Hej.om hypotesen är att man upptäcker att fondrna man har har avgifter på kanske 1,6 till 2.7 men över de 30 åren ökat med 100%. Är tumregeln att sälja av och köps nytt eller stoppa sparandet och börjar på nytt i ny indexfond med låga avgifter.?
Tips på bra bok där jag kan läsa/ lyssna på om sådana här frågor. Jag har dyslexi så har svårt att läsa på internet.
Tack på förhand
/
Johanna
Sälj av dem och köp nya fonder med betydligt lägre avgift.
Jag hade gått över till globala fonder eller en fondrobot med max avgift på 0,4%.
RT har en kalkylator som säger att man måste ha bra mycket tur (att fonden inte läggs ned) och långsiktig , 25+ år för att AF ska löna sig istället för ISK. Men ingen vet hur stadslåneräntan ser ut i framtiden. Det du får tänka är att om du säljer dina fonder på AF, så måste du ha pengar till vinstskatten. Om en fond har ökat med 100% på 30 år så är det en väldigt dålig fond, då en globalindexfond fördubblar pengarna på 7 år i snitt.
Höga avgifter och dålig avkastning? Låter som att du ska byta fonder illa kvickt.
Precis vad jag tänkte. 100% på 30 år låter kanske jättebra för TS, men är ur investeringsperspektiv närmast uselt. ![]()
Välkommen till forumet @Galindo ![]()
Byt till fonder i motsvarande marknader MEN till lägre avgift. Absolut ingen tvekan!
När det väl är gjort kan du ju se efter om du vill ändra marknadsfokus. Men steg ett är GIVET.
(inlägg raderat av författaren)
Hej
Jag råkade radera ditt inlägg av misstag. Jag är helt ny på denna plattform. Ursäkta
Generell tumregel:
Hade du köpt fonden idag, Spara
Hade du inte köpt fonden idag, sälj
På Rikatillsammans finns flera avsnitt som du kan titta eller lyssna på. Ett sådant som kan vara bra att börja med är följande: