Diversifierat sparande som vegan?

Är ganska ny på investerande, har det senaste året lagt en del tid på att ta igen kunskapsluckan och har problem med att hitta ett brett sparande som lever upp till min etiska övertygelse.
Vet att exkludering av bolag inte förändrar världen, men kan inte tänka mig att placera mina pengar på ett sätt som skiljer sig stort från de övertygelser jag själv lever utifrån. Det gnager på mitt inre. Den ekonomiska utvecklingen är sekundär men självklart önskvärd, vill hålla ner avgifter så mycket det går.

Har en viss del av mitt sparande i den veganfond som finns (med aktier enbart inom livsmedelsbranchen), ett par branchfonder inom brancher där djurförsök och kött är en ickefråga, lite råvaror och några aktier i enskilda bolag. Vill dock mer diversifiering (branch, geografiskt och tillgångsslag) för den stora delen av mitt sparande.
Vill inte lägga någon stor tid på sparandet men har inga problem med att kombinera flera fonder och sköta ombalansering själv.

Det jag söker är:
En portfölj som exkluderar djurförsök, mejeri- och köttindustri
En portfölj som är så diversifierad som möjligt
Föredragsvis en fondrobot/aktierobot eller indexfonder/indexnära fonder samt räntefonder

Har svårt att komma vidare i frågan själv, grymt uppskattat med input :hatched_chick:

2 gillningar

Liknande diskussion: Att undvika ALLA ifrågasatta branscher

Tack för tipset, har läst den men hoppas på lite andra svar.
Jag har ju en snävare ingång och borde därför t.ex. kunna pussla ihop globala branschfonder, tänker jag?

Vad är det för veganfond? Ivf Proethos samt spp fastighetsfond, kanske?

US Vegan Climate Index, VEGN (som ETF)

Jag tycker att det borde gå att hitta globala teknik- och industri-ETF:er som uppfyller mina krav åtminstone, men att få information om innehaven i ETF:erna är inte lika enkelt som i de svenska fonderna där det går att gallra genom filter. Någon som har tips om hur man enklast hittar den informationen för ETF:er?

Är SPP Fastighetsfond global? Har annars tänkt på VanEck Vecktors Global Real Estate.

Nej, den är svensk. Proethos är global dock. Men vegn låter ju som en bred och bra bas, annars.

1 gillning

Gött med lite veganer i forumet :heart_eyes::+1:

Har inte så mycket att bidra med mer än att jag brottas med samma frågor även om jag valt att vara mindre strikt. Följer tråden med stort intresse!

4 gillningar

Tack, vi verkar vara några stycken. Tillsammans är vi starka :slight_smile:

4 gillningar

Får komplettera med att jag faktiskt inte köpt US Vegan Climate Index än (portföljen är under uppbyggnad och uttryckte mig lite förenklat), och nu fått veta att den inte går att köpa på Nordnet där jag hittat den, eftersom det är en amerikansk fond. Återkopplar här om jag knäcker koden för att lägga händerna på den.

3 gillningar

Jag går i liknande tankar. Jag har valt att lösa det genom att jag investerar i vanliga indexfonder, men skänker en del av vinsten till välgörenhetsorganisationer som jobbar för att förbättra förhållanden för djur i industrin. Kommer dock att följa tråden! Finns det en smidig lösning kan jag tänka mig att följa den istället för min egen.

6 gillningar

Det kommer kanske ta lite tid, men jag kommer att lägga upp allt i den här tråden. Hoppas att, with a little help from some friends, kunna bygga en portfölj som fler kan ha glädje av :muscle:

3 gillningar

Att skänka till miljöorganisationer är ju ett av de saker man kan göra som har störst effekt. Se sidan 28 i Naturskyddsföreningens rapport:

1 gillning

Djurrätt är skälet till min veganism. Vill gärna hålla tråden till ämnet, dvs bygga en vegansk portfölj :hatched_chick: Ur mitt perspektiv kan jag skänka pengar till organisationer också, det ursäktar inte lidandet för de individer som väl kommit till skada. Det går inte att göra ogjort.

Vill gärna hålla denna tråd fri från diskussioner om etik och taktik. Tack :heart:

7 gillningar

Vet att detta forumet förespråkar fonder.
Men när det blir såna speciella krav på innehaven på fonderna, så blir det oftast väldigt tidskrävande och dyrt i avgifter att hitta fonder som passar.
Därför skulle jag överväga att sätta ihop en egen aktieportfölj för att slippa dyra avgifter och att enklare få en överblick i sina innehav, samt att man kan förvalta den som en passiv indexfond.

10 gillningar

Tastyworks är ett sätt jag vet om för folk bosatta i EU att köpa amerikanskt-listade värdepapper. Men då får man inte tillgång till ISK och det är inte speciellt billigt.

2 gillningar

Jag är i stort sätt samma sits. Är vegan i första hand för att jag är djurvän. Jag vill helst inte spendera för mycket tid på att leta fonder, men iom att jag måste sila bort så mycket, så blir det en hel del jobb. Här är några fonder jag hittat. Vet inte om de är bra, men utbudet är inte stort (har inte tagit med fastighetsfonder då de inte är i riskzonen):

Proethos (hade en försvinnande liten procent djurförsök, vet inte varför)
Tenoris One
Swedbank Robur Technology A
IKC Global Infrastructure A
Swedbank Robur Transition Energy A
Jupiter Financial Innovt L USD Acc
Swedbank Robur Småbolagsfond Glb A
AMF Räntefond Lång

3 gillningar

Synd att det är så trixigt!

1 gillning

Ja, krångligt är det :frowning: Ett annat alternativ är att bli klassad som professionell investerare på Interactive Brokers. Men det är inte helt lätt då det “enklaste” sättet är att ha 4.5 MSEK investerbart kapital.

1 gillning

Detta är sjukt jobbigt och man vill ju gärna göra rätt. Hur långt räcker det att spara i exempelvis Lysas hållbara alternativ? Borde vara OK i alla fall.

Själv sparar jag så och i indexfonder och hoppas att jag gör rätt vid sidan om.

Detta ska ju inte vara en politisk diskussion, men någonstans tycker jag att det är företagens uppgift att anstränga sig för att bli mer miljömedvetna. Visst kan vi dra vårt strå till stacken, men vår konsumtion bygger på de alternativ som finns.