Krypto, aktieinvesteringar

Hur komma igång, lära sig från grunden med trading, aktieinvestering i dessa tider där “alla pratar om det” ? Mvh

Välkommen till forumet! :smiley:

Vad är det du vill investera i egentligen? Krypto och aktier är ju två helt olika saker och majoriteten på forumet brukar tendera att rekommendera aktiefonder framför enskilda köp samt avråda från krypto annat än som “krydda” i portföljen.

3 gillningar

Tror dom flesta här kommer avråda starkt från trading :slight_smile:

4 gillningar

Hej och tack :). Ok då få det blir aktietrading i så fall. Är det det samma då som aktiefonder? :slight_smile:

Hmm…. ok tack för info.

Lite som @fidde2 är inne på: Du är nog på fel ställe om du är sugen på att ge dig in i tradingspelet. Här är trots allt merparten för stabilt och långsamt investerande över tid.

Detta brukar innebära investeringar i globala aktieindexfonder med låga avgifter, kontinuerligt sparande och undvikande av onödiga risker.

Är det intressant så är det bara att hänga kvar, men då återkommer frågan: Vad är planen för ditt sparande? Att bli rik snabbt och köpa drömbostaden eller lära dig börsen för att det är intressant eller är det något annat?

3 gillningar

Ok jag förstå nu. Men detta låter också intressant i så fall, trotts att inte jag har någon aning om det heller. Min plan är då kanske som du beskriver ett mer stabilt, ihållande och långsiktigt sparande. Att bli rik snabbt är mycket riskabelt men det kan funka för vissa kanske, jag besitter dock ett personlighet som är mer utav den långsammare stilen för att investera typ.

1 gillning

Då är du på rätt ställe! :smiley:

Bor du i Sverige och har en stadig inkomst så skulle de flesta rekommendera att du startar ett ISK i din bank och börjar titta på vilka fonder de erbjuder. En fond med global och index i namnet som har en kostnad på 0,4% eller lägre brukar rekommenderas. Automatisera sedan sparandet och tänk inte mer på det. Försök inte tajma börsens vågor, utan fortsätt sparandet så blir det bra över tid.

Vilken bank har du idag?

3 gillningar

Du kan öppna ISK på din nuvarande bank.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

3 gillningar

Ok, ja jag har sparbank så att säga…

Tack så mycket.

Det är de flesta, men vad heter den? Swedbank? Nordea? Handelsbanken? SE-banken? Länsförsäkringar bank? Danske bank? etc…

När vi vet det finns det säkert någon i tråden som har samma bank och som kan guida lättare och ge tips om bäst fonder som finns under deras paraply.

Alternativet är att öppna hos en fristående bank, men då är steget längre att få allt att funka och du låter som att du inte har så bra koll och då ska vi inte röra till det i onödan. :smiley:

Här kan du börja, massa bra guidning här :backhand_index_pointing_up:

1 gillning

Ok, det är egen filial “Sparbanken i [stad], men det är en gren av Swedbank. Vill ej komma ut med stadens namn för närvarande, därav.

Och undrar bara lite vad du menar med “skulle de flesta rekommendera”…, vilka är de flesta, några du känner i denna grupp? egen intern grupp? :slight_smile:

Swedbank räcker bra. Jag menar att det finns flera som säkert har Swedbank här och som kan guida dig rätt till ett ISK och vettiga fondval i den banken. :smiley:

Jag skriver “de flesta”, för att det finns en och annan kryptofantast, guldvurmare eller daytrader av aktier. Men skulle jag gissa så är 80% på forumet bakom devisen att ISK med globalindexfond är vägen framåt för långtidsinvesteraren.

Och, bra länk från @ego_death ovan. Kolla mer där!

2 gillningar

Hej och välkommen!

Jag brukar rekommendera att man tar del av minst flera nyckelavsnitt som newbie. Har själv varit där, hittade RTs kanal 2022 och plöjde 80% av alla avsnitt innan jag tog de större besluten. Men räcker egentligen med dessa.

2 gillningar
1 gillning