Investera 1 miljon

Jag behöver inte veta det heller, eftersom jag investerar så brett och billigt jag kan, enligt forskningen och är trygg med det.

1 gillning

För den som vill läsa på varför globala indexfonder rekommenderas.

5 gillningar

Även denna samlingstråden är najs.

https://rikatillsammans.se/forum/t/passivt-sparande-i-indexfonder-sammanstallning-for-artiklar-studier-och-liknande/45936?page=3

@Noomi

1 gillning

Ett het tips är att lyssna på RT-podden med. Källor och rapporter nämns där.

Vad jag förstår så visar forskningen att de flesta aktivt förvaltade fonder kommer underprestera index på lång sikt på grund av att de höga avgifterna äter upp avkastning och det är prissignalerna från de aktivt förvaltade fonderna som styr marknad och index, så på totalen borde även de aktiva fonderna också prestera som index i snitt (om man undantar avgifter). De högre avgifterna blir då det som orsakar underprestationen. Hade aktivt förvaltade fonder haft samma avgifter som de billigaste indexfonder hade de som helhet presterat likvärdigt med billiga indexfonder.

Men det är lite tröttsamt att höra “forskningen säger” som standardkommentar från de som tror att globala indexfonder är den bästa lösningen för alla i alla lägen. Det är uppenbart inte sant. Det är en tillräckligt bra och enkel lösning för de flesta sparare med lång sparhorisont.

Vad säger forskningen om skillnaden mellan 100% billig global indexfond vs 60% billig global indexfond, 20% billig europisk indexfond och 20% billig svensk indexfond? Ingenting, för det är ju inte det globala indexfonder prövats mot i forskning. Det har prövats mot hedgefonder och aktiva fonder. Det blir därför lite förmätet att anta att de som väljer att ta hem lite av sitt sparande när USA får en bevisligen oberäknelig president agerar på ett irrationellt sätt.

2 gillningar

100% av portföljen i indexfonder passar nog få. De flesta har buffert och lekhink i sin portfölj. Många har även räntefonder eller motsvarande.

Sen passar indexfonder dåligt om man har kortare sparhorisont eller inte klarar av att det kommer dippar.

Finns väl forskning om det mesta. Men vill man ha ok odds och slippa behöva gissa och flytta runt sitt kapital i tid och otid, så passar globala indexfonder troligen de flesta.

Att växla mellan länder, världsdelar och marknader passar säkert vissa. Men bör det rekommenderas om man vill ha bäst odds för bra avkastning och om man vill slippa vara engagerad?

Sverige, Asien, EM eller Europa kan alla drabbas av svarta svanar, vad gör man då? Om man sitter med regionala indexfonder. Sälja i dippen och köpa in sig i någon annan region?

Globala indexfonder är inte perfekt, men på sikt är det tillräckligt bra, för mig i alla fall.

1 gillning
3 gillningar

Tack för många bra svar och intressanta diskussioner!

Jag står nog fast vid att jag vill bygga ett atterfallshus. Lockas av den passiva inkomsten det inbringar men även det faktum att det är en god investering i huset. Ser det också som ett roligt och intressant projekt. Bör även vara en vettig riskspridning mot att lägga hela summan på börsen. Men det är klart, jag skulle även kunna utöka bolånet (min nuvarande belåningsgrad är 50 %) och finansiera bygget den vägen och lägga allt på börsen ändå.

Att investera i Kina är inget som lockar mig. Breda globala indexfonder känns klokt men lutar åt att köra Lysa för att gör det enkelt för mig och då baka in räntedelar.

Investera i guld låter intressant ändå. Kanske en mindre del. Ska läsa på mer om det.

4 gillningar

Det är tyvärr många dåliga råd i den här tråden, så gör så att du kollar Jans poddar i stället och får lite trovärdigare info. Sedan kan du läsa den här tråden igen och avgöra vilka råd som känns bra.

Du kan börja med det här avsnittet:

Sedan kan du kolla denna sida för många fler bra avsnitt om grunderna i hur man investerar, hur man bestämmer nivå på risk, osv:

Vill du gå direkt på “hur investerar man”, så kan du kolla här:

4 gillningar

sa till dig att man inte ska ligga med 65% i USA men du har inte vett att lyssna. jag hade rätt du hade fel.

1 gillning