Jag har börjat förstå att det här blir en stor utmaning för mig som nybörjare som helst vill undvika alla ifrågasattabranscher och investera i indexfonder och eventuellt Avanza Auto, men hoppas på att få goda råd från mer erfarna.
Exempelvis är det viktigt för mig att undvika djurförsök och alla de “hållbara” indexfonderna har visat sig har en hög andel kopplingar till det. Den enda indexfond jag hittat än så länge är PLUS Fastigheter Sverige. Stämmer det eller har jag missat något?
Plus fastigheter följer visserligen ett index, men inte det index som ger en bra riskjusterad avkastning enligt forskning. Det är ett globalt index som bör följas för detta ändamål, som investerar i många brancher, länder och valutor.
Någon annan kanske har ett bättre svar men jag tror tyvärr det är svårt att hitta en indexfond med en bra spridning som undviker företag som utför djurförsök. Det gör till exempel att hela läkemedelsbranschen går bort eftersom det finns lagkrav på djurförsök där. Och även fonder som uttalat undviker djurförsök, fossilindustri och annat verkar enligt Avanza ha svårt att helt lyckas utesluta det från sina innehav, till exempel Proethos som jag tycker har bra uppsatta mål (bland annat inga djurförsök). Jag tror att i dagens samhälle är det oerhört svårt att undvika det helt och hållet, varken i ens investeringar eller i ens vardagsliv. Som vegan vet jag att det inte går att undvika djurutnyttjande till 100 % om man fortfarande ska leva i ett samhälle, till exempel läkemedel med lagkrav på djurförsök, kollektivtrafik som drivs på slaktavfall eller handtvål med animaliska ingredienser när man är borta. De sakerna får arbetas på med andra medel än bojkott. Så ser jag på det i alla fall. Men nu har jag lämnat din ursprungliga fråga.
Stämmer. Den “höga andelen” kommer från läkemedelsföretag.
Stämmer. Fastighetsbolag har noll exponering mot läkemedelsbranschen.
Kan även inflika att jag arbetar i läkemedelsbranschen, och angående djurförsök kan jag nämna att:
Vill ni ha nya läkemedel? T.ex. vaccin mot corona som jag gissar att alla här tagit? Eller ett nytt läkemedel mot en konstig obotlig sjukdom? Det är krav från myndigheterna att det utförs olika studier på djur.
Vill ni ha nya läkemedel som är bra? Då behövs definitivt djurförsök. Uppodlade celler och artificiell intelligens etc kommer aldrig helt ersätta djurförsök. Det krävs en intakt organism för att studera effekten av ett läkemedel i människor (=intakt organism).
Alternativa metoder (såsom uppodlade celler och artificiell intelligens etc) används mer nu än förut. Vilket är jättebra. Men det kan inte helt ersätta djurförsök.
Personligen investerar jag i fonder från SPP som jag tycker är väldigt hållbara. Om jag var dig hade jag kontaktat dem och frågat var deras exponering av djurförsök kommer från. Jag har själv kontaktat dem flera gånger och fått väldigt bra svar. Kommer exponeringen av djurförsök från oersättliga läkemedelsstudier hade det personligen inte stoppat mig från att fortsätta investera, kommer exponeringen från onödiga experiment inom kosmetikaindustrin hade jag sett mig om efter andra fonder.
Tur att många andra inte känner sig lika säkra som du på det så att vi åtminstone kan göra ett försök. Nu under hösten röstade EU-parlamentet med en majoritet på 97 % igenom att det ska tas fram en strategi för att fasa ut djurförsök.
Försöka kan man ju alltid göra. Lite som att försöka sluta använda el. Det kommer säkert funka, men kan ge rätt stora konsekvenser.
Alltså bara för att politiker vill något betyder inte att det är möjligt utan konsekvenser. Än mindre att politikerna förstår vilka konsekvenser en given önskan innebär.
Jag skulle uppskatta om vi kan hålla oss vid ämnet. Tanken var inte att försöka övertyga någon annan att de har fel åsikter och värderingar utan att den här veganen och treehugger får hjälp att hitta rätt fonder
Tack, jag ska kolla upp Proethos. Har du kanske lust att skriva vilka indexfonder/robotar du har valt?
Just nu har jag:
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond
Avanza Auto 5
Jag ska läsa på själv men det kan vara rätt överväldigande nu i början. Jag uppskattar om jag kan få tips från en annan vegan och spegla lite hur de gjort tills jag har bättre koll
Med ”många andra” syftar du alltså på politiker? Du förstår väl att forskare och företag inte involverats än? Och du förstår väl att forskare och företag kommer involveras för att utforma strategin? Att ”utforma en handlingsplan för en strategi” betyder att det kommer ta lång lång tid.
Jag sa ingenting om huruvida djurförsök kan ersättas i framtiden. Självklart kommer det finnas ersättningsmodeller i framtiden. I framtiden kommer vi bo på mars och köra hyperloop till jobbet. Men du verkar tro att det här direktivet betyder att vi inte har djurförsök om 2 år? Jag skulle snarare säga 20 år innan djurförsök inte existerar alls.
Jag håller fast vid att djurförsök per se inte är en ”ful” bransch som borde exkluderas från ens hållbara portfölj.
T.ex. Proethos som nämns tidigare fokuserar nästan enbart på ny energi (el, sol, vind). Absolut inget fel på det, men det är väldigt nischat. (och extremt dyra bolag med P/E 37).
Har du tittat på ETF:er som fokuserar på djurrätt? T.ex. VEGN och nystartade YUMY. De finns tyvärr inte att köpa i Sverige, men man kanske kan använda dem som utgångspunkt och leta efter liknande produkter, alternativt köpa aktier i enskilda bolag som ser intressanta ut utifrån deras portföljer.
Du sätter fingret på ett ganska intressant ämne, det går att argumentera för nästan allt och det är verkligen upp till individen att bedöma rätt nivå.
Detta gör det till nästan omöjligt att äga indexfonder eller breda investeringar över huvud taget. Även stora bolag har ofta en del som kan anses som smutsig. Djurförsök, alkohol, olja, vapen, etc eller att man är underleverantör till dessa. Även tex Amazons hantering av anställda, bolag med underleverantörer som är mer eller mindre sweatshops med mycket tveksamma principer kring människor och miljö.
Banker som lånar ut till vissa typer av företag, konsultbolag som erbjuder sina tjänster till icke-ESG bolag.
Vissa hållbara fonder exkluderar oljebolag och flygbolag, men har med flygtillverkare och biltillverkare.
Går verkligen att dra det hur långt som helst. Sen är det ju effektivare att konsumera mer hållbart än att försöka utesluta bolag i fonder. Men finansbranschen har ju hittat sin nya nisch att ta lite mer betalt för.
Men känner man att man verkligen inte vill tjäna pengar på X så får man nog hitta det som är närmast sin egen linje. Lite som valet till riksdagen, ta det som är närmast för ingen tycker exakt som du
Jag tror inte jag är något bra moraliskt riktmärke. Jag har mest accepterat att det är svårt att undvika allt och att indexfonder bara speglar hur samhället ser ut (med ibland vissa justeringar). Jag tycker ju till exempel att medicinsk forskning och utveckling av nya läkemedel är väldigt viktigt och har sådana investeringar trots att det finns djurförsök där. Vi får jobba på att påverka med andra medel. Däremot skulle jag inte köpa aktier i företag vars affärsidé mer direkt går ut på att tjäna pengar på djurförsök, vapen, fossilt bränsle etc. Med det sagt har jag en del (men långt ifrån en majoritet) i just Proethos. Mina övriga investeringar är mest indexfonder jag fått tips om här på RikaTillsammans.
Vill du gå längre tycker jag förslaget från @Johann är det bästa, att kolla på enskilda bolag i stället. Och kanske kolla upp svenska Kale United, men jag vet inte hur enkelt det är att komma in som liten investerare där.
Tack för den trevliga tonen. Men nej, det förstår jag inte för jag vet att forskare inom åtminstone universitet och andra institutioner redan har involverats. Så inte bara politiker. Omröstningen var bara ett exempel på att det inte bara är djurrättsaktivister som tror att det skulle kunna vara möjligt med en djurförsöksfri framtid.
Jag sa ingenting om huruvida djurförsök kan ersättas i framtiden.
Jo:
Uppodlade celler och artificiell intelligens etc kommer aldrig helt ersätta djurförsök.
Men i det här senaste inlägget verkar du mer inne på att det bara kommer ta lite tid och då är vi överens (jag tror inte och har inte uttryckt något annat så du missförstod mig nog på den punkten).
Jag tror att läkemedelsbranschen gärna skulle ha mindre djurförsök då det är kostsamt och svårare än många andra försök. Frågan är väl om läkemedelsverk världen över (inte bara Europa) kommer kunna enas om vad som är tillräckligt.
Kan se att det möjligen skulle gå att ersätta en viss del av det man gör idag om alternativa modeller (AI/organoider osv) som ger samma resultat kan utvecklas. Detta är också något som man jobbar med inom branschen. Att helt fasa ut djurförsök ser jag som något långt borta tills dess att fungerande modeller har utvecklats. Alternativet är att testa tidigare på människor med alla de risker det skulle kunna innebära.
Jag skulle fundera över vad djurförsök innebär för dig. Äter du aldrig heller alvedon eller ipren? Du tar inte covidvaccinet? Du vill inte få någon läkemedelsbehandling när du blir sjuk? Jag förstår inte den här kombinationen av att vilja var en del av det moderna kapitalistiska samhället där vi vill leva väl och länge, och samtidigt bojkotta per definition alla de stora läkemedelsbolagen.
Risken ökar betydligt med enskilda företag om det är en nybörjare som köper.
Räntefonder och gruvor ägnar sig väll inte åt djurförsök?
Var jag TS och absolut inte ville investera i några djurförsök skulle jag placera
45% Proethos
15% Pluss fastighetsfond.
20% Guld etf
20% Spiltan högräntefond.
Jag förstår att det är lockande att hoppa på den löjliga veganen med hennes extrema värderingar men jag startade tråden för att lära mig om sparande och investeringar och inte för att sprida något slags “sanning”. Vi alla försöker ju göra så bra vi kan utifrån vår kunskap och värderingar, och vi alla är tvungna att kompromissa i vissa områden i livet, precis som @anon37008194 beskriver och @mattiasw exemplifierar när det gäller veganer. Om det var så glasklart som det verkar vara för några här angående ifrågasatta brancher hade det inte funnits så många olika tolkningar av hållbarhet och hållbara fonder. Även angående djurförsök inom läkemedelsindustri finns argument på båda sidor som går lätt att hitta online och kritisk granska om en så vill för sin egen skull.
Tackar för detta, jag sparar det till sen när jag har lärt mig vad P/E innebär till att börja med Jag är som sagt nybörjare om befinner mig på hitta-något-på-Avanza nivån, men uppskattar dina förslag och tips jag kan återkomma till när jag samlat på mer kunskap.