir det då om det krockar med andra lagar?

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Nej, men de pressas ofta av ägare som ju vill tjäna pengar. Men det finns inga hinder att agera annorlunda. Däremot blir nog tiden på börsen kort eller obefintlig om inte vinst står i fokus.

@angaudlinn Du har faktiskt fel.

Bolag måste skriva specifikt i bolagsordningen om något annat syfte än tjäna pengar:

3 § Om bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst till fördelning mellan aktieägarna, skall detta anges i bolagsordningen. I så fall skall det också anges hur bolagets vinst och behållna tillgångar vid bolagets likvidation skall användas.

4 gillningar

Tack! Ska försöka leta fram bolagsordningen.

Okej, fel av mig. Fast då måste vi definiera ”tvungna” iofs. Men vi kan nog vara överens om att merparten av alla företag har vinst som främsta mål iaf. Jag killgissar att börsen inte är den lättaste platsen att göra etiska investeringar på. Sedan finns det ju ”grönare” alternativ, men mycket är greenwashing och/eller diffusa regelverk.

2 gillningar

I princip samtliga publikt handlade aktiebolag kommer ha vinstsyfte och inget annat.

1 gillning

Jag skulle tro att samtliga noterade aktiebolag inte har annat syfte.

1 gillning

För bästa effekt bör du nog fokusera på att donera pengar till olika organisationer som sysslar med välgörenhet.