Mitt första inlägg här. Har nyligen ärvt 1 miljon kronor och funderar på hur jag ska investera dessa. Är 33 år gammal.
Har sedan tidigare ett ISK hos Avanza och har månadssparat 4000 kr i Avanza Global aktieindexfond sedan 8 år. Nu när jag har en större summa funderar jag på att investera 500 000 av dessa och bygga ett atterfallshus på vår tomt och hyra ut (bör ge cirka 10k i månaden).
Resterande 500 000 vill jag sätta på börsen med en sparhorisont på minst 10 år. Jag är dåligt påläst och saknar kanske lite intresset men förstår att man utöver en aktieindexfond även bör ha en räntefond. Jag funderar därför på att göra det enkelt för mig och använda mig av Lysa. Frågan är hur jag ska pytsa in pengarna. Ska jag tex sätta in säg 50k en gång i månaden under 10 månader eller en större summa nu när börsen gått ner. Tar gärna emot råd.
Nu säger jag inte detta för att jag handlat med guld i 30 år… köp fysiskt investeringsguld 24K och lägg i bankfack för hälften. Titta på guldets prisutveckling på vilken börssida du nu än använder så förstår du vad jag menar. Personligen så är min net worth 60 % högre idag än mars månad förra året, uteslutande genom guldköp.
Ju mer krig vi har i världen desto mer går guldet upp så har det alltid varit. Världen går knappast mot lugnare tider, jag m.fl. i branschen förutspår att guldet kommer dubblas i värde inom 18 mån.
Då är det lämpligt med en global indexfond. Enkelt och billigt.
Nej, det är inget som behövs. Inte om sparhorisonten är 10 år. Är du dessutom ointresserad så är ränrefonder nästan mer komplicerat än aktiefonder att sätta sig in i. Då kan sparkonto vara ett lika gott alternativ. Men det är endast för lite kortare sparhorisont. Så, sålänge det är 10+ år så duger det med den där globalfonden du redan hade I takt med att sparhorisonten sedan mknskar så kan du justera ner risken med ett sparkonto. T.ex såhär:
10+ år = 100% global indexfond
3-9 år = 50% global indexfond, 50% sparkonto
0-3 år = 100% sparkonto.
Jag tycker du kan sätta in allt på en gång, sålänge det verkligen är lång sparhorisont. Då sätts pengarna i arbete direkt. Ska man sprida ut, så tycker jag man ska göra det en längre period på minst 12-24månader, men jag ser egentligen ingen anledning till detta.
Det är ju precis det forskningen visar att billiga, breda globala indexfonder fungerar bäst över tid. Som Jan nämnde i ett klipp för någon dag sedan att det har inte kommit någon ny forskning som säger något annat bara för att dom flesta global fonderna nu är ner runt 10%.
“Har du en bra båt så sitt still i den”.
Med risk nu för att du sätter morgonkaffet i halsen så fyllde jag på min globala indexfond med 100k för 4 dagar sedan och jag kommer även fortsätta att månadsspara i den. Det är möjligt att börsen fortsätter ner det vet ingen men över tid så tror jag på detta och dom allra flesta på det härinne.
Klokt! Lagen ändras i oktober och i många fall kommer det inte längre krävas bygganmälan för attefallshus. På vissa tomter kommer det till och med gå att bygga 50 kvm attefallshus, plus sovloft och källare!
Se till att boka in detta i tid eftersom suget på attefallshus kan bli enormt efter att reglerna går igenom. Markarbetet kan du kanske göra i förväg för att spara tid? Det kan vara ett stort och tungt jobb så du kan börja när tjälen går ur marken.
Att använda Lysa, eller en billig och bred globalfond som Avanza Global, brukar vara goda råd på 10 års sikt.
Att sätta in allt på en gång brukar ge mest avkastning i olika simuleringar, men att sprida ut det på tio månader minskar din risk och är också klokt och rimligt. När pengarna står utanför börsen så missar du både uppgångar och nergångar, och generellt över tid är det mest uppgångar på börsen – det är ju därför du tänker investera där.
Du verkar vara en klok tjomme. Vilket beslut du än tar, så kommer du ha tänkt igenom det och tagit det med rimliga skäl.
Globala indexfonder är inte alltid det bästa men för de flesta som sparar långsiktigt är det en bra och enkel lösning. Lite fire and forget.
Men det finns många situationer där det nödvändigtvis inte är det bästa utifrån sparhorisont, riskaptit eller enbart vad man själv är bekväm med. Känner man sig obekväm med att ligga 70% i USA och 25% i Mag-7 kan man naturligtvis hitta andra lösningar med likvärdiga avgifter och likvärdig förväntad avkastning.
Det är lätt att bli historielös och tro att USA alltid går bättre och techbolag är det enda som gäller. Man pratar om att inte lägga alla sina ägg i samma korg men det är ju lite det man gör med globalfonderna. Titta bara på vad som hänt med Teslaägget de senaste månaderna. Vi har sett stora flöden från USA-börsen till Europa och Sverige under året och det är en av anledningarna till att USD har försvagats och att börserna här går bättre än där. Det är sunt med lite de-risking i sitt sparande.
Det tycker inte jag. Mitt råd är helt i linje med forskningen, dvs äga hela marknaden och så billigt som möjligt. Gör det hela tiden oavsett hur marknaden ser ut eller vilket land som utgör störst del.
Jag tycker ditt råd om endast kinafond och tillväxtmarknader är ett mycket sämre råd med mycket högre risk, då man koncentrerar sig till en mycket mindre del av den globala marknaden.