Jag kör 80/20 fördelning mellan globalfond/sverigefond
Månadssparar även så.
Nu gick ju global ner och jag får automatiskt övervikt på sverige.
Ändrar nu månadssparar till 100 global tills 80/20 uppnås igen.
Bra eller kass enligt er ?
/W
Jag kör 80/20 fördelning mellan globalfond/sverigefond
Månadssparar även så.
Nu gick ju global ner och jag får automatiskt övervikt på sverige.
Ändrar nu månadssparar till 100 global tills 80/20 uppnås igen.
Bra eller kass enligt er ?
/W
Jo det var det…
Vilka experter tycker du RT ska bjuda in nästa gång?
Måste vara den enskilt största anledningen till att du nådde FIRE, Angus? ![]()
Lustigt att du frågar, men japanska genetiker har precis kommit fram till att dålig täckning, god förmåga att köpa bra rakhyvlar och FIRE utvecklas ur samma baspar.
![]()
Tack för bra avsnitt! En reflektion kring varför det kan vara så starka reaktioner just nu:
Jan sa i en bisats att det var krigshotet som skapar oro. Jag uppfattar snarare att det är oron för en ny världsordning som är ”trigger ”. Vad händer om världen slutar att handla i dollar utan går över till yuan eller euro, eller börja bry sig mer om USA:s statsskuld. Håller fortfarande tidigare forskning? I så fall kanske man också bör prata mer om det.
(Obs att det här inte är ett inlägg för att uppmana till annat agerande än det som beskrivs i avsnittet, jag sitter själv still i båten nu efter en liten omjustering vid årsskiftet.)
Intressant, ska fundera på detta. ![]()
Gillade avsnittet. Toppen att det fanns lite variation bland de medverkande.
Det som skaver mest med nuläget är egentligen inte att jag ser värdet på besparingar gå ner i sig, utan anledningen. Ska försöka sätta ord på det.
Den närmaste jämförelse jag kommer på är ett övertrött och överstimulerat småbarn som studsar mellan extrema känslor varje minut. Storgråt, glatt hopp skutt och tjut, raseri… Och utbrotten överskuggar allt som händer. Barnet styr plötsligt situationen. I de flesta fall försöker man väl avlägsna eventuella faror, hjälpa barnet lugna ner sig, skifta fokus. Föräldrarna kanske väljer att åka hem. Men vi ger vildbasen vår plånbok och hoppas på det bästa?
En enskild person, som får styra över ett land vi har haft stort förtroende för, skapar kaos på den finansiella marknaden, i internationella organisationer och bryter avtal på måfå. Och han är världens mäktigaste människa. Smått obegripligt. Man blir nervös över de potentiella konsekvenserna av att han roar sig med att “röra om i grytan” för att se vilka låsningar som släpper och vilka deals han kan få till. Vilka rikoschetter blir det medan han glatt skjuter från höften? (Ukraina, Grönland, Gaza remsan, Parisavtalet, WHO, tullar, Putinvän osv osv osv.) Det oroande sitter nog inte i att fonderna går ner en del just nu utan att man får vaga aningar om hur kaoset på ganska kort sikt skulle kunna bli så stort att fonderna tappar sin betydelse.
Vill inte styras helt av ryggmärgsreaktionen på kaosmakaren och bara fly, men är heller inte bekväm med att lägga in lika mycket pengar på den marknad han har störst kontroll över. Förtroendet är skadat. En liten del av månadssparandet ändras från globalfond till en europafond. Det får vara min version av att agera balanserat.
Men hur blir det när länder också behöver agera på något sätt på det minskade förtroendet?
Uppgången igår och idag var ganska snabb. Den var svår att tajma iallafall… Jag kvarstår vid det som majoriteten av communityt predikar: “Du kan inte tamja marknaden och om du lyckas beror det till största sannolikhet på tur”.
Wow, vilken träffsäker liknelse. Det där med det övertrötta barnet som plötsligt styr situationen, exakt så känns det ibland med marknaden just nu. Vi sitter med plånboken i knät och försöker se lugna ut medan världens mest impulsstyrda ungar kör kalas.
Jag är med dig i känslan. Det är inte nedgången i sig som är jobbig, utan den där gnagande osäkerheten kring vad det är vi egentligen är investerade i. Inte i fonder eller index, utan i ett system där förtroende är limmet, och det börjar knaka.
Samtidigt tänker jag att just i sådana lägen är det värt att fundera över vilka strukturer som överlever även det här. För egen del har jag försökt hålla fast vid en bred strategi men ändå justerat lite marginaler, precis som du. Det är ingen reträtt, bara en påminnelse om att balans inte är passivitet.
Bra poäng också om hur länder svarar när tilliten urholkas. Det kanske är den rörelsen som blir mer avgörande än vad vi som småsparare gör…
Inget annat än ren direkt byteshandel skulle fungera om inte förtroende fanns.
Exakt så. Vi investerar inte i index, vi investerar i ett grupparbete utan projektledare. Och just nu har någon ätit upp limmet.
Med tanke på att en global indexfond består av ~70% USA är det ganska sunt att inte ha alla ägg i den korgen. Själv är jag tveksamt inställd till marknadsviktade indexfonder som koncept samt ogillar att det nästan blivit helgerån att inte sälja av sina SEK och investera i utländska bolag så fort de landar på kontot. T.o.m våra pensionspengar som skulle kunna ha en avgörande effekt på sysselsättning och ekonomisk utveckling på hemmaplan plöjs ner i detta utan närmare eftertanke.