401. Fem experters bästa tips när börsen skakar

Enligt media har börsen “störtdykt”. Vad är rätt att göra? Ska man sitta still i båten? Ska man pausa sparandet tills det går upp igen? Ska man köpa mer i Europa och minska i USA? Du har hört min åsikt i andra avsnitt. Här får du istället tittlyssna på fem andra personer från finansbranschen som vi har mycket förtroende för.

Jag är ett stort fan av “trust but verify”. Särskilt eftersom det är lätt att börja ifrågasätta sig själv och sina beslut. Har jag gjort rätt? Har jag tänkt rätt? Men person X sa … ?

I fall som dessa, där det är lätt att bli orolig, man tycker det är emotionellt jobbigt, då är det alltid bra att ha någon att trycktesta sina åsikter mot. Särskilt mot personer som man vet är duktiga, har kompetens och erfarenhet - och i det här fallet dessutom har det som jobb att hjälpa till i situationer som dessa.

I detta avsnitt får du hänga med på “telefonsamtalet” bakom kulisserna när jag ringer dessa personer för att resonera kring frågor såsom:

• Ska man sitta still i båten trots att det går ner?
  • Vad är det bästa man kan göra?
  • Vad är det sämsta man kan göra?
  • Vad önskar de att fler visste?
  • Vad tänker de om läget på marknaden just nu?

och mycket mer. I avsnittet får du även min, Carolines och Olivers reflektion över deras svar. De vi pratar med - i den ordning de är med i avsnittet - är:

• Patrik Adamson, VD & medgrundare på fondroboten LYSA
  • @EvidaPer finansiell rådgivare och medgrundare på Evida
  • @Niklas-Opti sparpsykolog på fondroboten OPTI
  • @RicardNylund finansiell rådgivare på egna företaget Ricap
  • @Andre_Granstrom analytiker på egna tipstjänsten VQM

Alla dessa har varit med i tidigare avsnitt, de har skin-in-the-game och framförallt har de lång erfarenhet av sparande - både eget och professionellt där de på olika sätt hjälper andra. Ricard och Per har dessutom tillstånd att bedriva finansiell rådgivning och gör det här professionellt i egna bolag.

Du får gärna skriva en kort kommentar om du gillar den här typen av avsnitt, för det är ett lite nytt grepp för oss. :blush:

Tack för att du följer och hänger med oss!
Jan, Caroline och Oliver

PS. För tydlighetens skull: vi har INTE fått någon ersättning för detta avsnitt (och inte gästerna heller).

Några viktiga take-aways

1. Sitt still i båten – Nästan alla experter är eniga: den bästa strategin vid börsoro är att hålla fast vid sin långsiktiga plan och undvika impulsiva beslut.

2. Historien rimmar alltid – Börsras och kriser har hänt förr (t.ex. IT-bubblan, finanskrisen, pandemin) och marknaden har alltid återhämtat sig på lång sikt.

3. Oron är ofta oproportionerlig – Trots att börsen ”bara” är ner 10–11% känns oron större än vid tidigare nedgångar, troligen på grund av världsläget och media.

4. Inte göra något är också ett aktivt beslut – Att hålla fast vid sin strategi kan kännas passivt, men är ett medvetet och rationellt val.

5. Riskvilja vs. Risktolerans – Det är skillnad på vad din ekonomi tål och vad du psykiskt klarar av. Om du sover dåligt av nedgångar kan din risknivå vara för hög.

6. Media och sociala medier eldar på paniken – Nyheter lever på dramatik, och negativa rubriker får oss att överreagera. Att minska nyhetsflödet kan minska oron.

7. Marknaden svänger, men långsiktighet vinner alltid – Studerar man historiska data ser man att nedgångar är normala och att marknaden alltid vänt upp igen.

8. Sälj inte i panik – Det sämsta man kan göra är att sälja i affekt. Det är svårt att tajma marknaden, och den som säljer nu missar ofta uppgången som kommer senare.

9. Se nedgångar som en läxa – Om en börsnedgång får dig att inse att du tagit för mycket risk eller saknar en buffert, använd det som en lärdom för framtiden.

10. Skapa distraktioner och undvik triggers – Logga ut från appar, sluta kolla nyheter och fokusera på andra intressen för att minska oro och dåliga beslut.

Några minnesvärda citat

1. “Att inte göra något är också ett val – och ofta det klokaste.” – Patrik Adamson

2. “Mer pengar har förlorats genom att stå utanför marknaden än i börskrascherna själva.” – André Granström (citerar Peter Lynch)

3. “När börsen går upp ifrågasätter ingen sin strategi – men när den går ner vill alla ändra allt.” – Niklas Laninge

4. “Vi investerar för att vi tror att värdet ska öka på lång sikt. Stormar bedarrar alltid.” – Patrik Adamson

5. “Media och marknaden lever på volatilitet – men det betyder inte att du måste reagera på den.” – Niklas Laninge

Vill du ha mer sammanfattning eller någon viss vinkling på det? :blush:

Tittlyssna på avsnittet eller läsa artikeln nedan

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan.

Du kan även lyssna på det som podd 401 där poddar finns:

eller direkt via webbläsaren:

Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet i inlägget (inom kort).

Innehållsförteckning

En grov innehållsförteckning till avsnittet:

Länkar till deras respektive hemsidor:

• Patrik Adamson, LYSA
  • Per Palmström, Evida
  • Ricard Nylund, Ricap
  • Niklas Laninge, OPTI
  • André Granström, VQM
12 gillningar

Transkribering av intervjun

Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.

Visa hela transkriberingen

Introduktion och marknadsdiskussion

Jan: Välkommen till RikaTillsammans och dagens lite specialavsnitt. De senaste veckorna har det varit oroligt på börsen, och media har rapporterat om kraftiga nedgångar. Jag har släppt lite kortavsnitt där jag säger “sitt still i båten”, och jag sitter still i båten även om det blåser. Till slut blev jag lite trött på min egen röst, så jag tänkte att vi skulle intervjua fem andra personer som får svara på exakt samma fråga.

Jan: Ska man sitta still i båten, vad är det bästa man kan göra nu? Sämsta man kan göra nu och vad är deras allmänna reflektion? Detta blir ett avsnitt med fem olika gäster, och sen är Caroline och Oliver med precis som vanligt och reflekterar tillsammans efter de här klippen. Jag vill bara säga att för att kunna göra ett sånt här avsnitt behöver man spela in på distans, och det betyder ibland att ljudklippen varierar i kvalitet eftersom det inte är studiokvalitet. Men jag hoppas att det värdefulla i det som sägs överbryggar ljudet. Med det sagt, stort tack för att du och andra följer, lyssnar, tittar och framförallt kommer in med frågor och kommentarer, för annars hade vi inte kunnat göra ett avsnitt som det här.

Jan: Så vi gör det inte svårare än så. Här kommer Caroline, Oliver och sen Patrik, Ricard, André, Niklas och många fler. Varsågod!

Presentation av programledarna

Caroline: Varmt välkommen till RikaTillsammans-kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter, vår livsresa, våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi, ditt sparande och ditt liv lite rikare.

Caroline: Vi som driver denna kanal heter Caroline och Jan Bolmeson.

Jan: Välkommen Caroline och Oliver till RikaTillsammans första reaktionsavsnitt.

Caroline: Ja men vad kul! Vi har ju reagerat på saker förr i podden men nu är det på detta sättet.

Diskussion om marknadsläget

Jan: Men det är såhär, bakgrunden är lite marknadsoro och vi har fått in massor av kommentarer. Allt från “Du Jan, globala indexfonder, sitter man still i båten skulle man sälja nu?” Och sen sa jag “sitt still i båten” och så var någon annan “gäller det även om börsen och indexfonderna går ner?”

Caroline: Men det är väl nu? Det är väl nu som man ska sitta still i båten?

Jan: Ja men exakt.

Oliver: Jag vet, du tänkte fråga mig om jag kommer att tänka på vad jag tyckte var ännu roligare. Om du ska ha en inspirationsföreläsning om ett rikare liv, skulle man kommentera “rikare” om man ville delta. Och det var någon som skrev bara… “Jag har lyssnat på er och nu börjar jag faktiskt investera för en gångs skull. Men det har inte gått så bra så jag kan skriva fattigare.”

Marknadsperspektiv och strategi

Jan: Ja, och sen var det någon som sa att det har gått så brett. Jag gjorde ett kortavsnitt K51 som man kan lyssna på, som är 12 minuter långt där jag tar de viktigaste grejerna. Men sen är jag ju väldigt mycket såhär “trust but verify” - lyssna inte bara på oss utan lyssna på andra. Så här är fem röster och ni ska få, ni har inte lyssnat på de här eller sett de här innan. Jag tänker att jag sätter på dem och så tittar vi på dem tillsammans och sen tar vi en kort kommentar och sen fortsätter vi.

Caroline: Det är då vi reagerar.

Första expertrösten: Patrik Adamson

Jan: Bra, så den första som vi kommer lyssna på är känd för dig som har följt podden - det är Patrik Adamson som är vd och medgrundare till fondroboten Lysa, där vi också har majoriteten av vårt sparande. Det ska också sägas att vi inte har fått betalt för detta avsnittet, de har inte fått betalt, utan detta är röster som jag själv ringer och personer som jag pratar med när jag har funderingar.

Jan: Det kommer vara Lysa, det kommer vara två finansiella rådgivare, det kommer vara André från communityn och lite blandat. När Patrik kommer in så kommer han börja svara på frågan: Hur gör man med sina indexfonder nu? Ska man sitta still i båten eller ska man sälja av?

Patrik Adamson insikter

Patrik Adamson: Det är väldigt svårt att sitta still i båten när det stormar, och det är klart att det är jättejobbigt om man ser att värdet på ens konto har fallit med mer än 10%. Och det är ännu jobbigare att ingen vet vad som kommer att hända härnäst. Det vi vet dock, om man tittar tillbaka i historien, är att det inte är ovanligt att det stormar på det här sättet. Det är faktiskt så att i snitt var femte år de senaste 50 åren så har börsen sjunkit med mer än 20%. Det vill säga mer än de här 10% som har sjunkit hittills.

Patrik Adamson: Och det som har hänt historiskt är att stormen har bedarrat. Vi investerar för att vi tror att värdet ska öka på lång sikt. Och med tanke på det så är det generella rådet att sitta still i båten.

Jan: Men så här, varenda Facebookgrupp - jag är inte med i många - men denna gången är det annorlunda.

Patrik Adamson: Det är också jättenaturligt och det känns varje gång som att det är lite annorlunda, och det finns olika anledningar varje gång att börsen faller. Denna gång är det politisk osäkerhet i USA och vi vet inte vad som kommer att hända. Innan det, när börsen sjönk rejält, var det just när Ryssland hade invaderat Ukraina, och innan det var det covid, en pandemi. Alla de här tillfällena är lite olika, så historien upprepar sig inte, men den rimmar hela tiden.

Marknadsnedgångens omfattning

Patrik Adamson: Det är ändå lite snarlikt. Och om man kan säga att det har varit liknande politisk orolighet även vid tidigare tillfällen. Så ja, det är lite annorlunda, men de fundamentala krafterna under är de samma. Och fortsatt på sikt så tror vi att börsen kommer gå upp.

Jan: En sån här egen spaning, och jag kanske är fel ute nu, men jag upplever att vi är typ minus 10. När jag loggar in på mitt konto och ser på Lysa så var det bara typ minus 7. Och jag upplever att reaktionen på nätet eller i kommentarsfältet är lite oproportionerlig mot en nedgång på 7, 10, 15 procent om vi tar från toppen. Minus 10 om vi är från årsskiftet. Vad är din reflektion? Håller du med?

Oro i marknadstider

Patrik Adamson: Det man kan säga är att vi ser att många av våra kunder hör av sig och funderar med tankar på vad de ska göra. Jag tror det som är skillnad den här gången, kanske jämfört med några gånger tidigare, är att vi har ett krig i Europa. Och det rör vår fundamentala säkerhet - vad ska hända med NATO framöver till exempel. Jag tror det skapar en annan oro kanske än några av de här andra börsnedgångarna tidigare.

Patrik Adamson: Till exempel dotcom-bubblan när IT-bolag tappade mycket värde. Så jag håller med att frågorna vi ser är fler med tanke på att börsen inte har gått ner så mycket. Men jag tror att det är den här extra osäkerheten i kombination med det mänskliga lidandet. Så jag tycker inte det är underligt.

Strategier i nedgångstider

Jan: Vad är det sämsta man kan göra nu?

Patrik Adamson: Jag tror att det är svårt att säga generellt vad det sämsta man kan göra är. Det vi vill hjälpa våra kunder med är att vara förberedd på att börsen kan gå ner innan det inträffar. Det är inte alls ovanligt att börsen går ner 10%, mer ovanligt att den går ner 20% och ännu mer ovanligt att den går ner 30% eller mer.

Patrik Adamson: Man behöver vara förberedd innan för att kunna hantera nedgångarna på ett bra sätt. Om man har gjort sin hemläxa - man är förberedd, har en ekonomi som klarar svängningar och den uthållighet som krävs - då kan faktiskt det sämsta vara att sälja. Men ibland händer det att man får svårt att sova på natten och tänker mycket på de där 10 procenten som försvunnit. Kanske upptäcker man också att man behöver pengarna tidigare än vad man hade planerat från början. I sådana lägen kan det vara klokt att se över sin risknivå. För dig som är Lysa-kund finns möjligheten att logga in och göra en ny lämplighetsbedömning för att se om din risknivå behöver justeras.

Tankar om marknadsläget

Jan: Men är detta till för som vissa har panik och andra skriver att det är köpläge? Tycker du att det är så här, nu är det köpläge, nu ska man öka sparandet?

Patrik Adamson: Nej, det tycker jag inte heller man ska göra. Jag tycker att det är fel att prata om rea på börsen, att nu är det billigt och nu ska man spara. För återigen, vi vet inte vad som kommer att hända. Vi tror att börsen kommer att återhämta sig på sikt, men det kan vara skakigt ett tag framöver och börsen kan fortsätta gå ner mer. Eller vi vet inte vad som kommer att hända. Om man har en plan, har en viss andel aktier i sin portfölj, en viss andel räntor och ett sparkonto - det bästa om man är förberedd och tänkt igenom det, är att ligga still. Men inte att dras med i att “nu ska jag köpa mer” eller “nu ska jag sälja av”, att ändra det. Utan helt enkelt hålla huvudet kallt och vara uthållig.

Bästa agerandet i oroliga tider

Jan: Så vad är, vad skulle du säga om vi vänder på det, vilka är de bästa sakerna man kan göra nu då?

Patrik Adamson: De bästa sakerna man kan göra, det är i så fall om man är förberedd och har en god ekonomi, är att fatta det väldigt aktiva beslutet att inte göra någonting. Och det kan vara det jobbigaste beslutet att fatta. Jag tror att vi människor känner att “nu måste jag göra någonting, jag måste agera” när det här inträffar och jag får den här informationen. Men då ska man tänka på att även att inte göra någonting är ett beslut - det är aktivt, det är någonting som man faktiskt kan klappa sig själv på ryggen för, att man fattar det beslutet i den här stormen som vi befinner oss i.

Jan: Mm. Snyggt. Är det någonting mer som du skulle vilja skicka med till den som lyssnar eller tittar?

Patrik Adamson: Nej, jag vill återigen liksom trycka på att vi vet inte vad som kommer att hända, men vi vet vad som har hänt historiskt. Det här är inget ovanligt. Det är såklart att det är jättejobbigt. För de absolut flesta så är det rätt att sitta still i båten, att följa sin strategi. Det förutsatt att man har haft en sådan, tänkt igenom det innan det här inträffade. Om det är så att det här känns superduperjobbigt, då kan det vara värt att se över vilken risk man har tagit och då göra, som sagt, en ny lämplighetsbedömning och få ett nytt förslag på en portfölj. Men för de absolut flesta är det det rätta att göra - att fatta det aktiva beslutet att inte göra någonting.

Reflektioner kring Patriks råd

Jan: Snyggt! Vad tänker ni om Patrik?

Caroline: Jag tänker att Patrik alltid är så balanserad. Jag blir så trygg, jag känner mig så trygg när jag lyssnar på honom. Men det är nog för att det ligger i linje med hur jag tänker. Jag vill inte ens gå in och kolla på mina konton för jag ska ju låta de pengarna vara, så vad ska jag därinne göra? Han är ju balanserad och trygg tycker jag.

Jan: Vad tänker du, Oliver?

Oliver: Jag skrev ner tre saker jag tänkte på. Jag börjar där han slutar - han sa det här med att inte göra något val är också ett val. Alltså att sitta still i båten. Det är väl det som… Vi vill alltid agera. Jag vet som fotbollsmålvakter, det bästa statistiskt är att stå kvar i målet, men det gör man inte i mitten på en straffspark. Eller hur? Det är ju katastrof om det är VM-finaler att stå kvar i målet. Om han nu skulle skjuta till hörnet kan man inte säga efter att “jo, men statistiskt gjorde jag rätt.”

Oliver: Så det är väl det jag känner. Det är väldigt viktigt att påminna sig själv om att inte göra någonting är också ett aktivt val. Och sen som Patrik sa i början, jag tror att alla nedgångar är olika men det är ändå nyanser som alltid påminner om historiskt. Jag vet som Mark Twain, författare, har sagt att historien upprepar sig inte men den rimmar alltid. För min del i alla fall hjälper det att ha lite historiskt koll, så det kan jag rekommendera. Alltså kolla lite på historiska börsnedgångar för att ändå känna att man kan börja hitta mönster och påminna sig om och vara trygg i att det löste sig förra gången så vi löser nog det den här gången också, förhoppningsvis.

Perspektiv på köplägen

Oliver: Och sist tyckte jag att mest - vad du tänker, Jan, kring att han sa att man kanske inte ska öka nu, för vi brukar ju säga “är det rea på börsen eller inte?” Så jag vet inte, om jag bara kan bolla över det till dig, vad tänker du när Patrik säger så?

Jan: Jag håller med, minus 10 är för lite. Detta händer ju typ tre, fyra gånger per år.

Caroline: Då ska man ändå säga så att media skriver att det är blodröda siffror. Nej, jag kan inte ens ta till mig det.

Jan: Köpläge… vi gör ingenting. Att börja öka, kan man öka sitt sparande så är det alltid bra i alla tider, men jag tycker minus 20, minus 30, då börjar vi prata såhär “okej nu börjar det bli köpläge”. Alltså att det är värt att kanske till och med minska på några utgifter temporärt, att kanske om man har en lång sparhorisont och man har pengar, så kanske flytta lite pengar från bufferten till sparandet.

Framtidsperspektiv och ekonomisk oro

Jan: Bra, ska vi ta nästa videoklipp?

Caroline: Men om vi tittar framåt hur det kommer att gå ekonomiskt, det kan vi ju inte veta. Men alltså, är det bara jag som tänker framåt så? Vad är det som ligger framför oss? Jag fattar att vi inte kan veta det.

Jan: Vi vill så gärna ha svar. Vi vill så gärna ha trygghet, men det går inte. Och varför vi säger så här, “det är inte annorlunda nu” - människan är fortfarande rädd, människan är fortfarande girig. Vi kommer fortfarande ha det bättre imorgon än vad vi hade det igår. De grundläggande drivkrafterna är ju där. Krig är inget nytt, vi har haft krig så länge det har funnits människor. Det är den osäkerheten som finns nu.

Teknisk utveckling och framtidstro

Caroline: Jag tänker inte så mycket på att titta bakåt eller titta på hur det är nu. Utan framåt - vi vet inte så mycket framåt och jag kanske är dum i huvudet nu, men jag tänker ju att vi har en teknisk revolution som ligger bakom hörnet. Jag tänker på det när det kommer kriser, det kommer ju liksom att balanseras ut och jag fattar att alla tänker inte så.

Jan: Men återigen, vi hade en teknisk revolution 2000 med internet. Vi hade en teknisk revolution på 1800-talet med industrialisering. Vi hade en tech… alltså såhär, it’s the same.

Oliver: Om man tänker åt investerarperspektiv så tänker jag att du har ju pratat om de här båtarna när det var första upplagen av aktiebolag. Att man insåg att man kanske ska satsa på fler fartyg än ett, för det man satsar på sjunker. Det är bättre att sprida risken. Samma med IT-bolagen, där är det vissa som var enormt stora. Amazon är väl det man brukar nämna - hade du bara investerat i Amazon hade du haft så hög avkastning. Men det var svårt att veta i förhand. Och samma sak nu.

Expertråd från Per på Evida

Oliver: Det finns kanske vissa AI-bolag som kommer att vara världens största om något år, men det är svårt att veta i förhand. Så det är väl, ur ett investerarperspektiv tänker jag, att det är fortfarande indexfonder som gäller.

Caroline: Jag tänker känslomässigt bara, för man kan inte veta vilka som kommer att vara största om tio år.

Jan: Men det är att vara medveten om att våra instinkter lurar oss - vi vill ha trygghet, vi vill ha svar, vi vill gärna att det är någon som säger “så här kommer det ske”, men det vet vi inte. Men jag tänker att nu släpper vi på Per från Evida. Han är oberoende finansiell rådgivare och vi kommer höra mer från honom i ett kommande avsnitt.

Pers perspektiv på marknadsläget

Per Palmström: Man ska sitta stilla i båten och inte sälja. Det är det korta svaret.

Jan: Och vad är det långa svaret?

Per Palmström: Ja, då kan man ju bredda ut. Jag funderade lite innan det här mötet. Vi har ju själva tänkt så här - det vi gör, och det är de som har den här filosofin som jag vet att ni förfäktar på RikaTillsammans och som jag tycker är bra och Lysa jobbar med allihopa. Den bygger ju på ett antal insikter från vetenskapen, och de gällde för ett år sedan och de gäller idag.

Per Palmström: Ingenting har ju förändrats. Det är inte så att det kommer någon ny vetenskaplig rapport som säger att “nu måste ni helt göra om allt, vi tänkte fel, sorry, man ska bara äga koppar” eller någonting sånt här. Så det är intressant hur vi människor fungerar. När det händer det här, som nu har hänt, så börjar man reagera. Och det är ju naturligt. När det gick upp till 10% var det ingen som sa “är det fel på systemet?”

Volatilitet och marknadskänslor

Per Palmström: En annan reflektion jag har gjort - nu pratar alla om att det är så volatilt. Volatilt betyder ju inte… det var det väl även när det gick upp. Volatilt är väl liksom en rörelse. Men man kan ju ändå, det är klart, när man har konstaterat att det inte finns någon ny vetenskap och så, vad jag känner till i alla fall. Så då skulle jag tyvärr vilja säga att nu är det ju än mer viktigt. Det är just vid de här tillfällena man inte ska sälja eller sluta månadsspara eller göra någonting. Det är så jävla korkat. “Jag köper bara kaffet när det är dyrt. Men nu var det rea. Nu köper jag inget kaffe.”

Jan: Jag såg någon fondbolagens förening som sa att nu är det rekordinflöden i räntefonder. Att under årets två första månader är det mer inflöde i räntefonder än under hela 2024. Så är det klassiskt. Vi gör tvärtom mot vad man borde.

Värdet av finansiell rådgivning

Per Palmström: Om jag då får marknadsföra mina tjänster - det kanske inte är så dumt. För ibland ställs ju frågan när man behöver en finansiell rådgivare? Den hjälper ju då många att göra det ointuitiva, det vill säga att göra det som man kanske direkt känner att avhålla från att göra, för att faktiskt hålla i. Och det kan vara jobbigt att göra det när man sitter själv på sin kammare.

Perspektiv på marknadsnedgången

Jan: Men jag upplever såhär att reaktionen och oron är lite oproportionerlig mot nedgången. När jag har fått de här mejlen och kommentarerna så var jag såhär “shit” - för jag följer ju inte detta på dagsbasis. Och så loggade jag in och tänkte “gud, det är bara minus 10% på en global index”. Från Sverige är vi upp 6% idag när det är den 11 mars. Men jag känner att oron är ju typ som om vi vore minus 30. Är det något du känner igen?

Per Palmström: Jag känner igen det. Jag känner inte igen det hos våra kunder, men jag känner igen det hos mig själv. Och jag kan inte sätta fingret på vad det är. Men det är en intressant fråga. Det hänger kanske ihop med att det händer så mycket annat också som gör att man blir lite orolig. Det här berömda debaclet i Vita huset med Zelenskyy, och så är det så mycket annat som händer. Man pratar om amerikanska statsskulden och hit och dit. Så att det kanske byggs upp. Jag vet inte. Jag känner kanske det själv då att man hetsar upp sig och tittar på allt det där eländet.

Valutaeffekter och marknadspåverkan

Jan: Ja precis, att uppleva att oron är större än det som faktiskt har hänt.

Per Palmström: Vi uppfattar kanske också en, om man får kalla det för en “double dip”. Vad menar jag med det? Jo, om nu amerikanska börsen har gått ner så har även kronan stärkt sig, vilket gör en extra effekt. Mätt i kronor blir det i förvaltningen ännu sämre.

Jan: Exakt, för vi får nedgången på amerikanska börsen och vi får nedgången i svenska kronor.

Utvärdering av investeringsplaner

Jan: Vad är det sämsta man kan göra nu?

Per Palmström: Att inte sätta sig ner och tänka efter en stund och fundera på vad som är logiskt och vad man har tänkt igenom för varför man gör det man gör. Om man sätter sig ner och tänker igenom det, och går igenom som jag sa - det är samma vetenskap idag som igår - då landar man ju i att man faktiskt inte ska göra någonting alls. Behöver man göra någonting akut, då har det nog varit en dålig plan från början.

Per Palmström: Jag tittar ju på våra kunder som har mycket i räntor i förhållande till vad de behöver nu och nästa år. Vi går nog igenom planen med det, och de är valutasäkrade så de drabbas varken av kronkursfallet eller börsfallet. De behöver inte göra någonting för att kunna fortsätta spendera pengarna.

Skillnaden mellan en bra och dålig plan

Jan: För de som lyssnar, för jag tänker att det kan vara en sån här fråga - hur vet man att man har en bra plan? Vad är skillnaden? Man kan ha en bra plan och vara orolig. Jag sitter i en bra båt, det gungar, jag är lite orolig men objektivt sett är båten bra. Men jag kan också sitta och det gungar och jag sitter i en kass båt. Hur vet man det?

Per Palmström: Allas ekonomi är ju olika. Det finns två delar i det här. Det finns det objektiva, som man säger, som man i alla fall får från en juridisk term, som alltid gör rätt. Om man har gjort en plan när man behöver sina pengar, man har räknat på det, man vet om man har lön, man har funderat på hur länge säkert det jobbet är och vad som skulle hända med det, så man har gjort hela den här planen. Och då kommer inte det här förändra ens eller den personens situation.

Per Palmström: Sen kan man ju känna, och jag skulle säga att där är nog jag, men jag kan ju ändå känna en olustkänsla. Men står över den. Jag agerar då inte på min olustkänsla. Utan som tur var har jag trevliga kollegor här, och så säger han “men Per”, och så pratar vi igenom det. Och jag fattar hur det är.

Känslor och ekonomiska beslut

Per Palmström: Det kan ju också vara så där. Vi har ju alla upp- och nedgångar som har med pengar att göra. Vi mår ju psykiskt starkare och psykiskt svagare vid olika tillfällen i livet. Och händer sånt här när man kanske av olika anledningar är lite nere, så kan det ju bli en “double dip” även när det gäller känslorna kring det.

Per Palmström: Så jag kan säga att det finns ju ingen objektiv båt som är den rätta. Men när vi tar in kunder, och det är det krav som finansmyndigheterna ställer på oss - det ena är lätt skulle jag säga. Det är att göra den objektiva planen. För det är ju bara matte. Och så kan man göra lite sådana här inom vissa spann som det kan vara och sannolikhet och sånt där.

Utvärdering av riskaptit

Per Palmström: Däremot är det ju i princip, skulle jag vilja säga, en utopi och en omöjlig uppgift att man skulle kunna bedöma någons riskaptit. Jag menar, du nämnde att ni har gjort med Lysa och andra - det här är ingen kritik. Jag bara konstaterar att det är en omöjlig uppgift att genom att svara på några frågor i ett onlineformulär förstå vad folk har för uppfattning om risk. Man skulle behöva skicka sig iväg typ av en månads utvärdering på något sätt.

Jan: Ja, absolut. Absolut. Bra. Så vad är det bästa man kan göra nu, tänker du?

Fokus på annat än börsen

Per Palmström: Det bästa man kan göra nu, det är att… Nu förutsätter jag då att man har gjort en plan så att man inte på riktigt behöver oroa sig. Om vi då förutsätter att dina följare här och andra som tittar har tagit del av den förnämliga informationen som kommer ut här, så behöver man ju förmodligen inte göra någonting. Då hade jag ju typ, nu är det ju en fantastisk tid här, det är längre dagar och så. Jag hade stängt av nyheterna, tagit mindre del av det, försökt tänka över vad jag tycker är kul att göra på riktigt. Gått ut och fiskat, eller jag är ju hemma i min trädgård, tränar lite. Alltså det kan bli en “overload” av elände på något sätt. Att sitta inne sådär och jobba med något man inte kan påverka är ju meningslöst.

Reflektioner kring marknadsläget

Jan: Vad tänker du, vad tänker vi om Per?

Caroline: Per är också rätt så balanserad. Jag tror att han menar det här med den här stora oron som han känner, som då kanske inte riktigt reflekteras i siffrorna på börsen. Det har inte gått ner så mycket. Det kan väl ändå vara det här världsläget - att det känns katastrofalt, det som händer i USA och hur ska det gå för Ukraina? Att börsen blir som ett koncentrat av den oron, för att det är så osäkert vad som ska hända och då går den ner. Men sen tycker jag också att det är jättespännande det han säger att han inte upplever att deras kunder ringer och är oroliga. Jag undrar varför. Förmodligen för att de vet om att båten är bra som de sitter i. De har jobbat igenom sin plan tillsammans med någon som kan det.

Betydelsen av en genomtänkt strategi

Oliver: Det tror jag delvis kan vara ett bra betyg till Per och hans kollegor. Jag tyckte också där Per började, han nämnde kort att mycket handlar om att inte klanta till det. Alltså att hänga… Man kan vara en kass investerare även om man är en bra investerare 364 dagar om året. Men om du gör det där fatala och hoppar ur när det känns jobbigt, då kan du gå miste om så mycket avkastning. Morgan Housel har sagt att “Being a successful investor is about having an average return for an above average period.” Och det är väl där jag tror många kanske hamnar snett ibland. Inte så många på RikaTillsammans, men man försöker istället skifta på det. Så kan man ha en exceptionell avkastning på en kort period, och så går det ofta fel i sådana här tider, för man har liksom inte tänkt igenom sin plan.

Jan: Exakt. Ska vi ta nästa? Eller har du någon mer?

Caroline: Kul att han säger att vetenskapen har inte förändrats från igår.

Jan: Nej, det har den inte.

Caroline: Vad skönt.

Värdet av olika investeringsstrategier

Oliver: Ja men så han nämnde kort, värdet av en finansiell rådgivare och också räntor. Vi har ju snackat lite om det.

Caroline: Ja, jag är för räntorna ändå.

Oliver: Jag tänker att de kan ha lite samma funktion, en krockkudde som håller en i handen. Och det kan vara en period nu som kan visa att det inte är helt fel.

Jan: Nej, och jag tror att detta är också en av de gångerna… Jag får ibland kritik för att jag rekommenderar fondrobotar som Lysa och Opti. Men detta är en av anledningarna till att jag gör det. För att de hjälper dig med helheten - det är som en finansiell rådgivare light. Som Patrik säger, göra om lämplighetsbedömningen. Sen som Per säger, med lämplighetsbedömning - alltså 25 frågor, ja men det är fan bättre att göra 25 frågor än inget. Sen är det naturligtvis bättre att ha en finansiell rådgivare. Men det är liksom olika steg på en trappa.

Insikter från sparpsykologen

Jan: Nästa är Niklas Laninge från Opti som är sparpsykolog. Så här kommer han.

Niklas Laninge: Jag har fått många liknande kommentarer, Jan. Och alltså tyvärr måste jag säga, jag känner lite så här “men gud, har vi inte lärt oss någonting?” Det var min initiala respons. Och sen så satt den i ett tag, och så började jag titta lite på hur marknaden gått och började titta lite historiskt. Och var bara såhär “men gud, vi har ju hunnit vara med om bra mycket värre ras de senaste fyra åren!”

Niklas Laninge: Så jag har verkligen känt jättemycket sådär som man egentligen som sparpsykolog inte ska känna - att bara “men gud, lär sig folk ingenting?”. Alltså kommer de inte ihåg hur det har varit, har de inte läst det finstilta, har de inte tagit till sig av att det går upp och ner? Och sen så kommer jag på att det är ju såhär människor funkar - alltså vi är ju nulägesfokuserade. Så det kanske inte var så konstigt ändå, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har varit lite besviken från de kommentarer som jag har fått från nära och kära och på forum och från kunder.

Marknadsnedgång och psykologiska reaktioner

Jan: Det jag upplever annorlunda nu, jag vet inte om du håller med, men jag upplever att oron är oproportionerligt större i förhållande till marknadsnedgången. När jag började få de här frågorna kollade jag upp om det hade rasat 20-30%, men nej - det har bara rasat 11% i skrivande stund, och svenska börsen är ju upp 6%. Jag var såhär “what’s the fuss about?” Men tror du inte att det handlar om den allmänna oron med Trump och NATO och Ukraina, att det plötsligt bara blir som en hög kall spagetti?

Niklas Laninge: Jo men absolut, nyhetsläget är nog bra mycket mer volatilt. Det går ju inte att ha någon sorts index för nyhetsläget såklart, men det känns ju som att nyhetsflödet har varit otroligt mycket av en berg-och-dalbana med mycket osäkerhet. Och sen reflekterar det ju förstås i viss mån hur det gått för olika kurser och marknader, men jag tror verkligen att det är primärt nyhetsläget och all osäkerhet som kommer därifrån som gör att vi får massa frågor om hur man borde göra.

Personliga erfarenheter av marknadsoro

Niklas Laninge: Alltså, jag fick ett sms från min svägerska som är noll intresserad av börsen. Hon frågade “hur borde jag göra nu med det här fondsparandet som du satte upp hos mig för två år sedan? Borde jag göra något annorlunda?” Och jag bara “shit, vad har hänt? Jag måste in och kolla att du hör av dig.” Men alltså, nej det är bara normalt.

Jan: Men vad svarade du till henne då?

Niklas Laninge: Nej men då svarade jag såhär: “Jag har ju satt upp det med Opti. Vi har ju pratat om att det går upp och ner. Du har ju sagt att det här är ditt långsiktiga pensionssparande.” Och sist jag kollade så är du ett år yngre än vad jag är, så sparhorisonten är ganska lång. Så det är precis det här vi menar när vi säger att det kan gå upp och ner. Men över tid, titta på graferna - det går alltid uppåt. Och sen sa jag också lite att “jag vet inte hur mycket du är inne i Opti-appen och tittar, men det är ju ingenting vi rekommenderar att man gör.”

Psykologiska aspekter av marknadsnedgångar

Niklas Laninge: Ett ganska vanligt beteende när det är väldigt turbulent är ju att folk strutsar - att de liksom undviker de där triggers som får en att tänka “borde jag se över något? Borde jag göra något annorlunda?” Nej, det borde du inte.

Jan: Ja, precis. Så jag tänker så här, vad är det sämsta man kan göra nu?

Niklas Laninge: Ja, det vet ju du och jag och alla som lyssnar. Det sämsta som man kan göra nu är ju att börja fundera på att rebalansera om, gå ur, gå in i en riskfri sparform nu när saker kanske är mer problematiska. Ja, men vi är ju ner några procent i några av våra portföljer. Nasdaq om man har varit hårt viktad där. Den globala som LF Global är ju ner också. Men att börja göra saker nu är ju precis det som man inte vill att man ska göra. Det säger ju all forskning. Så det är ju på hög nivå vad man inte ska göra.

Nyheternas påverkan på investeringsbeslut

Niklas Laninge: Jag tror att det är sunt att läsa nyheter och hänga med i vad som händer. Men jag menar, Sverige, precis som en globalfond är kanske lite överexponerad mot den amerikanska aktiemarknaden för att USA är en stor del. Samma gäller ju nyheterna. Och nyheterna, precis som kanske många som förvaltar pengar, livnär sig på volatilitet. Det är ju rätt bra för nyhetsredaktioner att det är galna utspel, för då är det fler som vill konsumera nyheter. Ta lite av en paus. Du kanske läser tidningen en gång om dagen, max.

Jan: Att strutsa är inte så dåligt om man gör det med självvalt.

Niklas Laninge: Nej, för jag tror inte du kommer att tappa ditt intresse för världspolitik eller hur det är i världen. Du blir inte en annan människa. Men med alla de här nyheterna kan ju, som vi har sett, få folk att fatta dåliga beslut med sina pengar. Då kan det nog vara ekonomiskt och psykologiskt bra att strutsa lite.

Sparpsykologens tre bästa tips

Jan: Ja, så om du skulle sammanfatta, vad är de bästa tipsen? Sparpsykologens tre tips när marknaden har gått ner?

Niklas Laninge: Ja men det första är ju, och här citerar jag ju dig - jag tycker du säger det så bra - se till att du sitter i en bra båt. Och det vet jag att många som lyssnar redan gör. Sitt still. Alltså gör ingenting. Och om det är jättesvårt att sitta still, tänk på stimuluskontroll. Undvik alla de där triggers som kan utlösa kortsiktiga beteenden, oavsett om det är att titta i din app och se hur det har gått den senaste dagen, eller om det är nyhetsflashar eller nyhetsflöden. Det är okej att inte följa med i allt.

Niklas Laninge: Och sen den sista skulle jag säga är att påminna dig själv om att det är tiden som gäller. Jämför ett längre tidsspann - zooma ut, gå in på valfri nätmäklare eller affärssidorna och bara zooma ut och se hur det har gått över tid. Då kommer du få det bekräftat att det finns många historiska händelser där det har gått ner, men sen letar det sig uppåt.

Perspektiv på marknadens svängningar

Niklas Laninge: Hitta någon sorts trygghet i det och också att vi är lite ner från all time high. Det är inte så farligt. Det är kanske lite jobbigt rent politiskt just nu på vissa kontinenter, men på sparfronten och investeringsfronten har det ju varit mycket värre, och efter de tiderna har vi letat oss uppåt ändå.

Jan: Vad tänker ni om Niklas?

Caroline: Han är ju sparpsykolog, mycket bra att ha med honom här. Jag gillar det han säger. Både han och Per egentligen - att medvetet strutsa. Att hantera det så, att ta hand om sin oro på det viset, att undvika triggers.

Jan: Ta bort Avanza-appen, ta bort Lysa-appen, ta bort Opti-appen. Pengarna finns kvar även om du inte har appen.

Oliver: Ja, och det kommer förmodligen att gå bättre.

Långsiktigt perspektiv på investeringar

Jan: Exakt. Vad tänker du Oliver?

Oliver: Jag håller med om det som Per också var inne på - gör annat som du tycker är kul. Jag tror det är jätteviktigt så att man inte fastnar i den bubblan. Och också att få in som Niklas pratar om - gå in och se hur litet hack på kurvan det här förmodligen kommer att vara när vi zoomar ut. Kolla på tidigare krascher och se att vi har letat oss upp därifrån. Man har kunnat få fin avkastning därefter.

Oliver: Sen har jag bara en spekulation kring att så många upplevt det här som så jobbigt - tror ni det är många förstagångsinvesterare nu som aldrig upplevt nedgång? Alltså pandemin var ju ett ras på 30% över på en månad, därefter har det gått väldigt bra. Är det många som hoppat på längs vägen? Alltså varför tror vi det kan vara så?

Specifika företagsexempel

Jan: Sen tror jag också att många kan ha varit investerade i typ Tesla, för att många var såhär “det var poppis”. Tesla är ju 50% ner från 17 december, vilket då för övrigt ska jag säga så, Caroline med sin magiska tajming, klev av Tesla.

Caroline: Det handlade inte om någon tajming utan jag bara fick nog. Jag fick en känsla och tänkte så här - det kommer säkert gå upp efter det här. För att just då hade han ju inte accelererat, Elon Musk, som han gör nu med sin motorsåg och sånt. För jag tänkte att han kommer säkert se till att Tesla, att det går jättebra för Tesla nu, för han har liksom alla möjligheter till det. Så det kunde jag aldrig förutsätta att det skulle gå dåligt för kursen.

Oliver: Har han en motorsåg nu också?

Jan: Ja, han fick en motorsåg på en amerikansk kongress från Argentinas president. Och nu fick han ju ställa upp sina reklambilar, ställa upp sina Tesla-bilar utanför Vita huset och Trump promotade att Trump har köpt en Tesla. Vilket också, många spekulerar såhär - frågan var om det inte gjorde det värre.

Marknadens reaktioner och kundperspektiv

Caroline: Ja, jag tänker också att alla de som är ute på landsbygden och valde Trump kanske inte har råd med en Tesla dessutom.

Jan: Ja exakt, så är det. Ska vi ta nästa?

Ricard Nylunds perspektiv

Jan: Då är det Ricard Nylund som också är finansiell rådgivare och driver eget företag. Så här kommer han.

Ricard Nylund: Jag skulle definitivt sitta still i båten för nu har det redan varit en kraftig snabb nedgång. Om man börjar göra förändringar just nu så skulle jag säga att det är en betydande risk att man gör dubbelt fel. Det viktiga är att man har sett över sina risknivåer redan från start så att man inte är överexponerad, för då kan man självklart hamna i problem. Det ska man ha gjort redan innan ett sådant här fall. Jaga inte upp dig - är man investerad mot global index så länge man har råd att ligga kvar så kommer det komma tillbaka. Ta det lugnt.

Om att välja rätt investeringsstrategi

Jan: Jag brukar säga som du säger nu, att man ska sitta still i båten. Men vad gör man om man sitter i uppenbarligen fel båt? Att man har valt en sportbåt som ska gå i 110 på en lugn sjö och plötsligt blåser det upp lite?

Ricard Nylund: Ja, om man har överexponerat sig och inte klarar denna risk, då måste man ta en stor funderare. Och egentligen, hur gör man med sina placeringar? För då har man ju gjort fel från början. Och kanske ta en dyrköpt läxa denna gång för att rädda ekonomin, och sen så får man… ja, vara försiktigare vid nästa tillfälle.

Strategier för olika marknadssituationer

Jan: Men jag brukar ju säga så här att det är inte en anledning att ändra i sitt sparande baserat på hur marknaden går. Det vill säga att man ska inte ändra i sitt sparande bara för att marknaden går upp eller marknaden går ner. Utan då är det ju andra faktorer som påverkar - sparhorisont, eller att livet har förändrats, plötsligt ska skiljas eller jag har blivit sjuk eller något sånt. Vad tänker du om det?

Ricard Nylund: Eller om man nu har fått lära sig läxan att man faktiskt inte kan vara exponerad på det tunga sätt man har varit. Det kan ju också vara det att man har drabbats av FOMO och bara köpt och köpt och köpt. Och sen så har man knappt någon buffert överhuvudtaget och så inser man det vid ett sånt här tillfälle.

Jan: Då har man ju lärt sig en läxa att “oj, jag kan inte vara total investerad.”

Lärdomar från marknadsnedgångar

Jan: Jag tycker det är lite roligt att du ändå är en liten läxa. Jag brukar själv kalla det så här “erfarenhetspengar”. Det känns lite mindre hårt. “Jan du har gjort bort dig” - Nej, “Jan titta nu har du lärt dig, nu har du betalat för att få kunskap.”

Jan: Men hur skiljer man på om man vet att jag har fått erfarenhetspengar eller att jag bara är orolig och jag behöver inte vara orolig? Förstår du vad jag menar? Man har egentligen en bra båt men man sitter och tvivlar på om man har en bra båt. Hur skiljer man de två från varandra?

Ricard Nylund: Då är det viktigt att man egentligen börjar skilja på de två olika begreppen: riskvilja och risktolerans. Hur mycket tål din ekonomi att det går ner? Och hur länge kan du uthärda i tid att börsen går som den går? Sen riskvilja - kan du sova gott om natten? Det är två helt skilda saker. Kommer du gå och må dåligt över att det har gått ner så kanske man behöver se över sin riskprofil också. Så det är två olika delar och det viktiga är att med tid så brukar de här gå ihop. Man brukar lära sig att “det här är en risk jag tål och därför är jag villig att ta den här risken.” Även om det i stunder kan vara lite bittert. Men har man inte den erfarenheten så kan det ibland bli så att de här inte samspelar.

Skillnad mellan riskvilja och risktolerans

Jan: Kan man säga så att riskviljan kan man bota genom att inte logga in och kolla på hur det ser ut? Medan risktoleransen är så att du bör ha koll på den - den är faktiskt siffror, kan man säga så?

Ricard Nylund: Ja, risktoleransen är siffror och dagar, och riskviljan är mer ren psykologi. Logga inte in om du inte klarar av det.

Hantera marknadsoron klokt

Jan: Vad är det sämsta man kan göra?

Ricard Nylund: Att bli för stressad så att man gör emotionella transaktioner. Man ska inte jaga upp sig över det här. Det är jättemycket nyheter som kommer ut med varningstecken och så vidare. Läser man för mycket nyheter då börjar man bli uppjagad över det och kanske läser ännu extremare nyheter. Och helt plötsligt är man inne och läser bloggar och twitter där det bara spinner på av rädsla. Och sen så gör man väldigt emotionella och uppjagade transaktioner, eller på ren spekulation börjar man göra transaktioner.

Ricard Nylund: Ta det lugnt och försök läsa lite mellan raderna. Och generellt sett så är… Om man ser över tid, det har varit extremt många händelser de senaste 10-15 åren om man tittar egentligen från finanskrisen. Vi har haft Greklandskrisen, vi har haft Ebola, vi har haft Brexit, vi har haft Trump första gången, vi har haft inflationskris, vi har haft en pandemi, vi har haft Krim, Brexit. Det är enormt många händelser som har skett de senaste 10-15 åren. Läser man in sig och jagar upp sig för varje sådan här händelse så målar man bara upp ett stort dommedagsscenario och det blir inget bra om man ska investera.

Historiskt perspektiv på kriser

Jan: Jag tänker att sådana kriser hade man ju förr också. Irakkriget 1, Irakkriget 2, Vietnamkriget. Kubakrisen var nog inte någon skön grej att sitta och följa i nyheterna heller.

Informationshantering i modern tid

Ricard Nylund: Och det är ju som, vet du, tänker man på hur mycket information vi tar in nu för tiden - vi tar ju in lika mycket per dag som en person på 1700-talet läste under hela sitt liv. Så vi överöses med information. Vi ska inte ta in all den här informationen, för då blir man panikslagen. Det gäller att klara och rensa det där. Och ha någon att prata med om man blir uppjagad.

Bästa strategier framåt

Jan: Snyggt. Avslutningsvis, vad är det bästa man kan göra nu då?

Ricard Nylund: Det bästa är egentligen att lära sig av den här erfarenheten. Även om man har varit här tidigare, så får man en liten tankeställare kring vilka risknivåer och hur man har strukturerat sin ekonomi, så att man faktiskt säkerställer att den är rätt för framtiden. För det kommer komma fler liknande händelser. Det skulle jag säga är det bästa. Att ge sig ut och spekulera nu i uppgång och nedgång - det är ingen bra idé.

Teamets reflektioner

Jan: Ja, vad talar du mer om från Ricard? Du skrattar Caroline.

Caroline: Att ge sig ut och spekulera… Ja men det kan man kanske ändå vilja göra.

Caroline: Jag vet inte, men känner ni det också? För att spekulera?

Oliver: Vi har inte fått den gåvan. Jag vågar mig inte på det.

Caroline: Nej, bara skoja. För jag tycker att han är också… Alltså han säger ju samma sak som de andra. Det är ju variationer på allt det här. Och nu ändå när jag satt och lyssnade på honom så kände jag såhär, men Trump? Ja, Koreakriget visst. Eller Kubakrisen för den delen när man trodde det skulle smälla en atom. Men alltså Trump, han är ändå värre. Så sådana tankar kom till mig. Men jag håller ju med honom att nej, jag kommer sitta still i båten och inte hållit på att logga in.

Lärdomar från investeringsresan

Jan: Jag tänker på ett underskattat tips som han säger - för dem som är nya, för investeringsdagbok, skriv ner hur det känns, skriv ner hur det går. Du kommer ha glädje av detta, för det hade vi också. Folk i communityn, MattiasA90 som var såhär “jag skrev en investeringsdagbok när det föll under covid och jag har haft så mycket glädje av den.”

Caroline: Vad för glädje hade han av den? För han kunde gå tillbaka och förstå att jag känner likadant nu som jag kände då?

Jan: Ja, “jag känner likadant nu som jag kände då”.

Oliver: Det finns en bok skriven, alltså någon som har gjort en sån här dagbok som finns som bok, som upplevde depressionen. Jag kommer inte ihåg vad den heter men det är väldigt intressant för jag har läst i stort sett hela boken och man kan ju känna igen alla tankemönster. Han observerar människor i hans närhet och hur de börjar reagera. Så ja, det finns ett stort värde i det, för det är det jag också håller med om - jag tyckte Ricard fick fram det väldigt tydligt att se det som erfarenhet, lärdomar. Många som lyssnar tror jag ändå har rätt lång tid kvar att investera så det är verkligen att ta vara på tillfället.

Jan: Och se det som att man lär sig, grymt.

André från communityn

Jan: Ska vi ta sista? Då är det André Granström från RikaTillsammans-communityn som driver en aktietipstjänst VQM på Patreon. Han har ju en lite annan strategi än vi, han är ju mer en analytiker som väljer ut bolag, men jag tycker också att det var bra att ha en annan åsikt här. Så här kommer André.

Andrés syn på marknadsläget

André Granström: Jag tänker så här - om man har köpt globala indexfonder har man gjort det av en anledning. Man har kanske lyssnat på RikaTillsammans, kanske läst lite forskning och vet hur svårt det är dels att slå marknaden men också att tajma börsen. Jag ser väl inte riktigt varför man ska agera annorlunda nu bara för att det går ner, och speciellt kanske inte att sälja bara för att… Jag menar så här - om du går till en klädbutik och de har rea, då blir du ju glad. Tänk likadant på börsen. Du blir ju inte ledsen och tittar i din garderob och tänker “nej nu är mina kläder som jag har redan köpt värda mindre”. Utan ser i så fall kanske som ett tillfälle att fylla på mer.

Tankar om strategi och timing

Jan: Ja, för det var ju följdfrågan - ska man verkligen sitta still i båten när det går ner också?

André Granström: Alltså om det är det som är en strategi så definitivt. Jag skulle tro att de flesta som lyssnar på det här har nog valt indexfonder av en anledning. Om man tänker att man har en bra båt - om din strategi säger att du ska fortsätta att köpa, så gör det. Säger din strategi något annorlunda, då får du agera därefter.

Jan: Men om jag är lite så här djävulens advokat, André, så tror jag så här… Hur vet man om man har en bra strategi? För det är den man börjar ifrågasätta i sådana här lägen som nu. Både du och alla andra säger att om du har en plan, håll dig till den. Har du en bra båt, sitt still i den. Hur vet man att man har en bra plan eller en bra båt?

Strategisk investeringsplanering

André Granström: Någonstans måste det finnas någon tanke, någon process bakom som tänker att “det här ska ge mig avkastning på grund av A, B och C”. Men jag tror också att man ska vara väldigt försiktig med att utvärdera sin strategi alldeles för kritiskt just när det blåser hårt. Alla strategier, oavsett vilken typ man väljer, kommer att ha dåliga perioder. Så är det bara. Och att börja tveka just när det ser som mörkast ut - jag tror att man sätter käppar i hjulet för sig själv och låter psykologin gå före det rationella.

André Granström: Om något så skulle jag säga att det är smartare att titta när det har gått bra: “Okej, varför har det gått bra? Har jag tagit på mig väldigt mycket risk och jag råkar ha fått betalt för det, eller har jag gjort någonting smart?” Så att man är i ett rationellt tänkande och frame of mind där man sitter och utvärderar sin process.

Utvärdera process istället för resultat

André Granström: Det är just det det handlar om - process. Man kan inte… Börsen är ju den typen av spel där utfall och prestation inte har en jättehög korrelation alltid. Därför kan man inte hela tiden tänka, när till exempel en global indexfond faller, att då är det något fel på en global indexfond. Nej, den gör det den ska göra - den följer ett marknadsindex. Nu råkar det vara så att marknadsindex faller, men “so what” så länge du har investerat smart och inte lagt pengar på börsen som inte ska vara där, det vill säga pengar du behöver inom 7, 8, 9, 10 år framåt. Då ska du inte göra någonting.

Jan: Mm. Men du, jag upplever så här, utifrån din erfarenhet André - jag har ju varit och åkt skidor en vecka, jag har inte ens tänkt på att börsen var ner utan det var nu när jag öppnade mailkorgen och så var det en massa “ja du vet där, allt går åt skogen” och sånt. Jag bara “shit, har jag missat världens börskrascher?” Så loggade jag in och så var det så här, ja men typ en global Länsförsäkringar Global var väl ner typ 11% och jag tror att Lysa var typ ner 7 eller någonting sådant. Och folk är så här “jag loggade in på Lysa och det skulle jag inte ha gjort” och jag upplever så här som att reaktionen är oproportionerligt hög i förhållande till att, jag är så här, 10% ner, det brukar hända typ varje år.

Perspektiv på marknadsrörelser

André Granström: Ja, typ 3-4 år får man räkna med en sättning på minst 10%.

Jan: Men vad är din spekulation till att det är så många som är så oroliga just nu?

André Granström: Jag har egentligen två tankar. Det ena är lite med att man tänker att folk kanske är lite… Man är lite orolig för börsen just för att man ser det tillsammans med den här oron för världen. Vi har ju en del oro nu med Ukraina, Ryssland, USA. Allting är väldigt skakigt rent makroekonomiskt och geopolitiskt. Jag tror dels att de krafterna samverkar för att koka upp den här oron lite mera.

André Granström: Sen tror jag också att det skrivs väldigt mycket i media just nu. Om man tittar på till exempel börsen i USA - den har ju varit väldigt högt värderad. Jag tror att även småsparare har blivit mer och mer sofistikerade och förstår vad det betyder. När man ser då att vi har kanske en liten vikande trend tillsammans med en hög värdering så blir man lite extra orolig.

Historiska jämförelser

André Granström: Om man jämför med många tidigare krascher, om man tar till exempel innan covid - åtminstone för det ränteläget så var ju börsen inte jättedyr där och då när den föll. Tittar man på finanskrisen är det samma sak där. Vi hade vissa delar av marknaden som var övervärderade men inte liksom brett att det såg dyrt ut. Jag tror att det där också kan spä på lite att man tittar på multiplarna och ser att marknaden har prisat in att det ska se ganska bra ut framöver, och minsta lilla törn i den målbilden gör att man blir lite nervös.

Jan: Vad gör du själv nu då?

Aktiv investeringsstrategi i oroliga tider

André Granström: Just nu gör jag ingenting. Jag investerar ju lite annorlunda än RikaTillsammans - jag hade faktiskt övervikt mot Europa och Japan och Sverige i början av året. Och jag är nöjd med den över allokeringen dit jag har gjort, och jag låter den fortsätta. Om man tittar mer aktivt så gillar man att direkt äga aktier och köpa bra bolag. Så tycker jag. Ska man någon gång leta och se att det kommer felprissättningar så är det ju nu när marknaden faller. För skulle du köpa, speciellt de här riktiga kvalitetsbolagen, de får du bara till rabatt när alla har panik.

Jan: Men är det upplevt att det är panik än? Att du står utanför H&M och kommer göra Indiana Jones-rullning in under ett staket för att komma in först? Eller är det liksom att vi inte är riktigt där än?

Marknadsindikatorer och timing

André Granström: Nej, jag tror inte vi är riktigt där än. Det tror jag inte. Jag säger till när det är panik, men då kommer jag inte behöva säga det för då vet ni det också. Det finns ju några grejer man kan titta på om man är väldigt nörd och intresserad. Till exempel spreadarna på så kallade junk bonds mot en statsobligation. När den börjar närma sig 6%, alltså spreaden däremellan på förväntad avkastning, då har vi ett panikläge. Då kan det vara värt att…

Jan: Vad är börsindex då? Är det minus 20, 30, 40?

André Granström: Ja, då brukar man oftast ligga någonstans där minus 30 i alla fall. Och det är väl då, om man är den typen av investerare som har lite stridskassa eller man kanske har en buffert som är lite för stor, då kan det vara värt att köpa lite extra. Nu skulle jag nog mest bara fortsätta som vanligt.

De viktigaste lärdomarna i oroliga tider

Jan: Vad är det sämsta man kan göra just nu?

André Granström: Oj, det måste man nästan… Typ sälja allt. Jag kan tänka mig att det dummaste är att man kliver av utan en plan. Specifikt att du har ingen plan för pengarna annat än att du vill ta bort dem ifrån börsen. För då kommer du åka på det här att du kommer inte veta när du ska köpa in dig igen. Och jag tror det var Peter Lynch som sa det här med att “mer pengar har förlorats genom att stå utanför marknaden än i marknadskrascher.”

André Granström: Och det tror jag ganska starkt på. Att sälja i panik är absolut dummaste. Och nummer två skulle väl vara att sälja för att man tror att man ska kunna hitta ett ingångsläge sen. Det enda gången jag skulle säga att det kan vara rätt att sälja det är att du just nu har kommit till sanningen att du har tagit på dig för mycket risk, mer än vad du klarar av.

Risk och riskhantering

André Granström: Vi försöker alltid sätta tillgångsallokering modeller eller att man sätter en viss procent beroende på hur länge man ska ha pengarna. Men just riskaversionen… är väldigt personligt. Väldigt personligt.

Jan: Men den är ju alltid jättehög i bra tider. “Jag kan bära hur mycket risk som helst.” Och den är ju typ obefintlig i dåliga tider. Vad är tipset till någon så här - hur skiljer man på rädsla och fara?

André Granström: Oj. Alltså kunde jag det svaret och kunde ge det ett fullt sanningsenligt svar, hade jag ju varit mångmiljonär. För det är ju mycket det det handlar om på börsen. Om man ska tjäna grova pengar, det är ju liksom att hitta det marknaden är rädd för, men att det är ingen fara egentligen. Och det är jättesvårt. Nej tyvärr, jag tror inte jag har något jättebra svar där.

Strategier för marknadsnedgångar

Jan: Jag brukar testa… Jag testar för att höra din åsikt, för jag uppskattar den jättemycket. Att kommer min vardag förändras de kommande tiden på grund av pengarna? Då brukar jag tänka att marknaden rör sig, det är inte en anledning att göra en förändring i sin plan. Utan det som är förändring i sin plan är att jag har skiljt mig, jag har blivit sjuk, jag blev uppsagd, ja men någonting har hänt. Alltså jag sover dåligt om natten, ja, men jag behöver öka bufferten lite. Det är anledningar, men inte så här “åh nu är börsen ner minus 10%”. Lite som du säger, man gör ju inte upp planen liksom mitt när det är panik, utan planen ska man göra när det är lugnt, när man är på land.

André Granström: Exakt, såvida inte du kommer till någon insikt att du har gjort fel.

Jan: Ja. Fast nu tycker ju alla att de har kommit till insikten att de har gjort fel.

André Granström: Ja, så är det. Och då kommer vi tillbaka till det här att utvärdera inte…

Jan: På resultat.

André Granström: Nej, och utvärdera inte heller när det är skakigt. När du märker att du har en känslomässig reaktion som säger vad du ska göra med dina pengar, då brukar det vara en bra idé att vänta eller vänta tre dagar. Och sen tänk igen.

Fokus på långsiktighet

Jan: Ja precis. Bra. Har du något sista avslutande tips? Nu har vi pratat om det sämsta man kan göra. Vad är det bästa man kan göra?

André Granström: Är det så att man investerar på börsen och man tycker det här är jobbigt. Mitt tips är nog att skaffa en till hobby utöver sparandet, så att du kan lägga tid och energi på det istället. Såvida inte du av någon anledning tror som sagt kanske att du kan överprestera genom att hitta de bolag som blir väldigt undervärderade i det nuvarande fallet, och det är jättesvårt.

Praktiska råd för oroliga tider

André Granström: Så då skulle jag säga gör någonting annat och avvakta, vänta lite, gå ut i trädgården, gå och fiska, vad som helst.

Jan: Richard Thaler sa så här: “Gå och titta på fotboll, både du och din ekonomi kommer att må bättre av det.”

André Granström: Ja men exakt! Om det fortfarande är sparandet och investeringarna som är det som är fokuset, då kan man ju försöka skärpa till den delen du kan styra. Det är svårt att styra avkastningen, men du kanske kan fokusera på att spara undan lite extra och kunna investera lite extra. Det är inte dumt.

Jan: Kan man höja sitt sparande nu så är det ju jättebra.

André Granström: Absolut. Speciellt om man då tycker att börsen ser billigare ut nu än vad den var tidigare.

Sammanfattande reflektioner

Jan: Så, vad tänker ni om André?

Caroline: Jag tänker på det han säger, att man ska ha lagt pengar på börsen som inte ska vara där. Alltså att det är det som kan, den insikten kan ju komma nu kanske. Så det jackar ju in i Ricards ord om aptit och tolerans på risk. Och att det kanske får bli en dyrköpt läxa då om man nu har lagt pengar som inte ska vara på börsen, tänker jag.

Oliver: Det är bättre att sälja nu om man har insett att de är på fel plats. Då tar man smällen hellre nu än senare.

Caroline: Ja, det var det.

Jan: Sen tycker jag att det är så fint att även om han säger “jag har en lite annan strategi och att nu kan man hitta ingångslägen i fina bolag, så det hittar man typ bara när det är panik på börsen” så är han ändå såhär “sitt still i båten, du har köpt av en anledning, det är inget som har förändrats.” Så till och med någon som egentligen spelar ett annat spel ser liksom fördelarna med det andra.

Process över resultat

Oliver: Han använder samma redskap till användning, alltså det är samma sak - det är process över resultat.

Jan: Gud ja, det var nästan det viktigaste! Att det var inget fel för dig som började investera i höstas. Det var inte fel att börja investera i höstas. Bara att det har gått ner nu betyder inte att det var fel. Det betyder bara att en sak inträffade som kunde inträffat, som du inte gillar, men över tid, över en tioårsperiod är det fortfarande rätt beslut. Att man inte ångrar sig att man har tagit fel beslut för att det inte gick som man ville.

Vikten av att behålla rätt perspektiv

Jan: Det gillar jag med André, för det var inte de andra inne på - att du kan inte utvärdera ett beslut huruvida det är bra eller dåligt baserat på hur det har gått i en aktivitet där det inte är så stor korrelation mellan resultatet och det du gör. Och också det du nämnde kort innan, recency bias.

Oliver: Alltså att vi kollar så nära i hela tiden, att man verkligen försöker få det längre perspektivet. Jag tänkte bara något som hjälper mig själv är ju att trycka inte över till att säga kronor i nedgång, utan behåll procenten om du nu vill kolla. Så här “ja det har gått ner 7%”, men det känns ofta mer verkligt om man ändrar då funktionen och trycker kronor, men liksom undvik den biten.

Jan: Ja men så här, till och med jag som har gjort detta sedan 96, var tvungen att logga in på Avanza för att se hur det har gått, och så “minus 440 tusen” och min första tanke var så här “ja där var ju bilen vi kunde ha köpt, som vi inte har.” Och det är ju fel för att jag hade ju inte sålt av i höstas för att köpa en bil för de 440 tusen, så att det är ju liksom det här som att vår hjärna är inte gjord för det, utan direkt så börjar vi koppla det till verkliga pengar.

Avslutande ord

Jan: Snyggt! Jag tänker att vi ska runda av. Gillar ni detta?

Caroline: Jättemycket!

Oliver: Ja men det var kul. Jag tänker du har ju inte sagt heller, “this too shall pass!”

Jan: Exakt, exakt! Nej men det kommer passera, vi vet bara inte riktigt när.

Jan: Nej men snyggt. Jag tänker också att du som har lyssnat eller tittat - gillar du den här typen av, att vi bjuder in en massa olika gäster till samma avsnitt? Ge oss tumme upp, skriv en kommentar. Vill du komma i kontakt med dem, så kolla i beskrivningen så har vi länkar där.

Och sen så måste vi säga också så här - detta var ju avsnitt 401. Vårt jubileumsavsnitt 400 det kommer, men vi tyckte vi ville inte vänta med detta avsnittet i en vecka, så att vi har kastat om, så jubileumsavsnittet 400 - det får du inte missa, det kommer snart. Stort tack Oliver, Caroline! Tack till dig som lyssnar och tittar!

Tack för att jag fick vara med i denna samhällsservice! Heja dig @janbolmeson !

11 gillningar

Ett RT-avsnitt kan inte ha fel: 60% av alla experter vägrar slösa pengar hos frisören. :wink:

21 gillningar

Dagens spartips :point_up_2:

… och älskar att vi alltid fokuserar på rätt sak här i forumet. :see_no_evil::rofl::raised_hands:

12 gillningar

Tack för välbehövlig rådgivning och tips :+1:

Har en bra båt, lång sparhorisont, men är en känslostyrd klåfingrig pillare. 2/3 :white_check_mark:

2 gillningar

Men jag lyssnade ikapp på förra veckans alla inlägg idag ju… så i brist på kännedom om innehållet så gick jag på bilderna. Så har jag hört att kidsen gör online. :crazy_face:

2 gillningar

YUNO400?

Jag vågar inte skämta mer med Jan, så jag frågar istället: Vad menar du? Förklara för en som inte fattar. :see_no_evil:

1 gillning

Jag fattar inte. :joy::see_no_evil:

1 gillning

Var tog avsnitt 400 vägen? Sökte på forumet, men hittade inte.

(Why you no 400?)

Patreon förmodar jag…

p.s. Syntnörden tänkte direkt att Juno 106 vet jag vad det är och Yunost 21 också, men inte Yuno 400. :see_no_evil:

2 gillningar

Fast 399 var förra veckan?

Det är en reva i matrisen. #400 försvann in i ett parallellt universum med en singularitet enbart bestående av indexfonder

6 gillningar

Tips, kika på avsnittet, så förklaras det. :blush:

399 eller 401 :man_shrugging:
#LiggerEfter

2 gillningar

Båda! :yum:

Men det togs upp i gårdagens avsnitt!

2 gillningar

Jag är lost. Vanliga avsnitt, kort avsnitt, RT bombardemang på IG, patreon avsnitt. 401 kommer före 400. Var ska detta sluta?
Borde finnas en kurs, RT kunskap 400 HP. :joy:

9 gillningar

Går ju lyssna på podden med, de flesta kortisar är urklipp från de långa. Så de flesta är lite onödiga om man gillar de långa.

Men passar för de yngre, med Tiktok-fokus, gissar jag.

2 gillningar

Plus Reels :sweat_smile:
Men nu är jag nog mer än lovligt OT

2 gillningar