Ny Halvledar ETF

Jag har lite enskilda innehav i Semiconductors, men nu finns det en ETF. Enda i Europa.
VanEck Vectors Semiconductor (VVSM), heter den.
Kommer att sälja av mina enskilda innehav och köpa denna. Årlig avgift 0,35 %

Kan du eller någon mer påläst förklara lite kring halvledare. Jag förstår att det är brist och behövs i typ all teknologi men varför är det brist etc?

Särskilt ny är den väl inte? Jag hade den på min Nordnet-portfölj i vintras iaf.

Men stora frågan, kommer denna kategori gå bättre än index? Alla innehav, även #4 som är Intel? Eller är de redan värderade högt?

2 gillningar

Olika orsaker till bristen. Det brann i en chipfabrik i Japan. Handelskriget USA - Kina. Coronaeffekter.
Sedan är bristen störst i fordonsindustrin.Där används tydligen billigare halvledare. Så tillverkarna föredrar att leverera dit de får mest betalt. Telefoner och datorer t.ex.

1 gillning

Relativt ny…20 tecken…

På Avanza listas den som amerikansk, med tillägget “På grund av nya regelverk från EU är det sedan den 3 januari 2018 inte längre möjligt att köpa detta värdepapper, det går enbart att sälja. Det gäller alla amerikanska och kanadensiska ETF:er.”

Detsamma gäller alla andra ETF:er i havledare, t.ex. SPDR, iShares, ProShares, First Trust och Invesco. Det finns ju en uppsjö av dem.

Menar du att du hittat en europeisk mostvarighet som faktiskt går att köpa? På vilken handelsplats?

Den går att köpa på Nordnet.
Avanzas ETF-utbud är värdelöst.

Nordnet.
https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor/17396382-van-eck-vectors-semiconductor

“På grund av nya regelverk från EU är det sedan den 3 januari 2018 inte längre möjligt att köpa detta värdepapper, det går enbart att sälja. Det gäller alla amerikanska och kanadensiska ETF:er.”

Har också noterat vad du skriver, men begriper inte hur Nordnet tillåts sälja dessa ETF:er, men inte Avanza, om ovanstående (saxat från @anders71) stämmer… Vad är det för skillnad i upplägg som gör att Nordnet låter oss handla dem (vilket jag är tacksam för) men inte Avanza?

Verkar vara tekniska skillnader också. Jag har tidigare bett Avanza erbjuda ETFs från WisdomTree (de har en del fina tech-ETFs), som Nordnet erbjuder, men fick som svar att de bara erbjuder ETFs från Tradegate, och inte från t.ex. Xetra.

Intressant. Verkar inte vara skillnad i regelverk utan att Nordnet tagit in en tysk motsvarighet ist för amerikansk?

Avanza har en del ETFer och certifikat från både WisdomTree och Xetra (sistnämnda bara certifikat för guld tror jag), men tyvärr inte något större utbud. Detta borde de fixa.

Ja, även fast jag är indexkramare nuförtiden så gissar jag att WisdomTree Artificial Intelligence och WisdomTree Cloud Computing kommer prestera väldigt väldigt bra kommande 35 år till min pension.

Jag kör också uteslutande index men har kompletterat med guld/silver/råvaror och halvledare.

Vad har du valt för råvaruexponeringen?

Ingen av de två har ju dock något startdatum eller någon historik på Nordnet? Har de inte börjat handlas ännu? På Avanza finns två ETF:er som avser cloud technology/computing, som bägge handlas:
WisdomTree Cloud Computing UCITS ETF USD Acc (samma som på Nordnet)
HAN-GINS Cloud Technology Equal Weight U ETF Acc

iShares MSCI World Energy, koppargruvor(First Quantum,Freeport-McMoRan), Uran(gruvbolag).

Någon på Sweclockers gjorde en sammanställning av rapporteringen om kommande satsningar:

Kina satsar 13 miljarder per år över 9 år
USA satsar 8,2 miljarder per år över 5 år
Sydkorea satsar 37 miljarder per år över 10 år
EU satsar 15 miljarder per år över 10 år

Här sticker TSMC ut lite men med alla problem som varit och vattenbristen behöver de signalera styrka.