Mycket pengar, ingen kunskap, försiktig riskbenägen

Hej!

Jag skall vara ganska detaljerad så att ni som har lust och ork kan vara ganska insatt i min situation. Jag är 67år, två barn och 4 barnbarn. Bor fint, värde på huset är mellan 8 och 9 miljoner med knappt 1,9 miljoner i lån. Med våra besparingar och ett arv har vi cirka 5 miljoner kronor att använda oss av framöver. Följande bör tas i bejakning:
* 1,4 miljoner av lånet är på enbart 1,7% med två år kvar. 500,000kr har en rörlig ränta (1,4%rabatt) på kring 2,5% tror jag.

* Frun och jag kommer att klara får nuvarande levnadsstandard på de inkomster vi får i pension.

* Har gjort en egen bedömning att vi borde sätta cirka 1 miljon kronor åt sidan för husrenovationer och för vår nästa bil. Semester och sådant har vi råd med via pensionen. (2-5år)

* Därmed har vi cirka 4 miljoner att placera.

*Resonerar lite själv att ha ytterligare cirka 1 miljon värdesäkrad och lätt åtkomlig skulle kännas tryggt och kanske vara klokt.

* Alltså har vi kring 3 miljoner kronor som vi vill investerar på långt sikt. Uppåt 20år. Det är arv till barnen och barnbarnen. Jag har förstått att om man lägger hela summan på 100% aktier, historiskt sett, så fördubblas summan vart tionde år.

* Det som skall vara med i bilden är att det finns funderingar om det inte skulle vara bäst och kanske mest uppskattad att dela ut en del av det hela redan nu, under åren som kommer. Två stycken två barns familj. Både familjer har det bra ekonomisk, men kämpar på med husägande och att ha råd med alla övriga kostnader.

* Förstår tanken med att nyttja pengarna när vi kan dela på glädjen tillsammans med allihopa…att vi skulle kunna bjuda på en släktträff någonstans i världen, någon gång ibland. Det är något som vi i störst sannolikheten kommer att vilja göra. 150,000kr per gång för 10 personer? Det blir inte vartannat år i alla fall!
Det är allt i stora drag. Själv har jag resonerat att placera cirka 1 miljon på ett vanligt bundit sparkonto. Hoistbank erbjuder cirka 3% ränta. Sedan ytterligare 1 miljon på en korträntefond. De andra 3 miljoner har jag tänkt har på Lysa , 100% aktier. (just nu är dem där på 100% räntefonder (mix nivå?)

Jag har hört mycket om att man skall inte försöka tajma marknaden. Och det vill jag inte göra, men ändå befinner mig i ett tillstånd där det är just det som jag tänker försöka göra. Mitt resonemang är att utifrån hur det ser ut nu…att det finns en betydande risk för en korrektion…eller till och med en ordentlig krasch…så väntar jag ut det hela och hellre gå mist om en ökning på 15% under kommande 18 månader….än riskerar att förlora kanske uppåt 20% eller till och med 30% av de insatta kapitalet. Alltså, jag tror på en ordentlig nedgång framöver och är hyfsat bestämt på att vänta ut det. Jag har allt liggande på 100% räntefonder i väntan på en nedgång. När det når kring - 5% har jag tänkt börja lägga in 50,000kr i månaden. Vid 10% ökar jag takten till 100,000 vid 15% 200,000 i månaden, vid 20% hela resterande. Något sådant.

Öppna för alla synpunkter och råd. Jag är okunnig och dra mig för att anlita någon rådgivare som skall ta någon procent. Litar jag lite för mycket på Lysas förmåga?

Jag är riskbenägen med dessa 3 miljoner eftersom de kan vara placerad länge. Men jag känner att det är klokt att inte gå in med pengar nu, när börsen är så högt värderad, bland annat.

Tack!
Ödmjuk och tacksam.

3 gillningar

Historiskt “time in the market” är bättre än “timing the market”. Med det sagt så finns det ju stora aktörer som typ Berkshire Hathaway som sitter på enorma summor cash nu.

Skulle säga att det viktigaste är att ha rätt förväntningar, att jaga hög avkastning eller trades är nog inte att rekommendera.

Tycker din plan låter sund och att du beskriver att du också är okej med att förlora avkastning på kort sikt. Risken med din plan är att du får fomo om börsen fortsätter uppåt och inte sätter sig så mycket som du förutspår.

Så ha med en återkommande punkt där du omvärderar din “analys” halvårsvis eller nåt.

Lite kontroversiell åsikt kanske angående att ge pengar till dina barn nu när dom är mitt i livet är också intressant, men jag skulle inte rekommendera det om det inte uppenbart får stor inverkan direkt (typ betala dyra billån/blankolån).

Personligen hade mer tid och praktisk hjälp från föräldrar varit långt mycket mer värdefullt än rena pengar, men som sagt så beror det på situationen såklart.

2 gillningar

Bra läge ni befinner er i, bara att gratulera.

Det som slår mig är att du inte alls är så okunnig som du ger uttryck för, snarare ligger du långt före många andras resonemang, Bara det faktum att du ställer en fråga i detta forum är bevis nog.

Fördelning av tillgångar och din riskprofil känns välavvägt baserat på dina resonemang så med @fidde2 s spaning om att omvärdera analysen med jämna mellanrum är det nog bara att köra.

Anledningen till att jag skriver här, förutom att heja på, är dina funderingar på att dela ut en del redan nu och det där med släktträffarna. Jag är för att dela ut en del redan nu, eftersom det låter som att ett tillskott skulle göra stor nytta. Det kan dels ske genom att du ger pengar till dina barn, men även genom att fördela en del till barnbarnen. Tänker att det beror lite på dina barns ekonomiska situation. Mina föräldrar gav min syster en summa pengar som förskott på arv för att hon skulle lösa sin boendesituation - men i realiteten var det inte pengarna det handlade om, utan hennes egna beslutsprocess. Föräldrarna gjorde det de tänkte skulle hjälpa, och det var verkligen uppskattat, men i praktiken flyttade de bara från ett sparkonto till ett annat.

Sedan släktträffen. I min familj hade det inte fungerat att åka på släktträff på någon annans villkor (resmål, hotellval etc) eftersom vår familj verkar under ganska speciella förutsättningar. Det finns en risk att en sådan släktträff skulle bli ett träsk av planering och olika viljor. Kan en variant vara att ni bjuder på stort julbord (på lokal eller med catering hemma hos er) eller gör en resa med respektive barns familjer, ena på höstlovet, andra på sportlovet etc?

Ditt användarnamn pekar på att du har knytning till USA; du har väl koll på de begränsningar som gäller när du ska investera om du är amerikansk medborgare? Finns många fallgropar för amerikaner som bor utomlands.