Investera 1 till 2 MSEK på 25 års sikt | Många nybörjarfrågor :)

Först och främst välkommen till forumet och grattis till en fin ekonomisk situation. Lite som jag skrev i ett svar i denna tråd:

Om vi leker med tanken att DIN investeringsfilosofi ligger i skärningspunkten mellan information / kunskap samt du, dig själv och din situation:

Så kan jag och andra i forumet ge dig svar på “informationsdelen” - det är det lätta, t.ex

Visa svar på respektive fråga

322. Amortera på bolånet eller investera pengarna? 🤔 - Bostad, bolån och boendeekonomi - RikaTillsammans Forumet

Investera rätt och lätt | Kom-igång-guide

329. Riksbankens valutavarning till oss med globala indexfonder | Ska jag bry mig om svag krona? - Fonder, fondrobotar och indexfonder - RikaTillsammans Forumet

256. Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid? - Strategier - RikaTillsammans Forumet

340. Bästa fonderna 2024: så väljer du dem och vår lista per bank - Fonder, fondrobotar och indexfonder - RikaTillsammans Forumet

Ingen vinst gentemot ovan.

Massor, främst beteendemisstag. :wink:

352. Vår investeringsresa 1996-2024 inkl. många pinsamheter, misstag och insikter - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet

och så vidare.

Men utmaningen som jag hittar på att du har (kanske felaktigt) är att du inte har hittat den strategi som du borde ha. Det gör att du kommer hela tiden gå med en osäkerhet kring:

• Har jag gjort och tänkt rätt?

Så du har egentligen två vägar att välja på:

1. Gå vägen som jag och många andra gått - “Bli en investerare” genom att vara ute på spelplanen. Det är en rolig lek, den kommer ge skrapsår, fantastiska upplevelser men också många förluster.

och / eller

1. Så går du till en finansiell rådgivare och tar hjälp att hitta din strategi som du kan stå stabil i.

Då hamnar rekommendationen på detta avsnitt istället:

och denna forumtråd:

1 gillning