Tajma globalfonderna

Det bästa man kan göra är att hålla en marknadsviktad portfölj och fortsätta investera i globalfonder. Dessa fonder justeras automatiskt i takt med att marknaderna förändras – om till exempel USA går sämre eller Europa tar en större marknadsandel, så anpassas vikterna därefter.

Det finns ingen anledning att ha en separat Europafond, eftersom globalfonder redan innehåller en betydande andel Europa (cirka 15 %). Genom att hålla en fördelning på 10 % tillväxtmarknader (EM), 70-80 % global och 10-20 % Sverige får man en väldiversifierad portfölj som är både balanserad och anpassad för långsiktig tillväxt.

1 gillning

Samt globala småbolag om man vill maxa bredden, typ 70-10-10-10

1 gillning

Hade varit perfekt men finns inga bra.

Är lite fel resonerat. Du har rätt. Men att man varnar för global är om tex vi låtsas att usa delen försvinner helt imorgon. Inte en krona kvar. Minus 100%.

På lf global om du har 1 miljon i den. Är den värd mindre än 300 tusen efter den nedgång.

Folk menar att global har för mycket på ett ställe

Om USA försvinner så tror jag vi har större problem än euro och sek…allting kommer gå rakt ner till källaren, pensionen kan man säga hejdå också till, folk kommer bli kriminella och ta det de har rätt till.

Ja såklart. Var en övedrift från mig. Poängen är att om bara usa går ner 50%. Så blir det tex på lf global minus 50% på 72% av innehavet. Så blir nästan en halvering ändå även om resten står stilla när usa går ner

Nja, Handelsbanken Globala Småbolag Index är väl den enda vettiga vanliga fonden i brist på alternativ.

Den steg helt OK förra året men nere på noll nu nästan för min del efter senaste tidens turbulens.

Just keep buying.

Sverige och Tyskland har byggt hela sina statsapparater på att “någon annan” ska köpa vår ökande export samtidigt som vi tar ut moms och tull på varor som kommer utifrån EU. Det funkar jättebra så länge det finns någon att sälja till, men nu har resten av världens länder fattat galoppen och börjat sätta emot med samma mynt.

• Kina har skyhöga tullar på varor från Europa
  • Ryssland bojkottar vi
  • Brasilien tillverkar sina egna grejer och har skyhöga tullar mot Europa
  • USA pratar också om tullar mot Europa

EU har också lyckats fixa högre elpriser än både USA och Kina.

Får USA hicka så får Europa influensa. Det är ju helt kört för europeiska företag utan en massa rika amerikaner att sälja till. Hur ska svenska undersköterskan Margareta med 25 000 kr i lön INNAN skatt ha råd att köpa dina varor när du förut sålde till Bob i Texas momsfritt?

Javisst, USAs börs går nog dåligt med tullarna, men Europas tillverkningsindustri? Utplånad!

1 gillning

Den är helt OK. Följde de mer kända småbolags-ETFer ganska precist.

Nu minns jag inte vem som sa det, men löst parafraserat:

“Om någon hade sagt till dig i slutet av 2019 att under de närmaste fem åren så kommer det inträffa en global pandemi med nedstängda samhällen, Ryssland invaderar Ukraina och att det inträffar en global inflationschock; hade du sålt alla innehav eller suttit kvar i båten?”

jag väljer att lägga an samma perspektiv nu :slight_smile:

7 gillningar

Kan du visa en jämförelse.

Du tänker helt rätt analo :sunglasses:

2 gillningar

Grattis till alla som önskade i år att ni hade kunnat gå in på novembers prisnivå. Nu har ni en ny chans!

1 gillning

Att stå utanför marknaden brukar straffa sig mer än löna sig så har de lite kunskap om detta borde de vara investerade vid detta laget.

2 gillningar

Där slog du huvudet på spiken. Att EU vill frivilligt göra sig helt beroende av energikällor med mkt lägre ERoEI än andra globala aktörer (handelspartners) är ett självskadebeteende mot den egna industrin och ekonomin. Alla Europeer blir fattigare, and for what? Trump, Putin och Xi Jinping bryr sig inte, Afrika bryr sig inte.
Om bara några år bor 60% av alla människor i Asien. Vad händer när det, om inte så jättemånga år, blir konkurrens på ett helt annat sätt om FF (Fossil Fuels)? Europa blir förloraren. Det är uppenbart.

Vi har inga reserver själva av FF. Finns ingen olja & gas. Den tog slut i slutet av 1960-talet. Det enda som finns inom EU är kol, och den ska vi ju inte använda. I närområdet har Ryssland allt. Hur mycket energi, med hög ERoEI som helst – räcker bra länge till. Att svälta ut EU, utpressa, är väldigt lätt för precis alla andra.

Nu tror jag inte Europa är en lysande ekonomi kommande åren då politikerna gör det allt svårare för invånarna.
Energipolitiken är en katastrof så industrin backar. Kostnaderna ökar på alla sätt. Botten är inte nådd så det tar en stund till att man skulle gå in med pengar här om än alls.
Investeringar mals sönder i vansinniga gröna satsningar där tusentals miljarder försvinner.

Idioti är nog ett svårdefinierat ESG-kriterium. :thinking:

Nej det blir kanske svårt att exkludera efter dessa förutsättningar, men storebrand exkluderade Tesla tidigare och nu när han leker diktator eller whatever så har de tagit in Tesla. :+1:

Ska det vara så :smile:

1 gillning

Nix. Jag ändrade ordalydelse i inlägget och missade min uppkomna dödssynd. Tack - det är fixat nu. :joy:

1 gillning

EU får väl göra enligt den nya världsordningen då, annektera Norge och använda deras fossila energi.

Skämt åsido, nu är det många som inte ens ser något problem med att elda fossil energi. Arma våra barn och barnbarn ifall det finns någon sanning i de profetior som alldeles nyss var gällande i västvärlden angående den globala uppvärmningen.

Sen undrar man ju hur det står till med utvecklingen för att ta tillvara på solens energi, 10 minusgrader ute och solsken medför att det är 25 plusgrader på inglasade balkongen. Energikrisen kanske kan få Europa att ta tag i denna utveckling.