Tajma globalfonderna

Man läser en del nu kring oron om globalfonder och dess exponering mot USA och techbranschen. Det ska viktas om mot Sverige/Europa etc.
Bör man inte ha samma resonemang kring globalfonder som börsen i stort? Dvs. Att tajma globalfondernas positiva utveckling är lika svårt som att tajma börsen i stort.

Är det inte då bättre att sitta stilla i båten med globalfonderna än att hoppa av den skutan?

Bara undrar hur en del resonerar, hur tänker ni som säljer global och väljer alternativa placeringar?

8 gillningar

Svar ja, förutsatt att du klarar av några turbulenta år.

Ja sitt stilla i båten är det bästa och inte försöka tajma marknaden.

Helt rätt, det är när folk är oroliga som det är köpläge. Sen när alla är optimister igen så kommer de komma in på börsen och då stiger index ännu mer.

1 gillning

Det beror på när du har tänkt använda pengarna.

Bortom 10 år - sitt still

Inom 10 år - sälj delar / allt beroende på horisont

3 gillningar

Absolut! Det jag menar är om man har en långsiktig investering, minst 10 år.

2 gillningar

Håller helt med, ser ingen anledning till att ändra om portföljen. Fortsätter med marknadsvikt som vanligt.

Världen kommer alltid vara en orolig plats, vissa länder och branscher kommer alltid utgöra för stor del av marknaden enligt vissa.

Roligaste kommentaren på länge :slight_smile:-)

2 gillningar

Globalfonden viktar ju om sig själv om nu mot förmodan något annat land eller region skulle gasa förbi USA. Så på lång sikt är det nog bäst att bara månadsspara och ha något annat som upptar ens intresse.

Men jag kan tänka mig att det kan vara psykologiskt jobbigt att ex enbart äga en fond. Har man två eller tre stycken så kan det nog känns lite “tryggare”. Delvis därför jag har en skvätt Europafond.

Men sen kan man ju på Nordnet se underliggande innehav och då känns det genast lite bredare. Vi tänker mycket med ögonen, inte att underskatta.

3 gillningar

Ja det är nog bäst att försöka blunda och sysselsätta sig med annat på dagarna än att kolla USA börsen dagligen nu.
Kikar dock själv dagligen för att se om raset fortgår, men kommer hålla i sparplanen oavsett.

Investerar marknadsviktat och det innebär ca 10% EM, har haft lägre i fonden innan men har köpt på mig idag så att det matchar de 10% som marknaden säger. Rev plåstret och fyllde på med hela beloppet som saknades.

Om USA går knackigt framöver, så viktas globalfonderna om automatiskt. Vad är alternativet att investera i? EM, småbolag? Så länge marknaden säger 66% USA sett till ACWI är ju alla andra beslut baserat på egna idéer och bets emot marknaden.

Jag säger blunda, fortsätt köp, hitta sysselsättningar som gör att man glömmer börsen*

*Förutsatt att risknivå, investerat kapital osv inte gör en överdrivet orolig för tillfälliga nedgångar.

1 gillning

Nu faller globala index, dudaduda :musical_note: :musical_note:

Men du behöver ju inte vara orolig, du är ju redan pank …

9 gillningar

Haha, nej men. Min åsikt är att man kan helt enkelt inte veta. Det kan vara mycket bättre att sälja allt och avvakta men det kan även vara bäst att bara sitta still i båten. Ingen vet, visst är ekonomi kul?

Som trenden är just nu ska man självklart göra sig av med globala indexfonder. En förvaltad fond är att föredra.

Trenden för Mag 7 är neråt och drar då ner indexfonder som är “tvingade” att hålla på dem tills de har förlorat så mycket värde att deras andel av fonden är av mindre betydelse. En förvaltad fond kan sälja av dessa direkt.

Låter på många som att det är ett stort beslut att sälja globalfonden, det behövs ju bara en knapptryckning…

@janbolmeson fanns det inte någon undersökning som visade att till och med de som investerat i indexfonder lyckades underprestera index pga att de försöker tajma?

Vilken trend? Senaste dagarna, månaden eller 10 åren?

Vad är analysen bakom att en aktivt förvaltad fond är bättre?

Senaste dagarna, månaden - har hänt väldigt omvälvande saker i USA.

Ta t.ex. Tesla, risken att aktien kommer att falla p g a sin storägare kan bedömas som stor. En indexfond kan inte göra sig av med aktien, det kan en förvaltad fond.

Stort beslut kan tänkas, ja.

Men då är man återigen i den sitsen att man försöker tajma marknaden, vilket väl ej rekommenderas då det är svårt att lyckas.

Lyckas man, grattis. Om inte, lär man ångra sig.

Vi andra shoppar dessa varor till kampanjpris ett tag framöver.

Med lång horisont är det bara att sitta still. Jag har ändå inför året viktat ner USA med c:a 20% efter årlig översyn av samtliga portföljer.

Säg det till Storebrand, LF, Avanza mfl :smile: går nog att skruva lite på ESG filtret