401. Fem experters bästa tips när börsen skakar

Ah, just det… Jan frågade ju om idéer till specialavsnittet. Minnet är bra men otroligt kort.

Men, nu slog det mig. 400 gånger:

Marknadstajmaren till vänster. Den som sitter still i båten till höger.

9 gillningar

Jubileumsavsnitt nr.400 kommer nästa vecka, tillgängligt för alla, på alla plattformar.

Vi kände att veckans avsnitt (401) var mer pressande i tid pga alla frågor om börsen just nu.

5 gillningar

Jag är nu halvvägs och tycker det är kloka råd och bra sammanfattat av er också (för att väga upp mitt tidigare larv i tråden). Jag vill höra mer om Carros extraordinära Teslatajming. Ett avsnitt om tur kanske…?

Men, erkänn att ni var frestade att kalla avsnittet 401k istället. :wink:

6 gillningar

Jättebra att Rika Tillsammans tillhandahåller relevant information från utmärkta och sunda källor. Helt säker på att detta kommer bidra till lugn hos oroliga investerare.

Min strategi framöver om ingenting förändras i min livssituation som gör att jag behöver se över mitt sparande (Bra Jan att ni tog upp detta). Fortsatt automatiskt månadssparande i vald målfördelning “aktier”/“räntor” samt målfördelningen för de olika innehaven i portföljen. Jag fortsätter köpa :ok_hand: :facepunch:

3 gillningar

Ska lyssna på avsnittet i lugn och ro. Verkar vara ett avsnitt som passar mig bra. Bar en konkret fråga innan jag lyssnar… Hypotetiskt exempel…frågar åt en kompis. Om jag låt oss säga fick kalla fötter för ca 1 månad sedan och stoppade mitt månadssparande samt sålde av allt ca 500k på lysa och satte in på bankkonto. Detta gjorde jag pga att jag blev orolig pga världsläget. Nu har jag sansat mig lite och vill placera dessa pengar i fonder igen, troligtvis Lysa då jag är nöjd kund där. om jag sätter in alla pengarna idag igen samt fortsätta med månadsspar, har jag då haft tur och missat en del av nedgången? eller var det ett dåligt förhastat beslut att hoppa av? Hur ska jag göra med pengarna nu? :slight_smile:

1 gillning

Det vill vi alla! Tror det kommer upp lite i avsnitt 400 men Carolines lekhink är värd en serie i flera delar :nerd_face:

Aningen kort avsnitt ja :rofl:

1 gillning

Eftersom du själv benämner din kompis beslut att gå ur som tur och inte skill. Känns det som frågan på sätt och vis är besvarad redan :slightly_smiling_face:

Man skulle kunna hävda att det var skill som gjorde att din vän hoppade av och troligen undvek delar av nedgången men utifrån det du skriver lutar det mot tur skulle jag säga.

Att få kalla fötter händer ibland!

Hur du ska göra med pengarna: 256. Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid?

Och Ricards resonemang om risktolernas och riskvilja bör din kompis lyssna lite extra på!

1 gillning

Tack, min “kompis” är född med tur :wink: då ska jag bara lyssna på avsnittet och sedan informera hen om att sätta in allt på en gång hos noga utvald fondförvaltare :slight_smile:

1 gillning

Köp på ATL. Sälj på ATH. Hur svårt kan det vara? :joy:

1 gillning

Jag vill inte göra Jan ledsen, men vi brukar ju säga att han är familjens sämsta investerare. För jag ger mig den på att Snötass också har en vass portfölj. :rofl:

Nu har jag förresten lyssnat klart. Bra råd och även passagen om lärpengar/smäll på fingrarna. Att ta ett dumt beslut tidigt i sparkarriären är ju bättre än att göra det senare. :+1:

4 gillningar

Agerat snarlikt (men ej avslutat månadssparandet)

Vi vet väl inte om vi gjorde rätt förens vi köpt tillbaka, men det känns faktiskt som att vi har en god chans att tajma det.

Ska mycket till att uppgången blir så snabb att vi inte ’hinner’ köpa tillbaka billigare än vi sålde.

Men, det är ju helt mot RT:s evidensbaserade råd.

Ja det är ju emot RT:s evidensbaserade råd men sällan har det väl varit så turbulent som nu? Dock så avråds man ju från att ta del av all media med skjutjärnsjournalistik etc samt “sitta still i båten”. Den som lever får se :slight_smile: Nu ska man bara kasta i likviderna i nåt nytt…Det som gjorde att jag sålde var vikten mot USA i globafonderna och turbulensen “over there”. Fattar det som att fonderna ska viktas om men är för dåligt insatt i hur det fungerar och hur lång tid det tar etc…

En fundering. Är det inte just i dessa tider som det blir tydligt att en nybörjare inte bör köra 100 % global aktieindexfond (eller t.o.m. USA-index som vissa gått över på)? Det svänger för mycket, särskilt när MCSCI World är så koncentrerat mot USA och de stora techbolagen.

Ni på RT har ju länge rekommenderat att addera flera komponenter till MSCI World i en fondportfölj, som tillväxtmarknader, Sverige och räntor. Med dessa komponenter är du inte lika exponerad mot koncentrationen i de stora USA-bolagen. Och om du har 10 % i portföljen som “valfri lek” så kan du dessutom använda den delen för att ytterligare diversifiera dig, exempelvis genom att lägga till en Europafond eller guld.

1 gillning

Det kluriga är ju att börsens bästa dagar ofta kommer i anslutning till nedgångar. Därav vikten av att alltid vara med.

Källa: Tajma börsen är farligt för avkastningen | Nordnet

3 gillningar

För mig är svaret ja, upplever att homebias tex ibland kan ha en funktion som just då valutan skapar en dubbeldip för globalfonder samtidigt som svenska börsen går bra.

Därtill att räntor kan ha en funktion för att det ska kännas bättre i magen.

2 gillningar

Jag kan nog tycka att man ska sitta still i båten, om man inte hann med att avyttra sina Globala Index fonder i början av februari, själv så började jag att avyttra i början på Feb, dock inte allt, men framför allt Teknik USA Globala Index, inget jag ångrar nu.

1 gillning

När det gäller LYSA så har jag pausat mitt sparande där nu, när fond roboten inte klarar av hålla sig över +0,01 strecket, då får det vara, avvaktar ett par månader nu.

Toppenfint avsnitt! :slight_smile:

Även om alla gästerna i stort säger samma sak så tänker jag att vissa uttryck gillas hos någon och vissa hos någon annan. För den som är orolig är det nog lugnande att alla håller samma linje.

Jag är mycket förvånad över den oro som finns just nu kring börsen. Det ska ju svänga och gå upp och ner. Trodde att det skulle vara helt lugnt här på forumet t ex.

Inser att jag är lyckligt lottad som inte oroar mig.

Tack till er alla som var med i avsnittet! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Väntar med spänning på näst-näst-nästa avsnitt…

9 gillningar

“Du har hört min åsikt i andra avsnitt. Här får du istället tittlyssna på fem andra personer från finansbranschen som vi har mycket förtroende för.”

Nu har jag just börjat lyssna så jag kanske blir överraskad.
Men jag måste ju ändå ställa frågan. Är inte detta Jans ekokammare?