Vad tror ni om denna?
Blev faktiskt lite frestad att både öppna konto på nordnet och investera i tech…
Vad tror ni om denna?
Blev faktiskt lite frestad att både öppna konto på nordnet och investera i tech…
Hej flismaskin!
Fonden diskuterades hyfsat i denna tråd för några veckor sedan.
Man ska gilla Apple och Microsoft iaf.
Apple har 17% av hela fonden, och Microsoft har 15%. Inte ofta två innehav har en tredjedel av hela fonden 
Men kul med billiga techfonder iaf! De har ju tidigare alltid kostat +1%.
Vem gillar inte Apple och Microsoft?
De är viktade så av en anledning.
De har i alla fall ca 185 företag och en hel del i Sverige om jag har förstått det rätt.
Här är indexet som den följer: MSCI World Information Technology Index (USD).
85% Usa, ser inte ut att vara många promille Sverige.
Ja, 85 USA visste jag, men läste någonstans att av resten var det många svenska.
Fast om de följer indexet kan det ju inte vara mycket svenskt. Jag mindes nog fel. Trodde de kanske lagt in extra mycket svenskt.
Nix den följer indexet passivt.
Läste någonstans att det var märkligt att inte tex Facebook ingår. Men jag tycker det är positivt att de verkar inrikta sig på teknikbolag där tekniken står i centrum och inte användarna. Kanske blir mer stabilt. Vad tror ni?
Troligen att det är samma som för SDPR:s XLK ETF som följer S&P:s Technology Select Sector som går efter S&P:s kategoriseringar, till exempel är Facebook och Google klassade som “Communication Services” och Amazon som “Consumer Cyclical”.
En bredare tech exponering i USA ges av Nasdaq 100 och det finns flera ETFer på Xetra;
Nackdeln är att dom handlas i EUR med tillhörande växlingsavgifter men löpande avgiften är något lägre och har man tänkt sig att behålla positionen länge så kan det löna sig sett till avgifterna.
Rewind to September 2018, and GICS (the Global Industry Classification Standard), which was developed by the S&P and MSCI, to categorise major public firms into industry sectors, reclassified some of these firms into new sectors. As part of this shake-up, the old GICS telecoms sector was replaced by a newly-expanded communication services sector.
This change was made to better reflect how we now communicate and access entertainment. It saw 26 consumer discretionary and IT stocks reclassified as a result and the communications services sector now includes formerly-labelled tech companies such as Facebook and Alphabet, while former tech firms Netflix and Comcast now sit in media & entertainment.
On the back of these moves, the FAANGs have dispersed into three main indices: the MSCI World/Consumer Discretionary TR, which now houses Amazon; MSCI World/Information Technology TR USD, now home to Apple; and the newly-created MSCI World/Media & Entertainments TR, which has opened its doors to Facebook, Alphabet and Netflix.