Ny portfölj men bolagen finns inte på avanza :-(

Två månader senare. Volatil resa. Upp 27 % totalt och har sovit bra :slight_smile: Uranpriset har inte rört sig än så det är inte för sent att titta åt det här hållet.
Plataeu blev uppköpta av American Lithium eftersom de har två bra deposits -en uran och en litium. Den ena är värderad till $1.6Mdr men ligger bakom lås och bom pga en tvist. Den “otvistade” delen av bolaget var värd mer än bolaget självt men marknaden förbisåg det (Tack nyhetsbrevet!). Am Lith betalade en premium på ca 75 % :slight_smile: Nu får vi hoppas att de har ännu större muskler och kan låsa upp den andra delen av bolaget.

1 gillning

De flesta mining bolagen hittar jag - UK, Australiensiska och även chilenskt listat som ADR i USA, amerikanska och kanadensiska såklart.

Ryska bolag är svårt men de har jag inga problem att hålla mig borta från :slight_smile:

Hittar det mesta på min bank, Nordea faktiskt, som åtminstone har varit billigast men nu är på par med Avanza.

Öppna depå i USA låter mycket svårt att få till och enorma frågetecken hur du ska hantera det skattemässigt både i USA och Sverige. Det hade jag inte gett mig på.

Senaste månaderna har jag tagit steg in i koppar och nickel mining eftersom de drivs av ESG (mycket koppar i elbilar, nickel i batterier) också mycket koppar behövs i Asien när man elektrifierar landsbygden.

Ledande bolag är tex

• Boliden
  • BHP
  • Glencore
  • Freeport McMoran
  • Rio Tinto
  • Southern copper

Phosagro och Gazprom ligger på Londonbörsen

Fyra månader senare. Upp 47 % sedan start.

5 gillningar

Sex månader senare. Upp 43 % sedan start.

4 gillningar

Åtta månader senare. Upp 76 % sedan start.

5 gillningar

Grattis! Hoppas att raketen fortsätter för dig!

Hårt!

Alla företagen låter som brittiska industrisyntband från 80-talets mitt eller strax efter. :rofl:

Det ska bli spännande att följa vad som händer. Det finns nog en stor potential till både succé och krasch här. Spännande lekhink s a s. :+1:

Ändring: Först nu såg jag att tråden var äldre. Det blev en spännande resa. :slight_smile:

1 gillning

Ja spännande! Och den är antagligen inte över än för uranpriset är fortfarande 10-15 dollar lägre än vad som skulle kunna motivera nya gruvor att byggas och tas i drift. På 50-60 dollar har vi ett par gruvor som kommer att starta upp/öka produktionen (McArthur River urangruva och Kazatomproms ISR-fält). Men det kommer inte att räcka med det för att förse de nya kraftverken med uran. Nya gruvor behöver tas i drift. Arrow, Tumas och Dasa är de större meningsfulla som är närmast produktion (några år bort). Sedan finns det ett antal miniprojekt i USA.

På temat:
Jag tycker personligen att det här med fonder blev väldigt tråkigt efter att man förbjöds köpa USA ETF:er. Det var ju sådant enormt utbud tidigare, med roliga nischer!

Med det sagt, vad finns det för intressanta kärnkrafts-fonder man kan köpa i Sverige idag?

Varken URA eller URNM gr att köpa via Avanza men det finns en pytteliten fond som jag tror någon britt har satt ihop. Kommer inte ihåg vad den heter.

Jag har köpt in mej direkt i bolagen.

Sprott physical uranium trust har lägst risk
Kazatomprom och Cameco därefter
Sedan kommer diverse juniorer som Denison, Nexgen, Fission Uranium och Isoenergy. Och så ett gäng nanocaps som canalaska, baselode, western m.fl.

1 gillning

Håller med. Har ett par råvarufonder som jag vill köpa där. Nu går det förvisso via Interactive Brokers men då blir det inte skattemässigt fördelaktigt.

2 gillningar

9 månader senare. Upp 72 % sedan start.

5 gillningar

Kan du berätta lite mer om de minst riskfyllda men fortfarande intressanta sätten att investera i uran?

T.ex.: Sprott du skriver om ovan har tickern SPUT, vad kan gå fel? :slight_smile: Äger den uran eller urangruvor?
Berätta!

Sprott är en av världens mest framstående asset managers inom råvarusektorn. De har flera physical trusts som bara får handla med fysisk metall -inga papperskontrakt eller derivatinstrument. PSLV och GLD är nog de mest kända.
https://sprott.com/investment-strategies/physical-bullion-trusts/silver/

De har ca 14BUSD under förvaltning. Nu har de även tagit över ett bolag (UPC) och gjort om det till en trust för uran. Det betyder att de bara får handla med fysiskt uran. De kommer bara att köpa uran -inte att sälja. Har du andelar i trusten (SPUT) och vill sälja så säljer du inte till Sprott. Du säljer istället andelarna på öppna marknaden som du gör med aktier i ett börsnoterat bolag. Därmed får SPUT ett discount to NAV vilket gör det intressant för andra att köpa dem. Så om många säljer andelar så säljer SPUT fortfarande inget uran -det blir bara ett större discount.
https://sprott.com/investment-strategies/physical-commodity-funds/uranium/

Vad kan gå fel för urancaset? Som jag ser det endast en kärnkraftsolycka. Om det händer kommer antagligen flera kraftverk att stängas ned och det blir inte ont om uran. Då kommer priset inte att fortsätta gå upp. det blir som 2011 o Fukushima dvs bear market i 10 år.

SPUT är den säkraste investeringen mot uran. Det är svårt att se vad som skulle gå fel när det är Sprott som förvaltar. Du får alltså exponering mot uranpriset (spotpriset).

Vill du ha lite utväxling så har du Kazatomprom och Cameco som största och stadigaste bolag (producenter).

Sedan kan du söka ännu mer utväxling mot de små företagen. Nexgen osv.

Nanocaps som tex purepoint, baselode eller canalaska kan väntas ge 10-20x om de hittar uran eller om marknaden blir galen som 2007.

Hur högt går uranpriset? Ingen vet men det behöver gå till 60USD för att motivera nyinvestering i form av nya gruvor.

Kolla efter Rick Rule, John Ciampaglia och Justin Huhn på youtube.

https://app.box.com/s/hmbq2ix7cwurujk6up72wwh2zjjh2tda

2 gillningar

10 månader senare. Upp 92%.

3 gillningar

Hohoho rejäl uppgång :+1:

1 gillning

Samma period är Bitcoin upp 115%.
Blir spännande att fortsätta följa @Dunderklumpen’s crazy råvaruportfölj vs Bitcoin. Så har du ett högre rörligt mål att slå än börsen.

Just nu leder Bitcoin (+115% vs +92%), men det är jämnt!

1 gillning

De enkla pengarna är redan gjorda när det gäller uran (alltså den delen där uran gick från 25 till 45 och som jag missade en stor del av) men det finns en hel del kvar att hämta. Antagligen mer än vad vi fått hittills, men till större risk. Uranet är på 45 nu ungefär. Tidigare har man sagt att det behöver upp till 60 för att bolagen ska vilja dra igång gruvorna igen. Men nu med all inflation i löner och energi så är det antagligen 70-75 vi får sikta på.

Jag har lite bitcoin oxå men så obetydligt lite att det inte blir nån skillnad. Och så köpte jag det för sent. Men uran har jag ganska mycket av :slight_smile:

Och om någon skulle vilja ge sig in på uranmarknaden så kom ihåg att det här INTE är en köp-och-håll-för-evigt-trade. Råvaror är kraftigt cykliska och uran är extremt kraftigt cykliskt. Man måste sälja i tid för att inte åka med ner på nästa botten. Och så kan det bli en kärnkraftsolycka och då blir det snabbt ett besök på botten också. Det andra är mindre farligt eftersom uranet behövs och kommer att studsa upp igen (Beror på hur allvarlig olycka. Allvarlig → fler stänger sina kraftverk, som Tyskland o Japan efter Fukushima. Inte allvarlig → snabb studs tillbaka för uranet behövs. Iom att världen håller på att bannlysa olja och kol så är uranet snart den enda energikälla vi har som duger som basförsörjning i nuläget.).
Det är statistiskt sett ett ganska bra läge att gå in nu för marknaden har också en stark “seasonality” med uppgång från oktober till februari.

3 gillningar

Är det denna du kallar SPUT? Jag antog att SPUT var en ticker men det är det alltså inte?

Sprott Physical Uranium Trust

Ticker Symbols U.U ($US)
U.UN ($CA)
CUSIP 85210A104
ISIN CA85210A1049

https://sprott.com/investment-strategies/physical-commodity-funds/uranium/