Jag har ärvt en ganska stor summa pengar (drygt 23 miljoner) som just nu sitter på bankkonto men som jag vill helst investera på börsen. Jag har på sistone läst mycket bra omdömen om Henrik Tell som uppenbarligen jobbar både privat (Efektivff.se) och som representant för Norske Connectum i Sverige… Nu har jag ett par frågor till Er som har haft kontakt med Henrik…
Vore det bättre att kontata honom via Efektivff eller Connectum?
Hur snabbt är han att återkomma och hur mycket tid tar det från att uppnå kontakt till att han blir anförtrodd pengarna och sätter de i “arbete”…pratar vi om veckor eller månader?
Hur mycket får han i årlig arvode? Är det ett fast eller rörligt arvode?
Till sist – vad tycker ni generellt om honom som oberoende kapitalförvaltare?? För- och nackdelar.
Vågar inte uttala mig. Kommer inte ihåg vilken väg jag gick men tror det var genom Efektiff.
Detta är gammal information men när han hjälpte mig gick det fort, dvs veckor.
Har för mig att man kan välja att antingen ta kostnad per timme konsultation eller en viss procent per år.
Otroligt sympatisk och trevlig man som jag rekomenderar varmt. Jag är dock själv för okunnig för att uttrycka mig om hur duktig han är då han hjälpte mig på en ganska basic nivå.
Jag vet inte hur mycket dessa svar hjälper dig men jag rekomenderar dig att kontakta honom för att få en egen känsla för honom.
Jag har goda erfarenheter av Henrik och han är en av 2-3 finansiella rådgivare som jag brukar rekommendera. Men, jag skulle faktiskt vilja skifta fokus lite.
Det första som jag skulle uppmuntra dig till är att fundera på:
Vad är det exakt som du vill ha hjälp med från en finansiell rådgivare?
Vilka är dina förväntningar på honom?
Eftersom det rör sig om ganska mycket pengar också, så skulle jag nästan börjat i andra änden. Det vill säga att jag hade funderat på frågorna:
Vad är det som är viktigt på riktigt i livet för dig?
Hur vill du ha ditt liv?
Vilka är de utgifter som du önskar ha de kommande åren?
Därefter hade jag gått till en finansiell rådgivare med en tydlig kravspecifikation. Typ:
Jag behöver ca 1 000 000 kr per år i avkastning från min portfölj för att täcka alla mina levnadsomkostnader. Hur designar vi en portfölj som löser det problemet med stor sannolikhet?
Då blir det en konkret “HUR gör jag”-fråga som konsulter är bra på att lösa. Problemet med alla finansiella rådgivare är att de är värdelösa på “VAD” och “VARFÖR”-frågor. Det vill säga den emotionella sidan.
För att konkretisera det hela:
Jag hade börjat med en ordentlig kravspecifikation - både ekonomisk och emotionell
Jag hade gett samma frågor till flera finansiella rådgivare
Jag hade valt på en kombination av rekommendation, kemi och pris.
Jag kan även rekommendera följande trådar i forumet:
Om du vill ha hjälp med den emotionella sidan, typ svar på frågorna vad är viktigt på riktigt? Hur vill du ha livet, då skulle jag rekommendera min goda vän Moa Diseborn (moa[AT]molodi.se). Hennes hemsida finns här.
Jag tror Henrik jobbar på olika sätt. Jag vägrar dock numer betala procentuellt. Varför då? Mycket billigare att betala dem för utfört jobb per timme, även om de tar 5 000 kr per timme.
Jag är positiv, inte för att de kommer att säga något du inte kommer kunna få tips av mig eller många av de andra i forumet. Men för att de är en “last-resort” när man håller på att göra något dumt. Det vill säga att de kan fånga en när man freakar-ut, får för sig grejer etc. De är inte känslomässigt kopplade till dina pengar på samma sätt som du. Utifrån det så är det bra, särskilt om man är ovan.
Tack Jan! Jätte bra tips, kommer säkert att gå igenom alla mina funderingar, ifrågasätta allt in i minsta detalj och förbereda mig väl inför det eventuella mötet.
Vad gäller att ta kontakt med andra finansiella rådgivare för att skapa sig en balanserad bild - har jag inte en susning om någon annan än just Henrik….Kan du ge nån bra rekommendation eller åtminstone en tips så jag har något att gå utifrån innan jag vågar ta ett nästa steg…??
Redan nu kan jag tänka mig att slutmålet är att konstruera en portfölj inte så olik från din trademark portfölj Rikatillsammans…sen kanske ha den finjusterad så att den passar just mina behov, men något åt det hållet iallafall…