5 Msek, vad gör jag bäst?

Hej,

Jag behöver råd!

Jag har aldrig varit bra på att spara däremot modig på risktagande och företagande (till viss del).

Efter år av kämpande tillbaka från förlust på 2 miljoner efter dumdristiga risktagande, okunnighet och företagande så är jag på fötter igen.

Jag har en bra fast anställning i ett av mina delägdabolag och en bra framtida pension (just nu), har 15 år kvar till pensionen.

Via eget 100% ägt AB äger jag aktier i några andra onoterade bolag (uppskattat värde minst 5 msek).
Nu har jag även gjort en exit av ett bolag som jag investerat i som ung och har ett kapital på ca 5 msek i mitt egna 100% AB i rena kontanter.

Privat har jag just nu inga direkta tillgångar förutom i ett samägt hus, som snart ska säljas efter skiljsmässa och det blir troligen ett nollsummesspel. Jag kommer inom kort att kunna spara minst 10 ksek/mån privat, men vet inte vad som är smartast utifrån min situation.

Nu funderar jag på hur jag ska fördela och investera mina pengar för att skapa en trygghet men även få de att växa.

Jag är ny här och har följt podden det senaste halvåret och börjat göra research för att inte göra om mina tidigare misstag i livet. Har förstått att det finns en logik kring 4 hinkar som jag ska läsa på.

Jag kommer att använda en del av kapitalet till att investera vidare i projekt som genererar nya intäkter, ex via vinstutdelning på ca 1 msek privat för att sedan köpa ett hus (privat) på landet för semesteruthyrning.
Och i mitt AB har jag projekt som börjar ge passiva intäkter som jag räknar med ska inbringa stora intäkter om 3-5 år när jag har jobbat upp dessa. I övrigt har jag ingen direkt aktivitet i mitt AB förutom nämnda investeringar.

Fler tips om vart och hur jag ska ta mig vidare?

Tacksam för alla svar! :blush:

Hej! Roligt att du tar tag i investerande!

Du ser ut att ha en viss idé om vad du vill göra iallafall. Men det som jag kan trycka på är att det viktigaste är ett väldefinerat mål som man vill ta sig till. Sedan är det bara att sätta upp en väldiversifierad portfölj med rätt risk.

Med den stora summan du har tillgänglig, och att du är relativt ny på området, skulle du nog kunna tjäna en bra summa på att anlita en oberoende rådgivare att guida dig på ovanstående punkter. En engångssumma på ca 10.000 är ingenting i jämförelse med hur mycket du kan spara i längden (bara 0,2% av totala summan, det är en bra investering).

Det finns en lista som Jan lagt upp med bra och trovärdiga oberoende rådgivare, här på forumet om du tycker det låter intressant.

2 gillningar

Och grattis förresten för den superba finansiella situationen, bra jobbat :+1:

1 gillning

Tack! :pray:t2:

Det låter som en bra start med rådgivare!

Har varit i kontakt med någon bank och rådgivare där men skulle helst hitta någon som ej är knuten till banker mm.

Jo precis helt rätt! De på bank är bara försäljare som försöker få dig att välja deras egna fonder med hutlösa avgifter. De oberoende ska ha ditt bästa i åtanke och kommer att rekommendera billiga indexfonder.

Här är listan från forumet:

Lycka till!

2 gillningar

Tack så mycket! :pray:t2:

De här är riktigt bra att prata med om privat ekonomi :grin::+1:. Följ länken.

3 gillningar

Tack för tipset! :slight_smile:

2 gillningar

Håller med, de är ett bra och billigt alternativ på listan :+1:

1 gillning