Hög avkastning, låg volatilitet, låg avgift inför pensionen

Jag är 56 år och tillsammans med min fru har jag drygt 10Mkr i egna, sparade penger, 15Mkr i pensionskapital och en extremt utmattande arbetssituation. Mao: dags att pensionera sig eller iaf bli jobbonär. Min fråga handlar om de egna sparade pengarna. Hur kan jag få en avkastning på ca 7% med låg volatilitet och låg avgift? Har ni tips på fonder?

Om det fanns säker avkastning på 7% då skulle (nästan) alla använda sig av den (tills att den inte fungerar längre).

Standardsvaret på det här forumet är ju indexfonder. Det finns väldigt ingående trådar om vilka indexfonder som är bra. Men det är ju inga säkra 7% och det är inte nödvändigtvis med väldigt låg volatilitet. Senaste tio åren har det varit högre avkastning än 7% per år. Många tror därför att det kan bli lägre framöver, men ingen vet.

3 gillningar

Rent principiellt förutsätter ditt svar att ekonomin är (nästintill) ett nollsummespel. Och någon säker avkastning finns ju inte. Men det finns ju fonder med sämre och bättre avkastning, det finns strukturerade produkter etc. De “Ingående trådar” du hänvisar till: har de några namn, för jag hittar inte i djungeln av trådar här

Jag föreslår inte att något nollsummespel gäller. Vad jag däremot hävdar är att 7% är ungefär vad aktiemarknaden har avkastat historiskt (drar man bort inflationen blir det mindre, 7%-siffran är med inflation inbakad) och den avkastningen inkluderar ganska mycket volatilitet. Det vore groteskt att tro att man skulle kunna hitta något med samma avkastning, men lägre volatilitet.

Men, som sagt, de senaste tio åren har börsen avkastat betydligt bättre än 7%. Det kanske fortsätter, jag vet inte.

Att diskutera indexfonder är något av detta forums specialitet. Rika tillsammans är som en kollektiv indexfondautist. Man kan börja med länken nedan. Det finns länkar därifrån bakåt i tiden.

:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:Mitt i prick :bullseye:

2 gillningar

Inte som färdig produkt/fond för en svensk småsparare kanske. Men det finns starka argument för att det går att om man bygger/förvaltar sin egen portfölj och ev. använder sig av en modest hävstång.

1 gillning

Om någon har en sådan portfölj/ett sådant koncept, varför lanserar de det inte som en produkt som även andra kan investera i? Blir den populär borde man ju dessutom kunna tjäna en del pengar på en modest avgift. :nerd_face:

1 gillning

Det kan inte betyda annat än att det är en väldigt svår produkt att bygga och sälja, åtminstone till vanliga småsparare. Komplex, små marginaler, och kanske särskilt svår att marknadsföra: “vad fan är riskjusterad avkastning!?”. Helt klart så har den svenska marknaden bedömt att det inte är värt besväret (än).

Jag skulle tro att det finns alternativ för de med väldigt mycket kapital.. eller så gör det inte det heller, för de behöver/vill ju inte ta särskilt mycket risk. Isåfall blir tröskeln ännu större eftersom det inte redan finns en färdig produkt, bara speciallösningar, på någon nivå.

1 gillning

Jag tillhör ju faktiskt den minoritet här som verkligen tror att småsparare kan slå index och också att det inte är jättesvårt. Det är betydligt svårare för en fond att slå index. Jag har inte bra bevis för min ståndpunkt och jag kan acceptera att det är kontroversiellt.

1 gillning

Ok, jag tror dock att vi pratar om olika saker. Jag pratar om att konstruera en portfölj a la Allväder, dvs maximera riskjusterad avkastning via en passiv strategi med okorrelerade tillgångar och, om det behövs, applicera hävstång för att den absoluta avkastningen ska uppnå eller slå aktieindex.

3 gillningar

Jo, det är jag medveten om.

1 gillning

Det var exakt denna typ av respons jag hoppades på! Tack!

1 gillning