Blir Stegra nästa Northvolt?

De delar vissa gemensamma investerare, har ingen produktion alls idag, bygger jättestora fabriker utan omsättning eller vinst.

Är dessa gröna omställningsföretag bara luftslott? Har ledningen börjat sälja av aktier så som de gjorde med Northvolt än? Innan allmänheten fick reda på att det hela var ett luftslott.

Hur tror ni det kommer sig att man inte börjat i liten skala först och expanderar över tid? Efter att man bevisat att man kan göra vinst och en fullständig produkt?

Vad tror ni? Hur ser framtiden ut för Stegra i Boden? Någon här inne som investerat i dessa bolag?

Länk till SVTs artikel:

5 gillningar

Det här kommer sluta på samma sätt som Northvolt. Det är en ännu större fantasi det bygger på. Det finns inte tillräckligt med energi för att täcka behoven och det “gröna stålet” kommer vara så dyrt att ingen kommer köpa det.

Det är inte förvånande att det är samma personer som är inblandade som i Northvolt. Harald Mix tjänar oerhörda pengar på att blåsa institutionella investerare, inklusive de som förvaltar våra pensioner.

15 gillningar

En kapitalförstöring av episka mått.

Många av lånen kommer från EU och svenska exportkrediter, men kräver motsvarande investering från företaget själva. Nu har Stegra använt sina politiska kontakter för att be Regeringen ge dem pengar för denna motpartsinvestering. De har krävt att detta finansieras i vårbudgeten.

Detta för ett projekt som saknar elförsörjning, som “någon annan” får betala för att skaffa. De har dessutom lovat sina beställare och investerare att deras el ska vara helt fri från koldioxid och kärnkraft. Helt omöjligt i ett land där det tar tio år i snitt att få tillstånd att få bygga ett vindkraftverk!

4 gillningar
8 gillningar

Hur ska man kunna ha produktion innan man byggt klart fabriken?

De bygger en fabrik, inte flera.

Elförsörjningen är ju säkrad för första fasen som innebär flera tusen ton stål årligen.

Tekniken är betydligt enklare än att bygga batterier och även beprövad ffa i USA.

Magstarkt att beskylla företag för att använda till buds tillgängliga medel att resa kapital?

”Kontakter inom politiken” insinuerar jäv och andra oegentligheter? Otroligt…

Sådana här trådar blir helt meningslösa eftersom alla gissar och sprider ett budskap som i vissa fall är helt felaktig. Jag hoppas innerligt att denna satsning kommer flyga, det skulle gynna Sverige.

Otroligt svenskt att sträva bakåt, trött blir man, men inte förvånad! Ska bli spännande att nu läsa alla industriexperters kommentarer i denna tråd och även parallellerna till Northvolt som ni kommer dra. Gnäll kring kapitalförstörelse och bidragssnylteri. Bring it on :partying_face:

Heja Stegra!

9 gillningar

Ja. Med näringsministern i första ledet som främsta påhejare eldas dina pengar upp i masugnar som aldrig sett ett gram stål.
Det är val nästa år. Kom ihåg vad som hände och inte hände denna mandatperioden.

2 gillningar

Om det är en bra investering så finns det många rika miljardärer och globala bolag som vill investera.
Om det är en dålig investering så ska den inte göras.
I inget av fallen behövs dessa gigantiska investeringar av skattepengar. De gör bara skada genom att skapa en känsla av legitimitet kring dåliga företag, i syfte att de ska kunna suga upp ännu mer skattepengar.

Om dessa skattepengar hade lagts i en grop och eldats upp så hade det gjort mindre skada på ekonomin än de gjorde nu. Alla ingenjörer, infrastruktursatsningar och kommunala byggen hade kunnat släppa idéen om det “gröna guldet” och fokuserat på andra projekt istället, som hade gynnats oss och dem mer.

8 gillningar

Exakt det här som jag håller med om. Ifall det hade varit en bra investering så hade privata marknaden investerat, men de gör de inte…

Är det verkligen så här lätt att lura svenska statliga organisationer på miljardbelopp?

3 gillningar

Varför bygger de inte en liten fabrik och gör ett proof of concept? Varför investerar inte de privata företagen? Varför behövs det statliga stöd här? Är affärsidén verkligen så urbota dålig att ingen med vinstintresse vill investera så kanske man inte ska starta bolaget…

Dessa luftslott som byggs av skattepengar i någon sorts ideologisk drömvärld måste läggas ner. Vi kan inte lägga stora delar av skattepengarna på luftslott gjort av ekonomer som vill sko åt sig enkla gröna offentliga pengar.

3 gillningar

Jag tror också att Stegra har andra förutsättningar.

• Tekniken är betydligt enklare än batterier
  • Elen är säkrad
  • Lånen är givna med kontrakt på beställningar

Men visst, ska vi vara lite kritiska kan vi ju hävda att private equity gräver guld i ett luftslott utan risk.

Att man vill blåsa upp investeringen från början gör man för att kunna ta ut så hög avgift som möjligt från fonden varifrån investeringen görs. En avgift man tar ut oavsett hur det går. Skulle det gå bra tar man bara ut ännu mer avgifter. Själva avkastningen är egentligen sekundär, gäller bara att trycka in så mycket pengar i fonden som möjligt för att den procentuella avgiften skall bli så stor som möjligt.

Välj själv vad du tror.

Vad menar du? Det låter idiotiskt att bygga en fabrik som en proof of concept, det kan knappast förekomma i verkligheten. Tekniken är naturligtvis säkertställd i liten skala.

Beträffande ditt påstående om kapital så har man tagit in mycket stora summor från privata investerare och sitter ju och gissar kring bidrag och skattepengar. Kan du redogöra för dessa påståenden? Hur mycket av de ca 70mdr som tagits in består av skattepengar?

1 gillning

Se mitt inlägg här ovan. Avgifterna blir större till riskkapitalbolaget om investeringen är större. En investering på +10 miljarder kan ge hundratals miljoner i årlig avgift hur det än går.

En liten fabrik på någon miljard ger bara några tiotals miljoner per år.

1 gillning

Problemet är väl inte inriktningen eller verksamheten. Problemet är ju finansieringen.
JAG har nu tvingats finansiera en högrisk- verksamhet jag inte tror på utan någon som helst chans till avkastning.
Om nu projektet är så fantastiskt kan privata riskkapitalister gärna få investera hur mycket som helst av sina pengar utan att man skulle tycka någonting om det.
När däremot lagar ändras för att möjliggöra att man kan gräva ur pensionsfonderna för dessa projekt, då är det bara korruption.

3 gillningar

Det verkar inte varit fallet på NollVolt, eller tänkte du på batterierna med silvertejp?

4 gillningar

Exakt det här. Jag struntar i att privata företag blir blåsta då de saknar kompetens att utvärdera företag, det är deras egna fel.

Men när offentliga pengar lassas in i bolaget och ledningen snabbt säljer av sina innehav som i Northvolt tycker jag personligen att det enda rätta är långa fängelsestraff.

Att ledningen i Northvolt blivit stenrika är ju hemskt.

2 gillningar

Tekniken säkerställs inte i ideologiskt drivna företag, inte ett enda helsvenskt batteri byggdes på Northvolt. Dina påståenden stämmer helt enkelt inte.

3 gillningar

Förklara gärna för mig kring dessa regler som ändrats, jag är genuint nyfiken :blush:

Tramset om skattepengar i olika typer av satsningar med framåtlutat tänk har jag inget för. Jag betalar gärna för att satsa på tex Northvolt och Stegra i förhoppning att det lyckas. Nu gjorde inte Northvolt det, då vi får acceptera den förlusten men det är ju inga belopp att tala. Varför detta får så stor attention är för mig obegripligt, samtidigt strösslas era och mina skattepengar på all möjlig ineffektiv skit i samhället.

Kan vi inte snälla uppmuntra innovation istället och se över och använda resurserna bättre i befintliga gamla processer?

3 gillningar

Ifall tekniken är så enkel som du skriver, hur tror du det kommer sig att inga andra företag i världen tänkt på denna idé? Genuint nyfiken.

1 gillning

Den här tråden handlar väl om Stegra?

Nja, nu är det ju inte så att någon tvingat det offentliga att hälla in pengar i detta. Än så länge är det inget brottsligt som begåtts. Att sälja sina aktier för att man inte längre tror på verksamheten är inte så konstigt.

2 gillningar