Nordnet Indexfond Teknologi

Vad tänker vi om denna nya fond?

Inte mer än att jag är förvånad att det tagit så länge att få fram en teknolog-indexfond. Efterfrågade det för flera år sedan.

4 gillningar

Indexet är sammansatt av 185 globala techbolag och kommer att kosta 0,4% i avgift.

Mycket imponerad av Nordnet faktiskt.
Kanske tar in denna i portföljen.

Mvh, Johan

2 gillningar

Min enda tanke är att det kanske är lite sent i cykeln. :thinking: Lite har inte det tåget redan gått? Men i valet om man hade haft en tech-fond i portföljen sedan innan, då hade jag övervägt ett byte.

3 gillningar

Intressant. Denna fond kommer man enbart kunna köpa hos Nordnet va?

Ofta en jobbig avvägning när man avviker från index/ sätter ihop sin portfölj själv :confused:

4 gillningar

Precis den tanken jag hade. Kanske byta båda mina tech fonder, dvs Swedbank Ny teknik och Avanza world tech till enbart denna.

2 gillningar

Ser ut som en kanonfond för den som vill vikta lite extra mot teknik.

Antar att den bara kommer vara tillgänglig på Nordnets egen plattform, vilket är synd. Hade kunnat tänka mig att ta in den i fondportföljen men inte så pass att jag är beredd att byta från Avanza till Nordnet.

Swedbank Ny Teknik och denna fond är ju som äpplen och päron. Lär knappt ha ett enda innehav gemensamt.

Exakt, det här är en ersättare till Swedbank Robur Technology, inte till Swedbank Robur Ny Teknik eller TIN Ny Teknik.

Kul med en billig teknikfond, jag tycker dock jag redan har övervikt i amerikansk teknologi via globalfond. Däremot hade det varit trevligt med en billig svenskteknikfond eftersom Sverigefonder mest har verkstad/bank.

Så mer att jämföra med Avanza world tech då (Tin)?

En allmän fråga om avgiften. Det står årlig avgift 0,40 och förvaltningsavgift 0,50.

Varför är det två avgifter när de bara nämner 0,40?

Det är 0.4% som gäller https://twitter.com/nordnetse/status/1399272179339083777?s=21

Nordnet har valt en sk. “swap”-lösning.
Av den anledningen kommer jag att avstå.

Argumentera gärna emot.

bild

Skulle du kunna förklara vad det innebär? Är det samma som ”matarfond” som t.ex. Avanza Globalfond är? Vad är riskerna?

Så som jag fattar det swap betyder syntetisk replikering. Nordnet global indexfond kör samma.

2 gillningar

Förstår inte mycket. Äger inte fonden aktierna själv i företagen som inkluderar indexet?

Nej, fonden äger löften i stället för aktier. Någon annan part har lovat att löftena är lika mycket värda som aktierna. Kanske äger den parten aktierna, kanske något annat, eller i värsta fall ingenting alls.

Det är billigare att handla med löften än med med riktiga aktier, och så länge inte skiten träffar fläkten brukar det gå bra.

2 gillningar

Hur vanligt är detta egentligen? Finns det andra Nordnet och Avanza-fonder som drivs på detta sätt? Låter lite riskfyllt. Vad händer om motparten inte kan leva upp till sina åtaganden?

Så även om den är mycket billigare än Avanza world tech, är den också mer riskfylld?

Om så är fallet blir ju följdfrågan om det är värt att byta ut Avanza mot Nordnet för att sänka kostnaden?