Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.
Visa hela transkriberingen
Välkommen till RikaTillsammans
Caroline: Varmt välkommen till RikaTillsammans-kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter, vår livsresa, våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi och ditt sparande och ditt liv lite rikare. Vi som driver denna kanal heter Caroline och Jan Bolmeson.
En presentation av Evida
Jan: Varmt välkommen tillbaka Per Palmström. Du är ju utbildad jurist med bakgrund från Mannheimer Swartling, PwC, KPMG och sedan tio år tillbaka jobbar som finansiell rådgivare på Family Officet här i Malmö av alla ställen som heter Evida. Varmt välkommen tillbaka.
Per: Tack, trevligt att vara tillbaka.
Jan: Detta är ett litet bonusavsnitt, för vi har ju spelat in ett annat avsnitt som jag verkligen rekommenderar att man tittar på. Där pratar vi om hur olika folk som är olika gamla och har olika ekonomiska situationer ska tänka kring ekonomi.
Per: De där trevliga människorna som du introducerade.
Jan: Exakt. Och där pratar vi även lite om finansiell rådgivning. Vi pratar om Evida etc. Men jag tänker för den som inte känner till Evida. Kan du inte ta det lite kort, vad är Evida?
Per: Evida är ett värdepappersbolag, det vill säga vi har tillstånd av Finansinspektionen och bedriver portföljförvaltning, det man tidigare kallar diskretionär förvaltning och rådgivning. Det som skiljer oss från andra värdepappersbolag när det gäller tillstånds biten är att vi också är ett depåinstitut så man har sitt investeringskonto hos oss.